PT Journal AU Kubart, T TI Pozice mlciciho umelce. Pripad Rudolfa Schwarzkoglera SO ArteActa PY 2023 BP 1 EP 31 VL 6 IS 1 DI 10.62804/aa.2023.006 DE Vidensky akcionismus; Rudolf Schwarzkogler; Totschweigen; Schweinvokabular; performance art; purgatorium mysli; Hochzeit; queer art AB Rudolf Schwarzkogler (1940-1969) byl jednim z prednich predstavitelu rakouskeho performance art 60. let minuleho stoleti. Proslavil se zejmena svym kratkym pusobenim (aktivni leta 1965-1966) v ramci umeleckeho uskupeni videnskeho akcionismu. V kratke dobe aktivni tvorby v letech 1965-1966 vytvoril sest akci. Schwarzkogler tvoril v obdobi, kdy v Rakousku stale platily formy cenzury, vuci nekterym tematum platne jeste z doby Rakouska-Uherska (zakon o homosexualite platil od roku 1852 do roku 1971). Schwarzkogler tak stal v hranicni oblasti komunikacnich strategii a pokousel se komunikovany obsah sdeleni sifrovat prostrednictvim metafor z oblasti comedie dell'arte ci stredoveke alchymie. Sdeleni muselo byt srozumitelne natolik, aby mu divaci porozumeli alespon v nejakem kontextu, a neprojikovali do nej vlastni predstavy, a sifrovane natolik, aby mu nerozumela cenzura. Podle svedectvi jeho tehdejsich kolegu a vyzkumu Yvonne Ziegler vykazoval Schwarzkogler homoeroticke sklony, ktere se projevovaly v jeho umelecke tvorbe. V tehdejsim rimskokatolickem Rakousku to znamenalo neustale strety s cenzurou a nepochopeni. Dostal se do oblasti, kterou nemecky literarni teoretik Georg Schmid nazyva "Totschweigen", kulturni sfery mlceni. Jeho dilo bylo pro soucasniky nesrozumitelne a nepristupne ze dvou duvodu: prilis symbolicky vyprazdnena forma sdeleni ponechavala prostor pro projekci kolektivniho nevedomi soucasniku; zamerne klicovane vystupy jeho dila se zase staly prilis enigmatickymi na to, aby jim laik porozumel. Na zaklade analyzy jedne z jeho nejslavnejsich akci, akce Svatba (Hochzeit) z roku 1964, se podivame na to, jake strategie pouzival a co se vlastne snazil svym soucasnikum zdanlivym mlcenim sdelit. ER