PT Journal AU Rataj, M Trojan, J Horinka, S Vetcha, S TI Zvukova imerze verejneho a privatniho poslechoveho prostoru SO ArteActa PY 2023 BP 25 EP 54 VL 6 IS 2 DI 10.62804/aa.2023.008 DE hudebni vnimani; prostorova exprese; poslechova zkusenost; ambisonicky; binauralni; akusmaticky; redukovane slyseni; psychoakusticky experiment AB Clanek sumarizuje nove poznatky skupiny badatelu, kteri se v prubehu dvou let snazili experimentalne zabyvat tematem prenositelnosti akustickych prostoru. V centru jejich pozornosti je specificky vztah hudby a prostoru - predevsim pak prenos poslechove zkusenosti z ambisonicke distribuce prostoroveho zvuku do binauralni, sluchatkove. Prispevek se zabyva nejen tim, jak jinak dilo v obou situacich zni, ale predevsim co je treba udelat, aby byla v obou situacich zachovana pozadovana prostorova exprese. Timto pojmem - analogicky k ostatnim hudebnim parametrum jako melodie, rytmus, dynamika, barva - oznacuji takove kompozicni a interpretacni techniky v hudbe, jejichz funkci je vyrazove tvarovani zvuku ve fyzickem ci virtualnim prostoru. O problematice uvazuji z pohledu kompozicniho a hledaji primarne tvurci reseni. Vytvoreni dvou skladeb pro solove nastroje s zivou elektronikou se stalo ramcem pro poslechovy experiment v kruhu sestnacti respondentu. Ti poskytovali metodou psychoakustickeho dotazniku odpovedi na otazky tykajici se prenositelnosti prostorove exprese napric dvema formaty jeji prostorove reprodukce. Vysledky experimentu koriguji vstupni predpoklady tykajici se psychoakusticke povahy ambisonickeho a binauralniho prostoru. Zejmena poskytly radu konkretnich poznatku, ktere mohou slouzit skladatelum, intermedialnim umelcum a zvukovym designerum v situacich, kdy jejich tvorba (stale casteji) putuje napric realnymi ci virtualnimi prostory. ER