ArteActa 2018, 1:18-33 | DOI: 10.62804/aa.2018.002

Od uměleckého výzkumu k radikálnímu bádání, od vědy k diplomacii. Polemický esej

Jan Motal

Uměleckými školami obchází strašidlo uměleckého výzkumu. Artistic research, jak zní původní anglický název tohoto akademického hnutí, se zdá být revolučně naladěn. Progresivní umělci a jejich studenti, pokrokoví mistři a žáci společnými silami produkují texty, které potom publikují v odborných časopisech, jako je například Journal for Artistic Research, nebo jsou k jejich produkci ponoukáni. Jindy se účastní mezinárodních setkání a konferencí, přednášejí referáty o své práci a pokoušejí se přesvědčit účastníky o tom, že jejich úsilí plodí specifické vědění, nedosažitelné konvenčními metodami vědy. Je ovšem otázka, zda je toto strašidlo opravdovým duchem akademické revoluce, jehož by se měli bát všichni ti, kteří si myslí, že umění nemůže být produkcí vědění nabytého metodologickými postupy, anebo spíše vycpaným panákem, kterému čouhá sláma z paty.

Klíčová slova: umělecký výzkum, vzdělávání

Zveřejněno: 15. červen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Motal, J. (2018). Od uměleckého výzkumu k radikálnímu bádání, od vědy k diplomacii. Polemický esej. ArteActa1(1), 18-33. doi: 10.62804/aa.2018.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Eugene Garfield. "Citation Indexes for Science: A New Dimension in Documentation through Association of Ideas". Science. 1955, roč. 122, č. 3159, s. 108-111. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Pavel Janoušek. "Věda jako agón, volná soutěž a falešná hra". Vesmír. 2013, roč. 92 (143), č. 2, s. 107-111.
  3. David Graeber. "Anthropology and the Rise of the Professional-Managerial Class". HAU: Journal of Ethnographic Theory. 2014, roč. 4, č. 3, s. 78. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Roger Scruton. The Meaning of Conservatism. South Bend: St. Augustine's Press, 2002. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Florian Dombois. "0-1-1-2-3-5-8 Zur Forschung an der Hochschule der Künste Bern". In: Forschung - Jahrbuch Nr. 4. Bern: Hochschule der Künste Bern, 2009, s. 18-21.
  6. Karl Ruhrberg. Umění 20. století: Malířství. Přeložili Blanka Pscheidtová a Jindřich Schwippel. Praha: Slovart, 2004.
  7. Neil McWilliam - Catherine Méneux - Julie Ramos. "Introduction". In: Neil McWilliam - Catherine Méneux - Julie Ramos (eds.). L'Art social de la Révolution à la Grande Guerre. Anthologie de textes sources. [online, cit. 13. 5. 2018]. Dostupné z: http://inha.revues.org/5083.
  8. Victor Margolin. The Struggle for Utopia: Rodchenko, Lissitzky, Moholy-Nagy: 1917-1946. Chicago: University of Chicago Press, 1997.
  9. Mika Hannula - Juha Suoranta - Tere Vadén. Artistic Research - theories, methods and practices. Helsinki - Gothenburg: Academy of Fine Arts - University of Gothenburg / ArtMonitor, 2005.
  10. Christopher Frayling. "Research in Art and Design". Royal College of Art Research Papers. 1993, roč. 1, č. 1, s. 1.
  11. Hans-Georg Gadamer. Pravda a metoda I: Nárys filosofické hermeneutiky. Přeložil David Mik. Praha: Triáda, 2010.
  12. Martin Heidegger. Věk obrazu světa. Přeložil Ivan Chvatík. Praha: OIKOYMENH, 2013.
  13. Gaston Bachelard. Nový duch vedy. Přeložila Kristína Korená. Bratislava: Pravda, 1981.
  14. Bruno Latour. We Have Never Been Modern. Přeložila Catherine Porter. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  15. Bruno Latour. "Válka světů: a co mír?" In: Tereza Stöckelová (ed.). Stopovat a skládat světy s Brunem Latourem: Výbor z textů 1998-2013. Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: tranzit.cz, 2016.
  16. Bruno Latour. Facing Gaia: Eight Lectures on the New Climatic Regime. Přeložila Cathy Porter. Cambridge: Polity Press, 2017.
  17. Talal Asad. Genealogies of Religion: Discipline and Reasons of Power in Christianity and Islam. London: The John Hopkins University Press, 1993. Přejít k původnímu zdroji...
  18. David Graeber. "Dead Zones of the Imagination: On Violence, Bureaucracy, and Interpretative Labour: The Malinowski Memorial Lecture. 2006". In: HAU: Journal of Ethnographic Theory 2012, roč. 2, č. 2, s. 105-128. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Jan Motal. "Cognitive Phenomenology: The Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies?" Theatralia. 2016, roč. 19, č. 2, s. 59-75. Přejít k původnímu zdroji...
  20. "Estetika důkazu: Rozhovor mezi Bruno Latourem a Francisem Halsallem o umění a výzkumu". In: Stöckelová Tereza (ed.). Stopovat a skládat světy s Brunem Latourem: Výbor z textů 1998-2013, s. 169.
  21. Jan Motal. Dialog uměním: Filozofie mimésis v kultuře dialogu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2016.
  22. Jan Motal. "Živé slovo musí být radikální". Tvar. 2018, roč. 29, č. 11, s. 15.
  23. Bruno Latour. "Jak být ikonofilem v umění, vědě a náboženství?" In: Tereza Stöckelová (ed.). Stopovat a skládat světy s Brunem Latourem: Výbor z textů 1998-2013. Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: tranzit.cz, 2016, s. 37-64.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.