ArteActa 2018, 2:7-34

Světatvorba televizních seriálů z pohledu fanouškovských a utopických studií. Twin Peaks a jiné fikční mapy

David Havas

Quality TV je poměrně široký pojem označující specifický typ současné televizní produkce. Je zřejmé, že v případě televizních seriálů se za tímto označením skrývá mnoho žánrů a velice různorodých tvůrčích postupů. Cílem studie nicméně je přesunout pozornost od tohoto pojmu na motivaci k obývání fikčních světů televizních seriálů nejen z pohledu fanouškovských studií. Právě utopický aspekt audiovizuálních světů, světatvorba originálního prostoru spjatého se specifickou mytologií, atmosférou a komplexními postavami je pro současnou televizní seriálovou tvorbu klíčová. Zákonitě vzniká specificky jako společný transmediální narativ tvůrců televizního obsahu a diváků. Teoretický rámec studie proto tvoří vybrané významné, ale i méně známé publikace z oboru fanouškovských studií, stejně jako prameny z oboru psychologie, filozofie a utopických studií. Zaměřujeme se na seriál Twin Peaks: The Return jako příklad společného transmediálního narativu a vyjednávání konkrétní operační estetiky výrazného fikčního světa mezi tvůrci a fanoušky.

Klíčová slova: quality TV, světatvorba, televizní seriál, fanouškovská studia, utopie, fanfikce, fikční svět, popkultura, narativní trhliny, Twin Peaks

Zveřejněno: 15. prosinec 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Havas, D. (2018). Světatvorba televizních seriálů z pohledu fanouškovských a utopických studií. Twin Peaks a jiné fikční mapy. ArteActa1(2), 7-34
Stáhnout citaci

Reference

  1. Cornel Sandvoss. Fans. The Mirror of Consumption. Cambridge: Polity Press, 2005.
  2. Erik Barnouw. Tube of Plenty. New York: Oxford University Press, 1990. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Jason Mittell. Complex TV. The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York University Press, 2015.
  4. John Caldwell. Televisuality. Style, Crisis and Authority in American Television. New York: Rutgers University Press, 1995.
  5. Henry Jenkins - Sam Ford - Joshua Green. Spreadable Media. Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York: New York University Press, 2013.
  6. Matt Hills. Fan Cultures. New York: Routledge, 2002. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Stuart Hall. "Encoding, Decoding". In: Simon During (ed.). The Cultural Studies Reader. London: Routledge, 1999, s. 90-103.
  8. Radomír D. Kokeš. Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Akropolis, 2016.
  9. "It's the End of Kindle Worlds as we know it". Roger Packer [on-line, cit. 11. 5. 2019]. Dostupné z: https://rogerpacker.com/its-the-end-of-kindle-worlds-as-we-know-it/
  10. "Amazon to shut Down Kindle Worlds". The Digital Reader [oline, cit. 12. 5. 2019]. Dostupné z: https://the-digital-reader.com/2018/05/15/amazon-to-shut-down-kindle-worlds/.
  11. Pamela Douglas. Writing the TV Drama Series. How to succeed as a Professional Writer in TV. Los Angeles: Michael Wiese Productions, 2005.
  12. E. L. James. Fifty Shades of Grey. London: Vintage Books, 2011.
  13. Anne Jamison. Why Fanfiction is Taking Over the World. New York: Smart Pop, 2013.
  14. Henry Jenkins. Textual Poachers. Television Fans and Participatory Culture. London: Routledge, 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Daniel Dayan. "Mothers, Midwives and Abortionists. Genealogy, Obstetrics, Audiences and Publics". In: Sonia Livingstone (ed.). Audiences and Publics. When Cultural Engagement Matters for the Public Sphere. Bristol: Intellect, 2005, s. 43-76.
  16. Niall Ferguson (ed.). Virtuální dějiny. Historické alternativy. Přeložil Pavel Cechl. Praha: Dokořán, 2008.
  17. Roman Rakowski. Společnost a politické nevědomí ve filosofii Fredrica Jamesona. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava.
  18. Ruth Levitas. The Concept of Utopia. Bern: Peter Lang, 2010. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Fredric Jameson. Archeologies of the Future. New York: Verso, 2007.
  20. John Fiske. Television Culture. London: Routledge, 2010. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Richard I. Suchenski. Projections of Memory. Romanticism, Modernism, and the Aesthetics of Film. Oxford: Oxford University Press, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Karel Teige. "Manifest poetismu". In: Štěpán Vlašín (ed.): Avantgarda známá a neznámá II. Praha: Svoboda, 1972, s. 591-592.
  23. C. S. Lewis. Letopisy Narnie. Přeložila Veronika Volhejmová. Praha: Fragment, 2006 [série knih].
  24. Thomas Garrett Isham. "C. S. Lewis and the Occult Temptation". In: Sensucht. The C. S. Lewis Journal. 2006, č. 10, s. 80.
  25. Susanne Scheibe - Alexandra M. Freund - Paul B. Baltes. "Toward a developmental psychology of Sehnsucht (life longings). The optimal (utopian) life". Developmental Psychology. 2007, roč. 43, č. 3, s. 778-795. Přejít k původnímu zdroji...
  26. D. G. Kehl. "Writing the Long Desire. The Function of Sehnsucht in The Great Gatsby and Look Homeward, Angel". Journal of Modern Literature. 2000/2001, roč. 24, č. 2, s. 317-319. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Myc Wiatrowski - Cory Barker. Popular Culture in the Twenty-First Century. Newcastle: Cambridge Scholars, 2013.
  28. Lev Grossmann. "The Boy Who Lived Forever". Time. 7. 7. 2011 [on-line, cit. 1. 12. 2018]. Dostupné z: http://content.time.com/time/arts/article/0,8599,2081784,00.html.
  29. Michel Foucault. Dějiny šílenství v době osvícenství. Hledání historických kořenů pojmu duševní choroby. Přeložila Věra Dvořáková. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1994.
  30. Katarína Mišíková. Mysl a příběh ve filmové fikci. O kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. Přeložil Jan Bernard. Praha: Akademie múzických umění, 2009.
  31. Tomáš Hoffmann Polenský. "Narativní trhliny a jejich kompenzace". In: Martin Čihák - Dominik Krutský - Martin Mlynarič - Tomáš Hoffmann Polenský - Ondřej Vavrečka. K tvarozpytu montážních struktur. Olomouc: PAF, 2015, s. 12.
  32. Carl Plantinga. "Movie Pleasures and the Spectator's Experience. Toward a Cognitive Aproach". Angelfire. 8. 11. 2002 [on-line, cit. 9. 3. 2019]. Dostupné z: http://www.angelfire.com/film/eliab/visceral.html.
  33. Maurie-Laure Ryan. Avatars of Story. Minneapolis: University of Minneapolis Press, 2006.
  34. Jennifer Lynch. The Secret Diary of Laura Palmer. New York: Pocket Books, 1990.
  35. Brad Dukes. Reflections. An Oral History of Twin Peaks. Nashville: Tallpress, 2014.
  36. Mark Frost. The Secret History of Twin Peaks. New York: Flatiron Books, 2016.
  37. Mark Frost. Twin Peaks. The Final Dossier. New York: Flatiron Books, 2017.
  38. Joseph Campbell. Tisíc tváří hrdiny. Přeložila Hana Antonínová. Praha: Argo, 2017.
  39. Aristotelés. Poetika. Přeložila Julie Nováková. Praha: Orbis, 1962.
  40. Umberto Eco. Travels in Hyperreality. London: Picador, 1986.
  41. Tzvetan Todorov. The Fantastic. A Structural Approach To a Literary Genre. New York: Cornell University Press, 1975.
  42. Georg Wilhelm Friedrich Hegel. "Jenaer Realphilosophie". In: Slavoj Žižek. Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkovskij, Lynch. Přeložil Radovan Baroš. Praha: NAMU, 2015, s. 85.
  43. Matt Hills. "The Prisoner. Cult TV Remakes". In: Ethan Thompson - Jason Mittell (eds). How to Watch Television. New York: New York University Press, 2013, s. 290-297. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Zack Sharf. "Twin Peaks. David Lynch Tells the Story of Fighting Showtime for the Proper Budget to Make 'The Return'". IndieWire. 19. 6. 2018 [on-line, cit. 30. 1. 2019]. Dostupné z: https://www.indiewire.com/2018/06/twin-peaks-david-lynch-showtime-budget-make-the-return-1201976444/.
  45. Umberto Eco. "Casablanca. Cult Movies and Intertextual Collage". SubStance. 1985, roč. 14, č. 2, s. 3-12. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Archive of Our Own [on-line, cit. 4. 1. 2019]. Dostupné z: https://archiveofourown.org.
  47. Tenukii. "A Different Path". Archive of Our Own. 10. 10. 2018. [on-line, cit. 4. 1. 2019]. Dostupné z: https://archiveofourown.org/works/15133997/chapters/35093318.
  48. Tenukii. "Mother of Abominations". Archive of Our Own. 21. 9. 2017 [on-line, cit. 4. 1. 2018]. Dostupné z: https://archiveofourown.org/works/12052875.
  49. Daniel Dylan Wray. "David Lynch on David Bowie and the Music that Inspired the New 'Twin Peaks'". Pitchfork. 19. 9. 2017 [on-line, cit. 30. 1. 2019]. Dostupné z: https://pitchfork.com/thepitch/david-lynch-interview-on-bowie-and-music-that-inspired-the-new-twin-peaks/.
  50. Peter Gray. "Play as a Foundation for Hunter-Gatherer Social Existence". Journal of Play. 2009, roč. 1, č. 4 (Spring), s. 476-522. [on-line, cit. 15. 12. 2018]. Dostupné z: http://www.journalofplay.org/sites/www.journalofplay.org/files/pdf-articles/1-4-article-hunter-gatherer-social-existence.pdf.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.