ArteActa 2022, 8:1-20 | DOI: 10.62804/aa.2022.011

Elementární cesta neutrální masky k esenci nonverbálního divadla

Hana Strejčková

V předkládané studii se pozornost upíná k elementární cestě neutrální masky dle metody Jacquese Lecoqa. Kvalitativní analyticko-komparativní design výzkumného šetření cílí na rozvíjení potenciálu neutrální masky v uměleckém vzdělávání zaměřeném na divadlo a hledá paralely průpravného cvičení ve vztahu ke starověké filozofii, antropologii a teatrologii. Důraz je kladen na longitudinální proces, jenž se opírá o tři pilíře: vlastní zkušenost - teoretické poznatky - pedagogická praxe. Výchozím impulsem je jeden z mnoha paradoxů, že motivace či motor pro cvičení s neutrální maskou nikdy nesouvisí s konkrétním charakterem, ale vždy vychází z realistické situace či prostředí. Pozornost je proto věnována klíčovým fázím elementární cesty, imaginované poutě přírodní scenérií. Do popředí se tím dostávají pojmy jako stav přítomnosti, dynamika, ztělesnění prostoru, dramatický moment, gradace napětí, univerzální poetické uvědomění. Elementární cesta neutrální masky v kontextu interdisciplinárních úvah získává nové rozměry a z určitého pohledu se stává esencí nonverbálního, pohybového divadla.

Klíčová slova: Jacques Lecoq, neutrální maska, elementární cesta, univerzální poetické uvědomění

Zveřejněno: 15. prosinec 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Strejčková, H. (2022). Elementární cesta neutrální masky k esenci nonverbálního divadla. ArteActa5(8), 1-20. doi: 10.62804/aa.2022.011
Stáhnout citaci

Reference

  1. Barba, Eugenio-Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Přeložili Jan Hančil, Dana Kalvodová, Jitka Sloupová, Nina Vangeli. Praha: Nakladatelství Lidové noviny - Divadelní ústav, 2000.
  2. Brook, Peter. Pohyblivý bod. Přeložil Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
  3. Campbell, Joseph. Tisíc tváří hrdiny. Přeložila Hana Antonínová. Praha: Argo, 2017.
  4. Decroux, Étienne. Slova o mimu. Přeložili Míša Šmakalová, Lenka Blandin, Pierre Nadaud. Brno: JAMU, 2018.
  5. Dorcy, Jean. The Mime. Přeložil Robert Speller. New York: Robert Speller & Sons, 1961.
  6. Erban Vít. Maska a tvář, hra s identitou v mezikulturních proměnách. Praha: Malá Skála, 2010.
  7. Evans, Mark. The Influence of Sports on Jacques Lecoq's Actor Training. Theatre. Dance and Performance Training. 2012, č. 2, s. 163-177. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19443927.2012.686451. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Freytag, Gustav. Technika dramatu. Přeložili Jaroslav Žert. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol. Knihovna divadelního prostoru, 1944.
  9. Grebeníčková, Růžena. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha: Prostor, 1997.
  10. Halák, Jan. Vnímání je již vyjadřování. Merleau-Pontyho první přednášky na Collège de France. Reflexe: Filozofický časopis. 2017, č. 52, s. 111-135. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/25337637.2017.19. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Hyvnar, Jan. Francouzská divadelní reforma. Od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996.
  12. Hyvnar, Jan. Herec v moderním divadle. K divadelním reformám 20. století. Praha: AMU & Kant, 2011.
  13. Hyvnar, Jan. Základy herectví nonverbálního divadla. ArteActa. 2021, č. 5, s. 85-110. Dostupné také z: https://arteacta.cz/zaklady-herectvi-nonverbalniho-divadla/ (cit. 14. 11. 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  14. Johnstone, Keith. IMPRO: Improvizace a divadlo. Přeložil Julius Neumann. Praha: AMU, 2014.
  15. Krátká, Martina. Ctibor Turba. Pedagogika v mimickém a komediálním divadle. Brno: JAMU, 2018.
  16. Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. Přeložil David Bradby. Londýn: Taylor & Francis, 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Lecoq, Jacques-Carasso, Jean-Gabriel-Lallias, Jean-Claude. Le corps poétique: Un enseignement de la création théâtrale. Arles: Actes Sud, 1997.
  18. Lecoq, Jacques-Carasso, Jean-Gabriel-Lallias, Jean-Claude. The Moving Body. Přeložil David Bradby. Londýn: Methuen Drama, 2002.
  19. Lévi-Strauss, Claude. Cesta masek. Přeložil Zdeněk Justoň. Liberec: Dauphin, 1996.
  20. Murphy, Maiya. Enacting Lecoq. Movement in Theatre, Cognition, and Life. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2019. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Murray, Simon. Jacques Lecoq. Londýn: Routledge, 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Pavis, Patrice. Divadelní slovník. Přeložila Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003.
  23. Soubeyran, Jean. Řeč beze slov. In: Ladislav Fialka (ed.). Pantomima: Vybrané statě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství a AMU, 1988, s. 11-17.
  24. Vinař, Josef. Elementy herectví. Praha: AMU, 2002.
  25. Wilsher, Toby. The Mask Handbook: A Practical Guide. Londýn: Routledge, 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Zich, Otakar. Estetika dramatického umění. Teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.