ArteActa 2023, 9

Studie

Pozice mlčícího umělce. Případ Rudolfa Schwarzkoglera

Tomáš Kubart

ArteActa 2023, 9:1-31 | DOI: 10.62804/aa.2023.006

Rudolf Schwarzkogler (1940-1969) byl jedním z předních představitelů rakouského performance art 60. let minulého století. Proslavil se zejména svým krátkým působením (aktivní léta 1965-1966) v rámci uměleckého uskupení vídeňského akcionismu. V krátké době aktivní tvorby v letech 1965-1966 vytvořil šest akcí. Schwarzkogler tvořil v období, kdy v Rakousku stále platily formy cenzury, vůči některým tématům platné ještě z doby Rakouska-Uherska (zákon o homosexualitě platil od roku 1852 do roku 1971). Schwarzkogler tak stál v hraniční oblasti komunikačních strategií a pokoušel se komunikovaný obsah sdělení šifrovat prostřednictvím metafor z oblasti comedie...

Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína

Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová

ArteActa 2023, 9:32-58 | DOI: 10.62804/aa.2023.001

Autorky (Raisová-Eliášová) předkládají první část dvoudílné studie, v níž se zabývají fenoménem taneční improvizace na jevišti, která představuje českému prostředí vůbec poprvé historický kontext a souvislosti, v nichž forma okamžité kompozice vznikala od šedesátých let minulého století v USA. Autorky představují zásadní osobnosti a uskupení působící na newyorské scéně (Anna Halprin, Simone Forti, Judson Dance Theatre, Grand Union aj.) a naznačují linii vývoje a uvažování v postmoderním tanci, včetně vlivu kontaktní improvizace a Johna Cage. Studie se také dotýká terminologie a představuje výzkum autorek v širším kontextu. Českému čtenáři přináší vůbec...

Jak na houby? Poznámky k ekokritické mykodramaturgii

Vojtěch Bárta

ArteActa 2023, 9:59-79 | DOI: 10.62804/aa.2023.002

Předložená studie se zabývá zobrazením ne-lidských světů na příkladu inscenací na houby (Chemické divadlo, 2021) a Houby (Handa Gote, 2008), které sledovaly vztahy mezi říší hub, přírodou, technikou a lidmi. Obě inscenace jsou usouvztažněné s ekokritickými a posthumanistickými tendencemi v současném estetickém a antropologickém diskurzu, zejména s antropologickým ohledáváním tématu v pojetí Anne Lowenhaupt Tsing a s konceptem asymetrické fází umění Timothyho Mortona. Studie se snaží hledat cesty k divadlu nové budoucnosti - mortonovské "budoucnosti bez nás".

Esej / Překlad / Umělecký výzkum

Odnaučující a světotvorná politika vědění. O umění a výzkumu podle Toma Holerta

Andrea Průchová Hrůzová

ArteActa 2023, 9:80-84 | DOI: 10.62804/aa.2023.003

Úvodní text Andrey Průchové Hrůzové k překladu eseje Toma Holerta.Esej "Umění ve znalostní polis" byla poprvé veřejnosti představena kritikem, kurátorem a spisovatelem Tomem Holertem na přelomu let 2008 a 2009. Nejprve zazněla jako přednáška, později byla přetavena v kratší text, se kterým se nyní seznamuje také české publikum. Reprezentuje jeden z výrazných projevů tehdy nově se formujícího pole uměleckého výzkumu, jehož vznik byl podpořen byrokraticko-akademickou dynamikou etablování doktorských, na praxi orientovaných programů vysokých uměleckých škol. V době psaní textu Holert nově působil na vídeňské Akademii, kde na popud umělkyně a kulturoložky...

Překlad / Umělecký výzkum

Umění ve znalostní polis

Tom Holert

ArteActa 2023, 9:85-98 | DOI: 10.62804/aa.2023.004

Překlad stěžejního textu Toma Holerta o pozici uměleckého výzkumu na uměleckých školách i v širším poli současné kulturní produkce."Zajímá mě zejména to, jak se otázky aktuálních situací a významů v umění, umělecké praxi a umělecké produkci vztahují k otázkám týkajícím se konkrétního druhu vědění, vytvářeného lidmi na různých pozicích v umělecké sféře (nebo na uměleckém poli, jak preferuje Pierre Bourdieu). Různorodé kombinace umělců, učitelů, studentů, kritiků, kurátorů, editorů, pedagogů, sponzorů, tvůrců strategií, techniků, historiků, obchodníků, aukčních dražitelů, dodavatelů občerstvení, galerijních asistentů a tak dále ztělesňují specifické...

Recenze

(S)jednat performance knihou

Pavlína Morganová

ArteActa 2023, 9:99-106 | DOI: 10.62804/aa.2023.005

Performativita je součástí lidské komunikace a umění odnepaměti. Můžeme ji vysledovat již v rituálech přírodních národů, jak nás upozornila řada antropologů, etnologů a estetiků. Ve 20. století prošla fascinujícím vývojem na poli experimentálního divadla i výtvarného umění. Díky intermedialitě prosazované jak meziválečnými avantgardami, tak neoavantgardami šedesátých let se tyto oblasti navíc v mnoha ohledech prolínaly. Jaká je na tomto poli situace dnes, v první čtvrtině 21. století? Na to se ptá kniha Terény performance připravená Alicí Koubovou a Eliškou Kubartovou a vydaná v předminulém roce v Nakladatelství AMU (2021). Na pěti stech stranách se...