ArteActa 2024, 12
Studie se věnuje fenoménu existence herce na jevišti jednajícího sám za sebe, jak jej zkoumal a rozvíjel herec, pedagog, spisovatel a psycholog Ivan Vyskočil v disciplíně dialogické jednání s vnitřním partnerem v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. Vyskočil ve své herecké pedagogice propojuje základní prvky Stanislavského systému (veřejná samota; jednání v daných okolnostech) a psychodrama Jacoba Levy Morena, s nimiž se seznámil během svých studií psychologie v padesátých letech. Vedle Morenova pojetí spontánnosti se Vyskočil nechal inspirovat irůznými variantami enactmentu, acting outu a abreakce. Na rozdíl od Morena s nimi nepracuje terapeuticky,...
ArteActa 2024, 12
V této expozici zvu do procesu výzkumu, jak skrze natáčení a postprodukci filmu o gobelínové manufaktuře ve Valašském Meziříčí zprostředkovat řemeslnost, medialitu a materialitu tapisérií a recipročně i filmové technologie. Podstatným je tedy téma proměny. Proměny tapisérie ve filmový obraz, ale i proměny malby či grafiky, které byly předobrazem v manufaktuře utkaných tapisérií. Paralelně hledám možnosti, jak pomocí média, které je primárně reprezentativní, docílit skrz materialitu a tělesnost účinku prezence. Ve výzkumu střídám observační pasáže se stylizovanými, které vzešly z tvůrčího dialogu materialit odlišných médií, výtvarných technik...
ArteActa 2024, 12
Disembodiment is not new and does not only exist because of the current technological reality. It is an experience that various practitioners, in the field of music, experience constantly. The composer/producer/musician/sound designer moves the material. The listener only perceives its virtual representation. How to bridge the gap between the bodily experience of sound creation and its fruition and further (re)creation in the virtual world? By using synesthesia in the creation of an object-based sound method and vocabulary with the use of lofi techniques. A synesthesia of sensory roots to place the body-cosmos at the centre of sound, to make this simulacrum...
ArteActa 2024, 12
Tato expozice s názvem Možnosti aplikace prvků lidového divadla na současnou inscenační tvorbu pouličního performativního umění prezentuje proces a závěry uměleckého výzkumu, který se zabýval fenoménem barokního lidového divadla hraného v sousedských komunitách na českém venkově 18. a 19. století a hledáním využití jeho principů v dnešní divadelní činnosti. Pro tento výzkum vznikly ve spolupráci s Diecézním muzeem Brno dvě pouliční inscenace v okolí katedrály svatých Petra a Pavla v Brně, na kterých byla ověřována funkčnost prostředků lidového divadla v dnešním kontextu. V expozici naleznete výchozí úvahy a metodologii výzkumu, následně...