ArteActa 2021, 6:7-60 | DOI: 10.62804/aa.2021.012

Rozšířené pole mediálního umění a politiky jeho sbírek

Michal Klodner

Studie sleduje historii československého a českého mediálního umění, jež přinesla v souvislosti s dynamikou společnosti několik základních strategií a vývojových linií. Tvůrci experimentálního filmu a videoartu vykročili z institucionálního uspořádání kinematografického průmyslu jak odlišnými uměleckými strategiemi, tak způsobem organizování. Někdy se rovněž opírali o emergentní přístupy, doposud materiálně neukotvené, nebo i přístupy postmateriální, zaměřené na aktivní a participativní procesy. Složitější situace vyžadující historickou rekonstrukci nastává u přesahů do výtvarného a scénického umění, jako jsou interaktivní a místně specifické instalace, videosochy, intermediální umění, imerzní dramatická představení nebo performance. Institucionálně i teoreticky bylo toto rozšířené pole v průběhu doby několikrát redefinováno. Reprezentace kulturní historie pro galerie a archivy znamená řadu výzev a nových specializací, které se v teorii a praxi paměťových institucí diskutují a popisují formou odborných kurátorských a dokumentačních postupů. Archivní metodologie z tohoto důvodu zahrnují různé druhy analýzy dokumentace, síťových vztahů umělců, orálních historií, mediálních a organizačních ekologií. Uspořádání institucionální sbírky musí počítat s heterogenním materiálem i s využitím osobních a komunitních sbírek z různých společenských kontextů. Teoretický i terminologický konsenzus je proto nutné hledat i v přesahu mezi tradičními obory a médii.

Klíčová slova: média, intermedialita, materialita, performativita, konzervování, historie umění, archiv, teorie

Zveřejněno: 15. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Klodner, M. (2021). Rozšířené pole mediálního umění a politiky jeho sbírek. ArteActa4(6), 7-60. doi: 10.62804/aa.2021.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. Gerald F. Ham. The Archival Edge. American Archivist, 1975, č. 38, s. 5-13. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Gene Youngblood. Expanded Cinema. New York: E. P. Dutton & Co., 1970.
  3. Noël Carroll. Theorizing the Moving Image. New York: Cambridge University Press, 1996.
  4. Lev Manovich. Cinema as a Cultural Interface. Dostupné z: http://manovich.net/index.php/projects/cinema-as-a-cultural-interface (cit. 27. 9. 2021).
  5. Christianne Paul. The Myth of Immateriality: Presenting and Preserving New Media. In: Oliver Grau (ed.). MediaArtHistories. Londýn - Cambridge: MIT Press, 2007.
  6. Rosalind Krauss. A Voyage on the North Sea: Art in the Age of the Post-Medium Condition. New York: Thames & Hudson, 2000.
  7. Clement Greenberg. Modernist Painting. In: Francis Frascina - Charles Harrison (eds.). Modern Art and Modernism: A Critical Anthology. New York: Harper & Row, 1982, s. 6.
  8. Michal Klodner. Postmedialita. Praha: Akademie múzických umění, 2014.
  9. Centre for the Study of the Networked Image - Geoff Cox - Annet Dekker - Andrew Dewdney - Katrina Sluis. Affordances of the Networked Image. The Nordic Journal of Aesthetics, 2021, č. 61-62, s. 40-45. Dostupné z: https://tidsskrift.dk/nja/article/view/127857 (cit. 27. 9. 2021). Přejít k původnímu zdroji...
  10. Keiko Sei. Konečná krajina. Praha: One Woman Press, 2004.
  11. Marina Gržinič. VHS as a Medium of Subculture. In: Sandra Frimmel, Tomáš Glanc, Sabine Hänsgen, Katalin Krasznahorkai, Nastasia Louveau, Dorota Sajewska & Sylvia Sasse (eds.), Doing Performance Art History. Berlin: Apparatus Press, 2020. Dostupné z: https://www.apparatusjournal.net/index.php/apparatus/issue/view/15 (cit. 19. 11. 2021).
  12. Sven Spieker. The "Dialectical Document" in Eastern European Art of the 1970s and 1980s. In: Sandra Frimmel, Tomáš Glanc, Sabine Hänsgen, Katalin Krasznahorkai, Nastasia Louveau, Dorota Sajewska & Sylvia Sasse (eds.), Doing Performance Art History. Berlin: Apparatus Press, 2020. Dostupné z: https://www.apparatusjournal.net/index.php/apparatus/issue/view/15 (cit. 19. 11. 2021).
  13. Pavlína Morganová. Performance Art in Czechoslovakia - Remembered, Described, Interpreted, Photographed and Filmed, Sometimes Even Reenacted. In: Sandra Frimmel, Tomáš Glanc, Sabine Hänsgen, Katalin Krasznahorkai, Nastasia Louveau, Dorota Sajewska & Sylvia Sasse (eds.), Doing Performance Art History. Berlin: Apparatus Press, 2020. Dostupné z: https://www.apparatusjournal.net/index.php/apparatus/issue/view/15 (cit. 19. 11. 2021).
  14. Open Archives. [stream]. node9.org, 29. 10. 2008. Dostupné na: https://film.node9.org/w/e4kxKEEVXok5NpN2arcga7 (cit. 24. 10. 2021).
  15. Jana Ševčíková - Jiří Ševčík. Postmodernismus a my II. In: Petr Nedoma - Josef Prokeš (ed.). Pod jednou střechou: Fenomén postmoderny v úvahách o českém výtvarném umění. Brno: Masarykova univerzita, 1994, s. 35.
  16. Sanneke Huisman - Marga van Mechelen (eds.). A Critical History of Media Art in the Netherlands. Platforms, Policies, Technologies. Prinsenbeek: Jap Sam Books, 2019.
  17. Eliška Fajkusová. Výstavy a symposia "Hi-Tech umění" v Brně v letech 1992-1997 v kontextu výstav umění nových médií v České republice. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/jvbdz/ (cit. 10. 9. 2021).
  18. Veronika Sýkorová. Vznik a vývoj Československého videoartu. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita. 2020. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/bxvd8/ (cit. 10. 9. 2021).
  19. Veronika Ševčíková. České videoumění do roku 2000. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/bh74j/ (10. 9. 2021).
  20. Marie Maixnerová. Poznámka ke starší generaci českých internetových umělců. Olomouc: #mm net art, Edice PAF, 2014.
  21. Tomáš Raszka. Institucionalizace umění nových médií v České republice v letech 1989-2005. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/s4xq2/ (cit. 10. 9. 2021).
  22. Anna Pogranová. Nová média a české umělecké instituce v 90. letech 20. století. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, 2016. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/81578 (cit. 10. 9. 2021).
  23. Lenka Dolanová (ed). Iluminace, 2006, č. 2.
  24. Radek Pilař. Viva video, video viva. In: Jiří Ševčík - Pavlína Morganová - Terezie Nekvindová - Dagmar Svatošová. České umění 1980-2010: texty a dokumenty. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011, s. 495.
  25. Video-Skulptur. Retrospektiv und actuell 1963-1989. Köln: DuMont Buchverlag, 1989.
  26. Lucie Svobodová. Hyperporyv. Praha: Arbor Vitae, 2006.
  27. Domeniek Ryuters. The Promise of the black box. In: S. Huisman - M. van Mechelen (eds.). A Critical History of Media Art in the Netherlands. Platforms, Policies, Technologies, s. 211.
  28. Karel Zavadil - Tomáš Ruller. Art & Antiques, duben 2006, s. 54-65. Přejít k původnímu zdroji...
  29. České akční umění. Filmy a videa, 1956-1989. Praha: Akademie výtvarných umění, 2015.
  30. Denisa Václavová - Tomáš Žižka a kol. Site-specific. Praha: Pražská scéna, 2008.
  31. Lenka Dolanová. O sympoziích v plaském klášteře, skrýších pro umělce, intenzivním a extenzivním zemědělství. Rozhovor s Milošem Vojtěchovským. In: Jiří Ševčík - Edith Jeřábková (eds.). Mezi první a druhou moderností, 1985-2012. Praha: VVP AVU, 2011, s. 269-300.
  32. Edith Jeřábková. Jednotka - A.S.S.S. ABELLO, S.A. Fotografgallery.cz [on-line]. Dostupné z: https://fotografgallery.cz/jednotka/ (cit. 8. 8. 2020).
  33. Tomáš Žižka Nethovor - detail. Scena.cz [on-line], 14. 9. 2005. Dostupné z: http://www.scena.cz/index.php?d=3&page=nethovory&id_n=379&full=1 (cit. 8. 8. 2020).
  34. Štěpán Kotrba. Staneme se otrokem svých temných vášní - krutí dobyvatelé informačního prostoru? Blisty.cz [on-line], 25. 2. 2002. Dostupné z: https://legacy.blisty.cz/art/9970.html (cit. 8. 8. 2020).
  35. Miroslav Krupička. Do dvou let by měl v Praze vzniknout Památník čs. exilu, říká Petr Vrána. Krajane.net [online], 28. 4. 2009. Dostupné z: http://archiv.krajane.net//articleDetail.view?id=1618 (cit. 10. 4. 2021).
  36. Korespondence. Vasulka.org [on-line]. Dostupné z: http://www.vasulka.org/archive/Vasulkas3/Installations/MachineVision/Correspondence.pdf (cit. 1. 8. 2020).
  37. Tereza Simandlová. CIANT a jeho role v mezinárodní novomediální výměně. Monoskop.org [on-line], 22. 6. 2015. Dostupné z: https://monoskop.org/File:Tereza_Simandlová_CIANT_a_jeho_role_v_mezinárodní_novomediální_výměně_2013.pdf (cit. 7. 8. 2020).
  38. Ludvík Hlaváček. Umění, technika a otevřená společnost. In: Ludvík Hlaváček. Orbis fictus: Nová média v současném umění. New Media in Contemporary Arts. Praha: Sorosovo centrum současného umění, 1996, s. 11.
  39. Steve Dietz. Curating New Media. Yproductions [online], 25. 8. 2000. Dostupné z: http://perma.cc/L43W-2V67 (cit. 1. 8. 2020).
  40. Robyn Glennon, Allison Lewis. The Last Underground (Praha 1999). Think Magazine [on-line], 13. 4. 1999. Dostupné z: https://www.think.cz/ceska/umeni/the-last-underground-praha-cz (cit. 21. 7. 2021).
  41. Mike Gisondi. Long-Term Expat Chris Stander Passes Away at 48. Think Magazine [on-line], 7. 1. 2014. Dostupné z: https://www.think.cz/english/people/long-term-expat-chris-stander-passes-away-at-48 (cit. 21. 7.2021).
  42. Terminal Bar. Agosto Foundation: mediatéka [on-line], 2020. Dostupné z: https://agosto-foundation.org/node/2818 (cit. 21. 7. 2021).
  43. Lev Manovich, The Language of New Media, Cambridge: MIT Press, 2001. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Maxavision Revisited - discover the origins of VJ-ing. Veejays.com [online]. Dostupné z: https://veejays.com/blog/algemeen/maxavision-revisited-discover-origins-vj-ing (cit. 30. 8. 2020).
  45. Tomáš Ruller. Příběh ateliéru. Performance.ffa.vutbr.cz [on-line]. Dostupné z: http://performance.ffa.vutbr.cz/ARCHIV/CDROM/inner/sub/pribeh.htm (cit. 20. 7. 2020).
  46. Klára Žaludová. Vztah k času - strategie užívání času u autorů soudobého českého videoartu. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008.
  47. Zuzana Štefková. Musela jsem se taky zeditovat / Rozhovor s Petrou Vargovou. Divus, 2003 [on-line] Dostupné z: http://divus.cc/london/cs/article/i-had-to-edit-myself-a-bit-interview-with-petra-vargova (cit. 2. 8. 2020).
  48. Digitální graffiti na monitoru. iHNed.cz [on-line], 14. 12. 2000. Dostupné z: https://archiv.ihned.cz/c1-769943-digitalni-graffiti-na-monitoru (cit. 3. 8. 2020).
  49. Danny Holman. Digital Zooo - Digital Media Festival, Prague. Syndicate mailinglist [on-line]. Dostupné z: http://web.archive.org/web/20050827050849/http://mail.v2.nl/v2east/2000/Nov/0109.html (cit. 3. 8. 2020).
  50. node9.org. [digitální komunita]. Dostupné z: https://node9.org (cit. 3. 8. 2020).
  51. ACSTREAM. [digitální komunita]. Dostupné z: http://acstream.ffa.vutbr.cz (cit. 3. 8. 2020).
  52. Ivana Madariová. Festival ako sociálny experiment: Multiplace. Monoskop.org [on-line], 17. 4. 2012. Dostupné z: https://monoskop.org/images/2/20/Madariová,_Ivana_(2008)_-_Festival_ako_sociálny_experiment.pdf (cit. 10. 8. 2020).
  53. Annet Dekker. Collecting and Conserving Net Art: Moving beyond Conventional Methods, New York: Routledge, 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Vojtěch Landa. Dílo Antonína Máši po roce 1968. Brno: JAMU, 2012.
  55. Ctibor Turba. Alfredův překážkový běh VIII. Divadelní noviny, 2013, č. 1. Dostupné také z: https://www.divadelni-noviny.cz/alfreduv-prekazkovy-beh-viii (cit. 8. 8. 2020).
  56. Ctibor Turba. Alfred a spol. Praha: o. s. Divadlo Alfred, 2014.
  57. Martina Krátká. Ctibor Turba, pedagogika v mimickém a komediálním divadle. Brno: JAMU, 2016.
  58. Petr Šourek. Nejspíš přelud. Výtvarná spekulace o těle a prostoru. Taneční zóna, 2005, podzim, s. 91.
  59. Jana Návratová. Dokud stojí tanečník na zemi - je to retro. Taneční zóna, 2004, léto, s. 12-15.
  60. Suzi Gablick, The Reenchantment of Art. London: Thames and Hudson 1991.
  61. Katalog událostí českého pohyblivého obrazu I., II. Jiné vize 2000-2010. Olomouc: PAF Edition, 2011.
  62. Tomáš Pospiszyl. Veletrh umění podruhé: Procházka stálou expozicí moderního a současného umění. A2. 6. 12. 2006, Dostupné z: https://www.advojka.cz/archiv/2006/49/veletrh-umeni-podruhe (cit. 25. 10. 2011).
  63. Milan Jelínek [úvod]. Neplánované spojení - Stipendisté nadace Jana & Milan Jelínek 1990-1998. Praha: Výstavní síň Mánes, 1999.
  64. Rodrigo Guzman Serrano. Expanded (Im)materialities: A Postmedial and Neomaterial Discussion on the Collection and Preservation of Media Arts. Krems: Danube University Krems, Media Arts Cultures Consortium, 2018.
  65. Steve Dietz. Collecting New-Media Art: Just Like Anything Else, Only Different. In: Bruce Altshuler (ed.). Collecting the New. Oxford - Princeton: Princeton University Press, 2005, s. 85. Přejít k původnímu zdroji...
  66. Lev Manovich. The Death of Computer Art. Rhizome [online], 22. 10. 1996. Dostupné z: http://perma.cc/9C9X-UQ29 (cit. 21. 8. 2020).
  67. Domenico Quaranta. Beyond New Media Art. Brescia: LINK Editions, 2013.
  68. Christiane Paul. Media and Art Market, Interview by Alessio Chierico. In: Alessio Chierico (ed.), Investigations on the Cultural Economy of Media Art. Milan: Digicult Editions, 2017, s. 170.
  69. Pip Laurenson. Authenticity, Change and Loss in the Conservation of Time-Based Media Installations. Tate Papers, 2006, č. 6. Dostupné také z: http://perma.cc/6LVL-4CXS (cit. 8. 8. 2020).
  70. Caitlin Jones. Objects, Intent, and Authenticity: Producing, Selling, and Conserving Media Art. In: Beryl Graham (ed.). New Collecting: Exhibiting and Audiences after New Media Art. London: Routledge, 2014.
  71. Domenico Quaranta. Dear Collector. Media in the Expanded Field [online], 1. 7. 2016. Dostupné také z: http://perma.cc/RW72-EN7S (cit. 11. 8. 2020).
  72. Kate Lewis. What Does a Media Conservator Do? Moma.org [online]. Dostupné z: https://www.moma.org/explore/inside_out/2015/03/24/what-does-a-media-conservator-do (cit. 11. 8. 2020).
  73. Guggenheim Museum. (n.d.). The Variable Media Initiative. Guggenheim.org [online]. Dostupné z http://www.guggenheim.org/new-york/collections/conservation/conservation-projects/variable-media (cit. 11. 8. 2020).
  74. Guggenheim Museum. (n.d.). Time Based Media. Guggenheim.org [on-line]. Dostupné z https://www.guggenheim.org/conservation/time-based-media (cit. 10. 4. 2021).
  75. Miloš Vojtěchovský (ed.). Vašulkova kuchyňská kniha #1. Brno: Vašulka Kitchen, 2020.
  76. Luciana Duranti - Patricia C. Franks (eds). Encyclopedia of Archival Science. London: Rowman & Littlefield, 2015.
  77. Felix Stalder. Property, Possession and Free Goods: Social Relationships as the Core of a New Economy of Immaterial Culture? In: Markus Schwander - Reinhard Storz (eds.). Owning Online Art: Selling and Collecting Netbased Artworks. Basilej: UAS Northwestern Switzerland, Academy of Art and Design, 2010, s. 75-87.
  78. Sabine Himmelsbach. From Closed to Open Institutions. In: Oliver Grau - Janina Hoth - Eveline Wandl-Vogt (eds.). Digital Arts Through the Looking Glass: New Strategies for Archiving, Collecting and Preserving in Digital Humanities. Krems: Edition Donau-Universität, 2019, s. 244.
  79. Oliver Grau - Wendy Coones. "The Living Archive" of Digital Arts - Web 2.0 & 3.0 and the Bridging Thesaurus, In: Proceedings. EVA Berlin 2018. Berlin: Staatliche Museen zu Berlin, s. 230.
  80. Oliver Grau. Media Art needs global networked Organisation & Support. Dostupné z https://arthist.net/archive/2293 (cit. 1. 4. 2021).
  81. The State of the Moving Image. e-flux [on-line], 17.-19. 9. 2021. Dostupné z: https://www.e-flux.com/video/programs/416753/the-state-of-the-moving-image/ (cit. 27. 9. 2021).
  82. Siegfried Zielinski. Surprise Generators. ZKM Karlsruhe [on-line], 29. 10. 2021. Dostupné z: https://film.node9.org/w/5GNCQDVMNgE19fAovf1WZs (cit. 19. 11. 2021).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.