ArteActa 2018, 1:2-17 | DOI: 10.62804/aa.2018.001

"Tanec-koncept", "ne-tanec" nebo "nová choreografie"? Aktuální německojazyčný teoretický diskurs v oblasti taneční performance

Jitka Pavlišová

Studie se zabývá v českém prostředí dosud málo reflektovaným fenoménem konceptuálního tance, který se výrazně rozvíjel zejména v 90. let 20. století a který se rovněž zasloužil o novodobou zvýšenou teoretickou pozornost věnovanou tanečnímu umění a o nutnost revize a redefinice pojmů tanec a choreografie v tanečněvědném diskurzu vůbec. Ve studii jsou rovněž akcentovány ty centrální dispozitivy tance v průběhu 20. století, které tento fenomén zejména principy negace a abséntnosti dílčích aspektů tradičního tanečního kódu předznamenaly. Zároveň jsou zde představeny teoretické koncepty několika významných současných tanečních vědců z německojazyčné oblasti, o něž se studie ve svém obsahu opírá a dále je rozvíjí.

Klíčová slova: taneční věda, taneční teorie, konceptuální tanec, choreografie, moderní tanec, modern dance, postmodern dance, Tanztheater, epistémé, dispozitiv, negace, abséntnost

Zveřejněno: 15. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pavlišová, J. (2018). "Tanec-koncept", "ne-tanec" nebo "nová choreografie"? Aktuální německojazyčný teoretický diskurs v oblasti taneční performance. ArteActa1(1), 2-17. doi: 10.62804/aa.2018.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Erika Fischer-Lichte. Estetika performativity. Přeložila Markéta Polochová. Mníšek pod Brdy: NA KONÁRI, 2011.
  2. Hans-Thies Lehmann. Postdramatické divadlo. Přeložily Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
  3. Helmut Ploebst. No wind no word: Neue Choroegraphie in der Gesellschaft des Spektakels. 9 Portraits. München: K. Kieser, 2001.
  4. Gabriele Klein - Christa Zipprich. "Tanz Theorie Text: Zur Einführung". In: Gabriele Klein - Christa Zipprich (eds.). Tanz Theorie Text. Münster: LIT Verlag, 2002, s. 1-14.
  5. Jurgita Imbrasaite. "Das Begehren des Wissens im Tanz". In: Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, Bielefeld: transcript, 2016, s. 369-379. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Michel Foucault. Slova a věci. Přeložil Jan Rubáš. Brno: Computer Press, 2007.
  7. Didier Eribon. Michel Foucault (1926-1984). Přeložila Věra Dvořáková. Praha: Academia, 2002.
  8. Michel Foucault. Dějiny sexuality I: Vůle k vědění. Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: Hermann a synové, 1999.
  9. André Eiermann. "Illusion. Episteme. Dispositiv". In: Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit. Bielefeld: transcript, 2016, s. 157. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Lorenz Aggermann. "Theater als Dispositiv: Wer spricht? und weitere Fragen zum Dispositiv Theater". In Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, Bielefeld: transcript, 2016, s. 165-166. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Michel Foucault. Dispositive der Macht: Michel Foucault über Sexualität, Wissen und Wahrheit. Přeložili Jutta Kranz - Hans-Joachim Metzger - Ulrich Raulff - Walter Seitter - Elke Wehr. Berlin: Merve Verlag, 1978.
  12. Constanze Schellow. Diskurs-Choreographie: Zur Produktivität des 'Nicht' für die zeitgenössische Tanzwissenschaft. München: epodium, 2016.
  13. Max Niehaus. Isadora Duncan: Triumph und Tragik einer legendären Tänzerin. München: Heyne, 1988.
  14. Gabriele Brandstetter. Tanz-Lektüren: Körperbilder und Raumfiguren der Avantgarde. Frankfurt am Main: Fischer, 1995.
  15. John Schikowski. Geschichte des Tanzes. Berlin: Büchergilde Gutenberg, 1926.
  16. Hans Brandenburg. Der moderne Tanz. München: Georg Müller, 1917.
  17. Gabriele Brandstetter. "Klidový stav/pohyb". Přeložil Petr Pytlík. In: Dita Dvořáková (ed.). Tanec, prostor a světlo: antologie současné německojazyčné taneční vědy. Brno: JAMU, 2017, s. 42-68.
  18. Pirkko Husemann. Ceci est de la dance: Choreographien von Meg Stuart, Xavier Le Roy and Jérôme Bel. Norderstedt: (FK) medien, 2002.
  19. Yvonne Rainer. "NO manifesto". In: Yvonne Rainer. A woman who… Baltimore 1999, s. 16.
  20. Michael Kirby. "On Acting and Not Acting". The Drama Review. 1972, roč. 16, č. 1, s. 3-15. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Katja Schneider. "Inszenierung von Wissen und Partizipation im zeitgenössischen Tanz". In: Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, Bielefeld: transcript, 2016, s. 359-369. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Katja Schneider. Tanz und Text: Zu Figurationen von Bewegung und Sprache. München: K. Kieser, 2016.
  23. Sabine Huschka. "Tanz beschreiben? Vergewisserung und Befragung eines vagen Gegendstands". Tanzdrama. 2002, roč. 66, č. 5, s. 30-33.
  24. Jeroen Peeters. "Wie möchten Sie heute arbeiten? Anmerkungen zu einem alternativen choreographischen Modus für die Redeproduktion". In Sabine Gehm - Pirkko Husemann - Katharina von Wilcke (eds.). Wissen in Bewegung: Perspektiven der künstlerischen und wissenschaftlichen Forschung im Tanz. Bielefeld: transcript, 2007, s. 117. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Barbora Schnelle. Elfriede Jelinek a její divadlo proti divadlu. Analýza divadelní estetiky Elfriede Jelinek na základě vybraných her. Brno: Větrné mlýny, 2006.
  26. Zuzana Augustová - Jan Jiřík - Daniela Jobertová (eds.). Horizonty evropského dramatu. Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha: NAMU, 2017.
  27. Jitka Pavlišová. Vývojové tendence současné rakouské dramatiky po roce 2000. Doktorská práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Katedra divadelních studií, 2012.
  28. Leonie Otto. "Tanz als Denkweise. Laurent Chétouanes Hommage an das Zaudern". In: Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, Bielefeld: transcript, 2016, s. 381.
  29. Gerald Siegmund. "Choreographie und Gesetz: Zur Notwendigkeit des Widerstands." In: Nicole Haitzinger - Karin Fenböck (eds.). Denkfiguren. Performatives zwischen Bewegen, Schreiben und Erfinden. München: epodium, 2010, s. 120.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.