ArteActa 2019, 3

Editorial

Editorial

Jan Jiřík, Tereza Czesany Dvořáková

ArteActa 2019, 3

Issue #03 Summary

Redakce

ArteActa 2019, 3

Esej

Teorie sítí a analýza syžetu

Franco Moretti

ArteActa 2019, 3:57-84

V několika málo posledních letech zažila literární věda něco, co bychom mohli nazvat nárůstem kvantitativních důkazů. K tomu už kdysi došlo, aniž by to vyvolalo dlouhodobější efekt, ale tentokrát tomu pravděpodobně bude jinak, protože teď už máme k dispozici digitální databáze a automatické vyhledávače dat. Jak jasně ukázal nedávný článek o kulturomice (culturomics) v časopise Science, předčila šířka korpusu a rychlost vyhledávání všechna očekávání. Dnes můžeme v několika málo minutách zopakovat výzkum, který velikánovi, jakým byl Leo Spitzer, zabral měsíce a roky práce. V oblasti jazyka a stylu můžeme dělat věci, o kterých se předešlým generacím...

Studie

Creātiō ex nihilō. Analýza narativních funkcí hlasu v televizním oratoriu Genesis

Martin Ledvinka

ArteActa 2019, 3:7-40

Jádrem studie je dekonstruktivní analýza televizního oratoria Genesis režiséra Pavla Hobla na hudbu Zbigniewa Wiszniewského, vyrobeného v koprodukci Československé televize a německé Zweites Deutsches Fernsehen v roce 1969. Za využití konceptů hlasového objektu a akuzmatického hlasu představuje studie zvukovou složku audiovizuálního objektu jako důležitý narativní prostředek. V první části se analýza detailněji zaměřuje na úvodní sekvenci televizního filmu, na jejímž příkladu popisuje těsnou provázanost zvukové a obrazové složky. Studie se dále soustředí na momenty, kdy je ustavený zvukomalebný charakter hudebního doprovodu rozveden či zpochybněn....

Hamlet zblízka a na dálku. Otázky a metody Franca Morettiho

František A. Podhajský

ArteActa 2019, 3:41-56

Franco Moretti patří ke klasikům literární komparatistiky a k průkopníkům digitálního výzkumu v literární vědě. Jeho koncept "čtení na dálku", který poprvé zformuloval na přelomu století, určoval v posledních dvaceti letech debatu o přínosech a rizicích kvantitativních metod v humanitních vědách. Přítomná studie zasazuje tento pojem do širšího kontextu ve třech různých směrech. Zaprvé, sleduje jeho vývoj, kterým prošel v Morettiho pracích, zvláštně za jeho působení ve Stanfordské literární laboratoři. Zadruhé, na příkladu Shakespearova Hamleta porovnává výsledky nových metod s těmi, ke kterým Moretti dříve dospěl pomocí klasické sociologie literárních...

Recenze

Hledání ztraceného obrazu-času. Poslední kniha Davida Rodowicka zkoumá ontologii digitální doby

Noemi Purkrábková, Jiří Sirůček

ArteActa 2019, 3:85-98

V průběhu posledních čtyřiceti let se s příchodem digitálních technologií radikálně proměnil svět médií a s ním i rytmus každodenního života a samotná temporalita našeho vnímání. V přímém důsledku těchto změn bylo logicky potřeba přehodnotit celou řadu dosavadních představ, pojmů a teoretických přístupů nejen k jednotlivým médiím, ale také k celé fluidní situaci, kterou s sebou postupná digitalizace (nejen) kulturní sféry přinesla. Digitální nosiče, osobní počítače, smartphony, nové možnosti záznamu reality, a především nástup webu 2.0 a sociálních sítí radikálně přepsaly mediální krajinu i celý horizont dosavadního pohledu člověka na okolní svět....

Zranitelnost a performativita. Judith Butlerová hovoří s Hannah Arendtovou

Jan Bierhanzl

ArteActa 2019, 3:99-110

Ve své zatím poslední vydané knize s názvem Notes Toward a Performative Theory of Assembly (Poznámky k performativní teorii shromáždění) se Judith Butlerová zaměřuje na pojetí jednání u Hannah Arendtové a v polemice s ní podstatně přehodnocuje zejména úlohu těla a tělesnosti v politice. Shromáždění jako vtělený a plurální performativní akt, jehož součástí je i solidarita na dálku, implikuje podle Butlerové nové chápání arendtovského veřejného prostoru jakožto prostoru zjevování, odhalování osoby, bez něhož by nebylo politiky.

Zpráva

Rozčesávat realitu slovy aneb Sedmnáct poznámek ze sympozia Alternativy

Karolina Plicková

ArteActa 2019, 3:111-121

Proč současné divadelní publikum zajímají hraniční momenty herectví mezi autenticitou a rolí? Jakými prostředky může herec autenticity dosáhnout? Lze autenticitu definovat? Není načase se tohoto mystického, nadužívaného a možná vyprázdněného pojmu naopak jednou provždy zbavit? Ovšem čím jej nahradit? Lze na jevišti být sám sebou? Jde o zvláštní případ nápodoby? Jak sám sebe předvádět? Jak sdělovat vlastní identitu? Co znamená "nehrát"? Jaké typy herectví se dnes vlastně objevují na klauzurách Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU? Proč je tak složité pokoušet se je pojmenovávat? A co to může vypovídat o současném světě?Všechny tyto otázky,...