PT - JOURNAL ARTICLE AU - Augustová, Zuzana TI - Jandlovské vlivy v divadelní a rozhlasové tvorbě Jiřího Adámka DP - 2025 Jul 15 TA - ArteActa PG - 1--21 VI - 8 IP - 1 AID - 10.62804/aa.2025.001 IS - 25711695 AB - Studie se věnuje experimentální tvorbě Jiřího Adámka, která představuje jednu linii jeho režijní a autorské práce pro divadlo a rozhlas. Z inspirace rozhlasovou hrou Rozštěpení (Spaltungen, 1969) Ernsta Jandla a Friederike Mayröcker vycházela v roce 2006 Adámkova divadelní inscenace Tiká tiká politika. Na tuto práci navázal se skupinou Boca Loca Lab inscenací Evropané (2008) a od roku 2016 vytváří trilogii pro smysly: skončí to ústa (2016), Hra na uši (2018) a Oči v sloup (2019). První část skončí to ústa vznikla jako absol­ventská inscenace studentů KALD DAMU. Hra na uši je rozhlasová abstraktní zvukově-hudební kompozice, jíž se Adámek řadí k slovesné tvorbě radioartu. Jedná se o formalizovanou, abstraktní slovní partituru. Na jedné straně se v ní zdůrazňuje materialita slov a zvuků a na druhé straně lingvistická struktura jazyka, jazyk jako systém. V části Oči v sloup je v centru pozornosti zrak s důrazem na moment pozorování. Objektem pozorování se stávají i di­váci. Tím Adámek opět navazuje na rakouský experiment, literární kabarety Vídeňské skupiny a Spílání publiku (Publikumsbeschimpfung, 1969) Petera Handkeho. Adámkovi jde o zrušení atributů tradičního dramatu a divadla reprezentace. Rezignuje nejen na postavy a příběh, ale i na princip mimeze, tedy napodobování a znakového zobrazování. Fikční svět jeho děl tak srůstá s aktem řeči, zvuků a ruchů a současně existuje v rovině abstraktních pojmů, idejí a lingvistického systému.