ArteActa 2022, 8:21-47 | DOI: 10.62804/aa.2022.012

Umělecké doktoráty jako cesta udržitelné umělecko-výzkumné praxe

Lenka Veselá

Ve svém příspěvku nabízím vhled do žité reality doktorandského bádání na Fakultě výtvarných umění (FaVU) při Vysokém učení technickém v Brně. S využitím vlastních zkušeností doktorandky a archivu dotazníkových odpovědí doktorandských studujících prvního ročníku na otázky týkající se motivace ke studiu, představ o jeho nárocích a zamýšlených strategiích, jak těmto nárokům dostát, zkoumám formativní vliv uměleckého doktorátu na praxi studujících. Archiv dotazníků pro doktorandy na fakultě vzniká v rámci předmětu Výzkumná práce uměleckou tvorbou, na jehož výuce se podílím. V příspěvku zhodnocuji bohatý materiál odpovědí, který se za dobu pěti let vyučování předmětu nashromáždil, pro podporu svého argumentu, že institucionální nastavení uměleckých doktorátů na FaVU a způsoby, jakými doktorandští studující pracují s konceptem uměleckého výzkumu, je motivují k rozvíjení umělecko-výzkumných praxí s potenciálem být dlouhodobě udržitelné a obohacující nejen pro ně samotné, ale i pro kulturní a akademická prostředí, ze kterých jejich praxe vyrůstají a kde působí.

Klíčová slova: umělecké doktoráty, výzkum uměním, umělecký výzkum, akademický výzkum, produkce vědění, výzkumný obrat, udržitelnost, postumění, postpraxe, Irit Rogoff, Jerzy Ludwiński

Zveřejněno: 15. prosinec 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Veselá, L. (2022). Umělecké doktoráty jako cesta udržitelné umělecko-výzkumné praxe. ArteActa5(8), 21-47. doi: 10.62804/aa.2022.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. AEC - CILECT/GEECT - Culture Action Europe - Cumulus - EAAE - ELIA - EPARM - EQ-Arts - MusiQuE - SAR. The Vienna Declaration on Artistic Research. 2020. Dostupné také z: https://www.favu.vut.cz/studenti/studijni-oddeleni/doktorandi/videnska-deklarace-k-umeleckemu-vyzkumu-p199018 (cit. 11. 9. 2022).
  2. Bartlová, Milena. Doktorské studium výtvarných umění: nesmysl, nebo šance? Artalk [on-line], 5. 12. 2018. Dostupné z: https://artalk.cz/2018/12/05/doktorske-studium-vytvarnych-umeni-nesmysl-nebo-sance/ (cit. 11. 4. 2022).
  3. Bartlová, Milena - Bezecný, Zdeněk (eds). Umělecký výzkum na UMPRUM. Praha: UMPRUM, 2020.
  4. Boomgaard, Jeroen - John Butler (eds). The Creator Doctus Constellation: Exploring a New Model for a Doctorate in the Arts. Gerrit Rietveld Academie and EQ-Arts, 2021. Dostupné také z: https://laps-rietveld.nl/wp-content/uploads/2021/11/CrD-constellation-online.pdf (cit. 1. 11. 2022).
  5. Buddeus, Ondřej - Stanová, Magdalena. Zpráva o uměleckém výzkumu pro AVU (2020). Praha: AVU, 2020. Dostupné také z: https://be.avu.cz/app/uploads/2021/11/zprava_o_umeleckem_vyzkumu_avu_20204.pdf (cit. 1. 11. 2022).
  6. Cramer, Florian - Terpsma, Nienke. What is Wrong with the Vienna Declaration on Artistic Research? Open! [on-line], 21. 1. 2021. Dostupné z: https://onlineopen.org/what-is-wrong-with-the-vienna-declaration-on-artistic-research (cit. 11. 9. 2022).
  7. Evropská liga institutů umění (ELIA, European League of the Instititutes of the Arts). "Florentské zásady" doktorského studia v oblasti umění. 2017. Dostupné také z: https://www.favu.vut.cz/studenti/studijni-oddeleni/doktorandi/elia-zasady-doktoratu-v-umeni-p188491 (cit. 11. 9. 2022).
  8. Hannula, Mika - Suoranta, Juha - Vadén, Tere. Artistic Research - Theories, Methods and Practices. Helsinki and Gothenburg: Academy of Fine Arts Helsinki and University of Gothenburg, 2005.
  9. Holert, Tom. Art in the Knowledge-Based Polis. e-flux journal [online], 2009, č. 3. Dostupné z: https://www.e-flux.com/journal/03/68537/art-in-the-knowledge-based-polis/ (cit. 11. 4. 2022).
  10. Janečková, Zuzana. ID-IDENTITA (NE) ZNÁMA (time specific in-cognito in-stantná id-entita). Disertační práce. Brno: FaVU VUT, 2012. Dostupné také z: https://dspace.vutbr.cz/xmlui/handle/11012/10695 (cit. 3. 1. 2023).
  11. Jobertová, Daniela - Koubová, Alice (eds). Artistic Reseach: Is There Some Method? Praha: AMU, 2017.
  12. Kant, Immanuel. Kritika praktického rozumu. Přeložil Jaromír Loužil. Praha: Svoboda, 1996.
  13. Kant, Immanuel. Kritika soudnosti. Přeložili Vladimír Špalek a Walter Hansel. Praha: OIKOYMENH, 2015.
  14. Kant, Immanuel. Kritika čistého rozumu. Přeložili Jaromír Loužil, Jiří Chotaš, Ivan Chvatík. Praha: OIKOYMENH, 2020.
  15. Klein, Julian. What Is Artistic Research? JAR - Journal for Artistic Research [on-line], 23. 4. 2017. Dostupné z: https://www.jar-online.net/what-artistic-research (cit. 11. 4. 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  16. Klein, Julian. The Mode Is the Method Or How Research Can Become Artistic. In: Daniela Jobertová - Alice Koubová. Artistic Reseach: Is There Some Method? Praha: AMU, 2017, s. 80-85.
  17. Labuda, Radim. Metafora ostrova, ostrov metafory. Disertační práce. Praha: UMPRUM, 2021.
  18. Ludwiński, Jerzy. Art in the Postartistic Age. In: Magdalena Ziołkowska (ed.). Notes from the Future of Art: Selected Writings by Jerzy Ludwiński. Eindhoven: Van Abbemuseum, 2007, s. 17-26.
  19. Mäki, Teemu. Art and Research Colliding. Research Catalogue [on-line], 2014. Dostupné z: https://www.researchcatalogue.net/view/49919/49920 (cit. 11. 4. 2022).
  20. Mäki, Teemu. A few Remarks on Artistic Research: Not Only for Knowledge. In: Daniela Jobertová - Alice Koubová. Artistic Reseach: Is There Some Method? Praha: AMU, 2017, s. 14-41.
  21. Rogoff, Irit. Practicing Research: Singularizing Knowledge. MaHKUzine: Journal of Artistic Research [on-line], 2010, č. 9, s. 37-42. Dostupné také z: https://issuu.com/hku-online/docs/mahkuzine09_web (cit. 11. 4. 2022).
  22. Rogoff, Irit. Becoming Research: The Way We Work Now. Vimeo [on-line], 9. 4. 2018. Dostupné z: https://vimeo.com/271887079 (cit. 11. 4. 2022).
  23. Rogoff, Irit. Becoming Research. Vimeo [on-line], Sonic Acts Festival - Hereafter, 22. 2. 2019. Dostupné z: https://vimeo.com/321295584 (cit. 11. 4. 2022).
  24. Rogoff, Irit. Becoming Research. The Contemporary Journal [on-line], 10. 12. 2019. Dostupné z: https://thecontemporaryjournal.org/strands/critical-pedagogies/becoming-research (cit. 11. 4. 2022).
  25. Smith, Marquard (ed.). Research: Practitioner, Curator, Educator. Vilnius: Vilnius Academy of Arts Press, 2010. Dostupné také z: https://www.academia.edu/42249558/Research_Practitioner_Curator_Educator (cit. 11. 4. 2022).
  26. Steyerl, Hito. Estetika odporu? Umělecký výzkum jako disciplína a konflikt. ArteActa, 2022, roč. 5, č. 07, s. 125-132. Dostupné z: https://arteacta.cz/estetika-odporu-umelecky-vyzkum-jako-disciplina-a-konflikt (cit. 12. 2. 2023).
  27. Technologická agentura ČR. Frascati Manuál 2015: Pokyny pro shromažďování a vykazování údajů o výzkumu a experimentálním vývoji. Tacr.cz [on-line], 2017. Dostupné z: https://www.tacr.cz/dokums_raw/ck/FRASCATI_MANUAL.pdf (cit. 11. 9. 2022).
  28. Veselá, Lenka. Artistic Research as Academic Borderlands. Journal of Artistic Research [on-line], 24. 5. 2021. Dostupné z: https://www.jar-online.net/artistic-research-academic-borderlands (cit. 11. 4. 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  29. Wilson, Mick - Schelte van Ruiten (eds). SHARE: Handbook for Artistic Research Education. Amsterdam, Dublin and Gothenburg: ELIA, 2013. Dostupné také z: https://cdn.ymaws.com/elia-artschools.org/resource/collection/22A440F4-F60B-43F8-9C8F-EE8AEB3B4972/share-handbook-for-artistic-research-education-high-definition.pdf (cit. 1. 11. 2022).
  30. Wright, Stephen. Toward a Lexicon of Usership, Eindhoven: Van Abbemuseum, 2013.
  31. Ziołkowska, Magdalena (ed.). Notes from the Future of Art: Selected Writings by Jerzy Ludwiński. Eindhoven: Van Abbemuseum, 2007.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.