ArteActa 2023, 9:32-58 | DOI: 10.62804/aa.2023.001

Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína

Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová

Autorky (Raisová-Eliášová) předkládají první část dvoudílné studie, v níž se zabývají fenoménem taneční improvizace na jevišti, která představuje českému prostředí vůbec poprvé historický kontext a souvislosti, v nichž forma okamžité kompozice vznikala od šedesátých let minulého století v USA. Autorky představují zásadní osobnosti a uskupení působící na newyorské scéně (Anna Halprin, Simone Forti, Judson Dance Theatre, Grand Union aj.) a naznačují linii vývoje a uvažování v postmoderním tanci, včetně vlivu kontaktní improvizace a Johna Cage. Studie se také dotýká terminologie a představuje výzkum autorek v širším kontextu. Českému čtenáři přináší vůbec poprvé ucelený přehled o dostupné zahraniční literatuře a dalších zdrojích k tomuto tématu, současný oborový dialog a naznačuje další možnosti bádání.

Klíčová slova: postmoderní tanec, okamžitá (instantní) kompozice, improvizace na jevišti, současný tanec, kontaktní improvizace, Judson Dance Theatre, John Cage, Grand Union, Steve Paxton, Anna Halprin, Merce Cunningham, Yvonne Rainer

Zveřejněno: 1. září 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Raisová, M., & Eliášová, B. (2023). Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína. ArteActa6(9), 32-58. doi: 10.62804/aa.2023.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Albright, Ann Cooper a David Gere. 2003. Taken By Surprise: A Dance Improvisation Reader. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  2. Anon. (2. tis. př. n. l.) 1996. I-ťing: Kniha proměn. Přeložil Oldřich Král. Praha: Maxima.
  3. Banes, Sally. 1993. Democracy's Body: Judson Dance Theatre, 1962-1964. Durham, NC: Duke University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Banes, Sally. (1979) 2011. Terpsichore In Sneakers: Post-Modern Dance. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  5. Brandstetter, Gabriele a kol. 2017. Tanec, prostor a světlo: antologie současné německojazyčné taneční vědy. Sestavila Dita Dvořáková. Přeložili Petr Pytlík a Markéta Polochová. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
  6. Brannigan, Erin. 2022. Choreography, Visual Art And Experimental Composition 1950s-1970s. Londýn a New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Buckwalter, Melinda. 2010. Composing While Dancing: An Improviser's Companion. Madison: University of Wisconsin Press.
  8. Burt, Ramsay. 2006. Judson Dance Theatre: Performative Traces. Londýn a New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Cage, John. (1961) 2010. Silence: Přednášky a texty. Přeložili Jaroslav Šťastný, Radoslav Tejkal a Matěj Kratochvíl. Praha: Tranzit.
  10. Contact Quarterly: Dance & Improvisation Journal. Nd. "About Contact Improvisation (CI)." Navštíveno 7. června, 2023. https://contactquarterly.com/contact-improvisation/about/index.php.
  11. Contact Quarterly: Dance & Improvisation Journal. Nd. Contact Quarterly: Dance & Improvisation Journal. Navštíveno 7. června, 2023. https://contactquarterly.com/.
  12. Cremaschi, George. Nd. "PIO. Pražský improvizační orchestr." Navštíveno 1. června, 2023. https://www.georgecremaschi.com/pio.html.
  13. CreWcollective. Nd. "Po pás." Navštíveno 1. června, 2023. http://crewcollective.cz/projects/po-pas/.
  14. Crisp, Rosalind. 2022. "A Dance Practise Of 'Choreographic Improvisation': An Interview With Rosalind Crisp (2022)." Rozhovor vedly Mirka Eliášová, Lizzy Le Quesne, Mish Rais. Independent Dance, 1. června, 2023. https://independentdance.co.uk/library/choreographic-improvisation-rosalind-crisp/.
  15. Cvejić, Bojana. 2015. Choreographing Problems: Expressive Concepts in European Contemporary Dance and Performance. London: Palgrave Macmillan. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Cvejić, Bojana. 2019. "A Physical Quest for Natural Rights (Steve Paxton)." Navštíveno 7. června, 2023. https://www.academia.edu/40690471/A_Physical_Quest_for_Natural_Rights_Steve_Paxton_?email_work_card=title.
  17. Čech, Viktor. 2018. Choreografický moment v současném umění. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
  18. Černá, Eva. 1996. "Kontaktní improvizace." Diplomová práce, HAMU. Uložena v Knihovně HAMU, sign. H_P1626.
  19. Dartington Trust. 2020. "Mary Fulkerson at Dartington." Naposledy změněno 14. července, 2020. https://www.dartington.org/mary-fulkerson-at-dartington/.
  20. De Spain, Kent. 2014. Landscape Of The Now: A Topography Of Movement Improvisation. Oxford a New York: Oxford University Press.
  21. Díaz, Eva. 2015. The Experimenters: Chance And Design At Black Mountain College. Chicago, IL: The University of Chicago Press. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Eliášová, Bohumíra. (2013) 2016. "Grafické partitury." Živá hudba 4: 206-208. https://ziva-hudba.info/graficke-partitury/.
  23. Fraleigh, Sondra Horton. 1987. Dance And Lived Body: A Descriptive Aesthetics. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press.
  24. Halprin, Anna. 1995. Moving Toward Life: Five Decades Of Transformational Dance. Sestavila Rachel Kaplan. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  25. Hamilton, Julyen. 2022. "Rozhovor s Julyenem Hamiltonem." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip." Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  26. Hay, Deborah. 2000. My Body, The Buddhist. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  27. Janevski, Anna a Thomas J. Lax. 2018. Judson Dance Theatre: The Work Is Never Done. New York, NY: The Museum of Modern Art/MoMA.
  28. Karczag, Eva. 2022. "Rozhovor s Evou Karczag." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip". Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  29. Kloppenberg, Annie. 2010. "Improvisation In Process: 'Post-Control' Choreography." Dance Chronicle 33 (2): 180-207. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Kuhlmann, Heike. 2004. "What Are Specific Values Of Dance Improvisation In Performance?" Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  31. Lepkoff, Danny. 2022. "Rozhovor s Dannym Lepkoffem." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip". Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  32. Lewis, George E. a Benjamin Piekut. 2016. The Oxford Handbook Of Critical Improvisation Studies. 1. sv. Oxford: Oxford University Press.
  33. Little, Nita. 2022. "Rozhovor s Nitou Little." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip". Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  34. Midgelow, Vida L. 2019. The Oxford Handbook Of Improvisation In Dance. New York: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  35. MoMALearning. Nd. "Dance Constructions. Simone Forti." Navštíveno 7. června, 2023. https://www.moma.org/learn/moma_learning/simone-forti-dance-constructions-1961/.
  36. Moradian, Ann Lenore. 2021. "Dancing with Complexity: Fear and Trembling." Performance and Mindfulness 4 (1): 1-22. https://doi.org/10.5920/pam.828. Přejít k původnímu zdroji...
  37. MotionBank. Nd. "MotionBank". Navštíveno 7. června, 2023. http://motionbank.org/en.html.
  38. Movement Research. Nd. "Simone Forti." Navštíveno 7. června, 2023. https://movementresearch.org/people/simone-forti.
  39. Northwestern. Nd. "Cage and Cunningham." Navštíveno 7. června, 2023. https://sites.northwestern.edu/cageanddance/jcmc/.
  40. Novack, Cynthia Jean. 1990. Sharing The Dance: Contact Improvisation And American Culture. Madison, WI: University of Wisconsin Press.
  41. Pelc, Jaromír. 1981. Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost.
  42. Polanská Turečková, Hana. 2019. "Po pás: CreWcollective a posun v chápání tance." Operaplus. cz, 12. října, 2019. https://operaplus.cz/po-pas-crewcollective-a-posun-v-chapanitance/.
  43. Poláková, Marta. 2010. Sloboda objavovať tanec. Bratislava: Divadelný ústav.
  44. Rainer, Yvonne. 1964-1965. "No Manifesto." 1000Manifestos.com, 3. března, 2011. https://1000manifestos.com/yvonne-rainer-no-manifesto/.
  45. Raisová, Michaela. 2017, 2018, 2019, 2023. Poznámky z workshopů Julyena Hamiltona a Barre Phillipse v Puget-Ville, 2018 a v Praze 2017, 2019 a 2023. Osobní archiv Michaely Raisové.
  46. Raisová, Michaela. 2021. "'Vířivé kroužení, vynořování, zanořování': O výchově k řeči na KATaP." Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. Navštíveno 29. 5. 2023. https://www.autorskeherectvi.cz/post/virive-krouzeni-vynorovani-zanorovani-o-vychove-k-reci-na-katap-2021.
  47. Ravn, Susanne. 2020. "Investigating Dance Improvisation: From Spontaneity To Agency." Dance Research Journal 52 (2): 75-87. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Ross, Alex. 2011. Zbývá jen hluk: Naslouchání dvacátému století. Přeložil Petr Kopet. Praha: Argo, Dokořán.
  49. Spisarová-Kotík, Renáta. 2022. "Black Mountain College jako zhmotněný sen. Zpráva o 'detašovaném Bauhausu' v Severní Karolíně." Český rozhlas, 5. ledna 2022. https://vltava.rozhlas.cz/black-mountain-college-jako-zhmotneny-sen-zprava-o-detasovanem-bauhausu-v-8201664.
  50. Stavělová, Daniela. 1999. "Lidový tanec v proměnách prostoru a času: K možnostem klasifikace lidové taneční kultury." Český lid 86 (1): 1-14.
  51. Šťastný, Jaroslav. 2012. "John Cage - usměvavý Frankenstein? (část 3)." Živá hudba 3 (květen): 53-70. https://ziva-hudba.info/john-cage-usmevavy-frankenstein-cast-3/.
  52. Tufnell, Miranda a Chris Crickmay. (1990) 2020. Tělo, prostor, představa: Poznámky k improvizaci a představení. Přeložila Tereza Cigánková a Olga Pohl. Praha: NAMU.
  53. Vyskočil, Ivan. (1975) 2021. "Předmět: Jevištní improvizace." Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. Navštíveno 31. 1. 2023. https://www.autorskeherectvi.cz/post/předmět-jevištní-improvizace.
  54. Watts, Victoria. 2010. "Dancing the Score: Dance Notation and Différance." Dance Research: The Journal of Society for Dance Research 28 (1): 7-18. http://www.jstor.org/stable/40664448. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Zambrano, David. 2022. "Rozhovor s Davidem Zambranem." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip." Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  56. Zaporah, Ruth. 2014. Improvisation On The Edge: Notes From On And Off The Stage. Berkeley CA: North Atlantic Books.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.