PT Journal AU Augustova, Z TI Jandlovske vlivy v divadelni a rozhlasove tvorbe Jiriho Adamka SO ArteActa PY 2025 BP 1 EP 21 VL 8 IS 1 DI 10.62804/aa.2025.001 DE Jiri Adamek; Ernst Jandl; divadelni a rozhlasovy experiment; radio art; trilogie pro smysly AB Studie se venuje experimentalni tvorbe Jiriho Adamka, ktera predstavuje jednu linii jeho rezijni a autorske prace pro divadlo a rozhlas. Z inspirace rozhlasovou hrou Rozstepeni (Spaltungen, 1969) Ernsta Jandla a Friederike Mayrocker vychazela v roce 2006 Adamkova divadelni inscenace Tika tika politika. Na tuto praci navazal se skupinou Boca Loca Lab inscenaci Evropane (2008) a od roku 2016 vytvari trilogii pro smysly: skonci to usta (2016), Hra na usi (2018) a Oci v sloup (2019). Prvni cast skonci to usta vznikla jako absol­ventska inscenace studentu KALD DAMU. Hra na usi je rozhlasova abstraktni zvukove-hudebni kompozice, jiz se Adamek radi k slovesne tvorbe radioartu. Jedna se o formalizovanou, abstraktni slovni partituru. Na jedne strane se v ni zduraznuje materialita slov a zvuku a na druhe strane lingvisticka struktura jazyka, jazyk jako system. V casti Oci v sloup je v centru pozornosti zrak s durazem na moment pozorovani. Objektem pozorovani se stavaji i di­vaci. Tim Adamek opet navazuje na rakousky experiment, literarni kabarety Videnske skupiny a Spilani publiku (Publikumsbeschimpfung, 1969) Petera Handkeho. Adamkovi jde o zruseni atributu tradicniho dramatu a divadla reprezentace. Rezignuje nejen na postavy a pribeh, ale i na princip mimeze, tedy napodobovani a znakoveho zobrazovani. Fikcni svet jeho del tak srusta s aktem reci, zvuku a ruchu a soucasne existuje v rovine abstraktnich pojmu, ideji a lingvistickeho systemu. ER