ArteActa 2019, 3

Editorial

Jan Jiřík, Tereza Czesany Dvořáková

Published: December 15, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jiřík, J., & Czesany Dvořáková, T. (2019). Editorial. ArteActa2(3), 


Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

vyšlo třetí číslo časopisu ArteActa, jež se významně věnuje teoretické práci zakladatele Stanfordské literární laboratoře a průkopníka digitálního výzkumu v humanitních vědách Franca Morettiho.

V rubrice esej proto naleznete překlad jeho známého textu Teorie sítí analýza syžetu. V něm Moretti na příkladu Hamleta Williama Shakespeara a dalších literárních děl představuje rozbor dramatu i románu za pomoci metod digital humanities. Francu Morettimu je věnována i jedna ze studií tohoto čísla. V Hamletovi zblízka a na dálku se František A. Podhajský zabývá právě Morettiho "čtením na dálku", které nahlíží jednak z hlediska vývoje teoretických přístupů tohoto původem italského komparatisty, a dále pak také například v souvislosti s marxistickou myšlenkovou tradicí, z níž Morettiho uvažování o literatuře vychází. Nemůžeme v této souvislosti nezmínit, že profesor Moretti zavítal do Prahy a v rámci prezentace tohoto čísla proslovil 28. února 2020 na půdě Akademie věd České republiky přednášku Simulating Dramatic Networks. Akci jsme zorganizovali ve spolupráci s Ústavem pro českou literaturu AV ČR.

Ve druhé recenzované studii Creātiō ex nihilō podrobuje Martin Ledvinka pečlivé dekonstruktivní analýze televizní oratorium Genesis, které v roce 1969 na hudbu Zbigniewa Wiszniewského a text Gottfrieda Edela natočil významný český režisér Pavel Hobl. Ledvinka si mimo jiné za využití konceptů hlasového objektu a akuzmatického hlasu všímá zvukové složky audiovizuálního artefaktu jako podstatného narativního prostředku.

V další části tohoto čísla časopisu ArteActa se věnujeme reflexi dvou knih, které podle našeho názoru přinášejí inspirativní mezioborové pohledy na performativitu a performativní umění. Noemi Purkrábková s Jiřím Sirůčkem se kriticky zamýšlí nad Rodowickovou knihou What Philosophy Wants from Images a Jan Bierhanzl uvádí myšlenky americké teoretičky Judith Butlerové nejen z jejího díla Notes toward a performative theory of assembly do kontextu filozofických konceptů Hannah Arendtové.

V závěru třetího čísla naleznete podrobnou zprávu Karoliny Plickové ze sympozia Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU o fenoménu alternativy v současném divadle.

Vašemu zájmu doporučujeme také lednový Online-speciál na webu www.arteacta.cz, ve kterém autorský kolektiv Digital Unrealities zasazuje svou zvukovou skladbu do širších teoretických i praktických konceptů zvukové tvorby, ale také výhodnou nabídku pro nové předplatitele.

Přejeme vám dobré čtení,

Jan Jiřík
Tereza Czesany Dvořáková


Download citation

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.