ArteActa 2024, 12

Jednání sám za sebe v dané situaci. Vyskočilovo dialogické jednání s vnitřním partnerem jako průnik vlivů K. S. Stanislavského a J. L. Morena

Martina Musilová
Katedra divadelních studií, FF MUNI; Katedra autorské tvorby a pedagogiky, DAMU.

Studie se věnuje fenoménu existence herce na jevišti jednajícího sám za sebe, jak jej zkoumal a rozvíjel herec, pedagog, spisovatel a psycholog Ivan Vyskočil v disciplíně dialogické jednání s vnitřním partnerem v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. Vyskočil ve své herecké pedagogice propojuje základní prvky Stanislavského systému (veřejná samota; jednání v daných okolnostech) a psychodrama Jacoba Levy Morena, s nimiž se seznámil během svých studií psychologie v padesátých letech. Vedle Morenova pojetí spontánnosti se Vyskočil nechal inspirovat irůznými variantami enactmentu, acting outu a abreakce. Na rozdíl od Morena s nimi nepracuje terapeuticky, ale vytváří své osobité pojetí autorského herectví a otevřené dramatické hry. Studie rovněž poskytuje přehled československé recepce Morenova psychodramatu v poválečném období (1949–1968).

Klíčová slova: Ivan Vyskočil, Konstantin Sergejevič Stanislavskij, Jacob Levy Moreno, herectví, dialogické jednání s vnitřním partnerem

Zveřejněno: 1. prosinec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Musilová, M. (2024). Jednání sám za sebe v dané situaci. Vyskočilovo dialogické jednání s vnitřním partnerem jako průnik vlivů K. S. Stanislavského a J. L. Morena. ArteActa7(12), 


Seznam zdrojů/Bibliography:

Buxbaum, Harry a Hugo Široký. 1960. „Psychodrama. Poznámky
k metodice a teorii“. Československá psychiatrie 5 (56): 343–349.
Čunderle, Michal. 2001. „Ivan Vyskočil – Cesty ke hře“. In Hra školou:
dvakrát o Ivanu Vyskočilovi, eds. Michal Čunderle a Jan Roubal, 13–153.
Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
Groys, Boris. 2010. Gesamtkunstwerk Stalin: rozpolcená kultura
v Sovětském svazu; Komunistické postskriptum. Překlad Václav Magid.
Praha: Akademie výtvarných umění v Praze.
Hančil, Jan. 2023. „Systém a metody: některé aspekty přenosu
Stanislavského systému do Spojených států“. Theatralia 26 (2): 30–58.
https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.78982.
Hejda, Zbyněk a Iva Hercíková. 1964. „Ivan Vyskočil v Divadle
Na zábradlí“. In Začalo to Redutou: z text-appealů Divadla Na zábradlí,
divadla Semafor a Paravan, ed. Iva Hercíková, 41–46. Praha: Orbis.
Hermannová, Zdenka. 1961. „K poznámkám o metodice a teorii
psychodramatu“. Československá psychiatrie 57 (4): 279–281.
Honzl, Jindřich. 1963. Základy a praxe moderního divadla. Praha: Orbis.
Horák, Petr. 1997. „Problém svobody u raného Sartra jako problém
modernity (a její ontologické zdůvodnění)“. In Tři studie o francouzské
filosofii, eds. Petr Horák, Ivana Holzbachová a Josef Krob, 30–74. Brno:
Filozofická fakulta Masarykovy univerzity.
Hrabáková, Marta, ed. 2004. Stříbrný věk ruské literatury: sborník
k 80. narozeninám Jiřího Honzíka. Praha: Národní knihovna České
republiky – Slovanská knihovna.
Hyvnar, Jan. 2008. O českém dramatickém herectví 20. století. Praha:
KANT pro Akademii múzických umění v Praze.


Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.