ArteActa 2022, 7:121-124

Rozplétání sítí

David Kořínek

Umělecká praxe Hito Steyerl je ideálním úvodem do problematiky uměleckého výzkumu. Na její rozsáhlé tvorbě lze navíc dokumentovat, jak se tato stále ještě nová vědní disciplína vyvíjela, na základě čeho se emancipovala, jaká média ji nejčastěji doprovázejí a jakým dalším směrem se bude v nejbližší době ubírat. Důležité je však především interdisciplinární pole, na němž se Steyerl pohybuje, stejně jako rozvoj kritického myšlení, které je s její tvorbou, ať už literární či filmovou, v širším slova smyslu pak vizuální, úzce propojeno. Většina z toho je viditelná i v eseji "Estetika odporu", což dokládá i její podtitul "Umělecký výzkum jako disciplína a konflikt". Jako by byl pro Steyerl konflikt jako střet idejí a způsobů jejich realizací v přímém rozporu s disciplínou, tedy něčím, co věci a jejich producenty normalizuje, co vede ke statu quo, a co je tedy dále nutno problematizovat.

Klíčová slova: umělecký výzkum, úvod k překladu

Zveřejněno: 15. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kořínek, D. (2022). Rozplétání sítí. ArteActa5(7), 121-124
Stáhnout citaci

Reference

  1. Benjamin H. D. Buchloh. Conceptual Art 1962-1969: From the Aesthetic of Administration to the Critique of Institutions. October, 1990, roč 55, s. 105-143. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Petr Dub, Vybrané postkonceptuální přístupy v současné české malbě. Brno: FaVU VUT, 2012.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.