ArteActa 2022, 7:79-98 | DOI: 10.62804/aa.2022.005

"Pro závažné porušení občanských a studijních povinností". Kauza Nezvaný host v širším kontextu dějin Filmové a televizní fakulty AMU

Tereza Czesany Dvořáková

Případ školního filmu Nezvaný host a osud jeho režiséra Vlastimila Venclíka, který byl z FAMU kvůli tomuto filmu vyloučen těsně před absolutoriem v roce 1971, je v českém prostředí poměrně známým příkladem politické perzekuce v době nastupující normalizace. Film Nezvaný host byl natočen v roce 1969 jako ateliérové cvičení třetího ročníku. Námět byl napsán již v roce 1967, ale dílo bylo po vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu 1968 aktualizováno tak, že vznikla jasně čitelná metafora okupace a přizpůsobování se.
Výzkum, vycházející z archivních materiálů z fondů Rektorátu AMU, mimo jiné odkrývá širší pozadí rozhodnutí o vyloučení studenta Venclíka včetně přímého zásahu Ministerstva školství. Nachází možné příčiny zastavení vyšetřování Státní bezpečností v intervenci Venclíkova pedagoga Otakara Vávry a poukazuje na nevyjasněné kompetence v organizaci školní projekce studentského filmu. Promítání školních filmů byla běžnou součástí provozu školy, ale Venclík za ně byl potrestán. Vedle archivních materiálů autorka pracovala se sekundární literaturou a zdroji orální historie včetně rozhovoru se samotným Vlastimilem Venclíkem realizovaného přímo pro tuto studii.

Klíčová slova: studentský film, pražské jaro, normalizace, 70. léta, FAMU, cenzura, Vlastimil Venclík, český film, československá nová vlna, kulturní politika, politická perzekuce

Zveřejněno: 15. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Czesany Dvořáková, T. (2022). "Pro závažné porušení občanských a studijních povinností". Kauza Nezvaný host v širším kontextu dějin Filmové a televizní fakulty AMU. ArteActa5(7), 79-98. doi: 10.62804/aa.2022.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Petr Bednařík. FAMU. Martin Franc a kol. Dějiny Akademie múzických umění v Praze. Praha: NAMU, 2018.
  2. David Kroča. Krize řádu i jazyka: drama absurdní a modelové. In: Pavel Janoušek (red.). Dějiny české literatury 1945-1989. III. 1958-1969. Praha: Academia, 2008, s. 439-459.
  3. Vlastimil Venclík. Nezvaný host a jiné hry. Praha: G plus G, 2002.
  4. Otakar Vávra. Podivný život režiséra. Obrazy vzpomínek. Praha: Prostor - Knižní klub, 1997.
  5. Štěpán Hulík. Kinematografie zapomnění. Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973). Academia, 2011.
  6. František Morkes. Zákony o vysokých školách z let 1948-1989. Pedagogika, 1999, s. 115-127. Dostupné též z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=2453 (cit. 1. 10. 2021).
  7. Petr Bilík - Jan Černík. Filmař Jaromír Kallista. Praha: AMU, 2019.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.