ArteActa 2019, 3:41-56

Hamlet zblízka a na dálku. Otázky a metody Franca Morettiho

František A. Podhajský

Franco Moretti patří ke klasikům literární komparatistiky a k průkopníkům digitálního výzkumu v literární vědě. Jeho koncept "čtení na dálku", který poprvé zformuloval na přelomu století, určoval v posledních dvaceti letech debatu o přínosech a rizicích kvantitativních metod v humanitních vědách. Přítomná studie zasazuje tento pojem do širšího kontextu ve třech různých směrech. Zaprvé, sleduje jeho vývoj, kterým prošel v Morettiho pracích, zvláštně za jeho působení ve Stanfordské literární laboratoři. Zadruhé, na příkladu Shakespearova Hamleta porovnává výsledky nových metod s těmi, ke kterým Moretti dříve dospěl pomocí klasické sociologie literárních forem. A konečně zatřetí, dává čtení na dálku do souvislosti s marxistickou myšlenkovou tradicí, z níž Morettiho uvažování o literatuře vychází.

Klíčová slova: Franco Moretti, William Shakespeare, čtení na dálku, digitální výzkum, historický materialismus, marxismus, formalismus

Zveřejněno: 15. prosinec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Podhajský, F.A. (2019). Hamlet zblízka a na dálku. Otázky a metody Franca Morettiho. ArteActa2(3), 41-56
Stáhnout citaci

Reference

  1. Franco Moretti. Letteratura e ideologie negli anni trenta inglesi. Bari: Adriatica, 1976.
  2. Franco Moretti. The Way of the World. The Bildungsroman in European Culture. Přeložil Albert Sbragia. London: Verso, 1987.
  3. Franco Moretti. The Modern Epic. The World-System from Goethe to García Márquez. Přeložil Quintin Hoare. London: Verso, 1996.
  4. Franco Moretti. Atlas of the European novel, 1800-1900. London: Verso, 1998.
  5. Franco Moretti (ed.). Il romanzo. 5 sv. Torino: Einaudi, 2001-2003.
  6. Franco Moretti (ed.). The Novel. 2 sv. Princeton: Princeton University Press, 2006.
  7. Franco Moretti. "The Soul and the Harpy. Reflections on the Aims and Methods of Literary Historiography". In: Franco Moretti. Signs Taken For Wonders. Essays in the Sociology of Literary Forms. 2. vyd. Přeložili Susan Fischer, David Forgacs a David Miller. London: Verso, 1997, s. 11.
  8. Franco Moretti. "The Great Eclipse. Tragic Form as the Deconsecration of Sovereignty". In: Franco Moretti. Signs Taken For Wonders. Essays in the Sociology of Literary Forms. 2. vyd. Přeložili Susan Fischer, David Forgacs a David Miller. London: Verso, 1997, s. 42.
  9. Franco Moretti. "On Literary Evolution". In: Franco Moretti. Signs Taken For Wonders. Essays in the Sociology of Literary Forms. 2. vyd. Přeložili Susan Fischer, David Forgacs a David Miller. London: Verso, 1997, s. 262-278.
  10. Franco Moretti. "Conjectures on World Literature". In: Franco Moretti. Distant Reading. London: Verso, 2013, s. 43-62.
  11. Franco Moretti. "The Slaughterhouse of Literature". In: Franco Moretti. Distant Reading. London: Verso, 2013, s. 63-89.
  12. Franco Moretti. Grafy, mapy, stromy. Abstraktní modely literární historie. Přeložila Olga Čaplyginová. Praha: Karolinum, 2014.
  13. Margaret Cohen. The Sentimental Education of the Novel. Princeton: Princeton University Press, 1999.
  14. Sarah Allison - Ryan Hauser - Matthew Jockers - Franco Moretti - Michael Witmore. "Quantitative Formalism. An Experiment". Pamphlet 1, 15. ledna 2011, s. 3 a 7 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet1.pdf.
  15. Franco Moretti. "'Operationalizing'. Or, the Function of Measurement in Modern Literary Theory". Pamphlet 6, prosinec 2013 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet6.pdf.
  16. Franco Moretti - Dominique Pestre. "Bankspeak. The Language of World Bank Reports, 1946-2012". Pamphlet 9, březen 2015 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet9.pdf.
  17. Mark Algee-Hewit - Ryan Heuser - Franco Moretti. "On Paragraphs. Scale, Themes, and Narrative Form". Pamphlet 10, říjen 2015, s. 21-22 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet10.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Mark Algee-Hewitt - Sarah Allison - Marissa Gemma - Ryan Heuser - Franco Moretti - Hannah Walser. "Canon/Archive. Large-scale Dynamics in the Literary Field". Pamphlet 11, leden 2016 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet11.pdf.
  19. Franco Moretti. "Literature, Measured". Pamphlet 12, duben 2016, s. 7 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet12.pdf.
  20. Franco Moretti. "Patterns and Interpretation". Pamphlet 15, září 2017, s. 6-8 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet15.pdf.
  21. J. D. Porter. "Popularity/Prestige". Pamphlet 17, září 2018, s. 16-21 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet17.pdf.
  22. Johanna Drucker. "Why Distant Reading Isn't". PMLA. 2017, roč. 132, č. 3, s. 628-635. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Andrew Goldstone. "The Doxa of Reading". PMLA. 2017, roč. 132, č. 3, s. 636-642. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Ted Underwood. Distant Horizons. Digital Evidence and Literary Change. Chicago: University of Chicago Press, 2019. Přejít k původnímu zdroji...
  25. pauloshea. "MagMods Essay Club: Moretti Replies!". Magazine Modernisms. 24. srpna 2011 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://magmods.wordpress.com/2011/08/24/magmods-essay-club-moretti-replies/.
  26. Franco Moretti. "A Response". PMLA. 2017, roč. 132, č. 3, s. 687. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Ruben Hackler - Guido Kirsten. "Distant Reading, Computational Criticism, and Social Critique. An Interview with Franco Moretti". Le foucaldien. 16. května 2016, s. 2-3 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: https://foucaldien.net/articles/abstract/10.16995/lefou.22. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Georg Lukács. Die Theorie des Romans. Ein geschichtsphilosophischer Versuch über die Formen der großen Epik. Darmstadt: Luchterhand, 1971.
  29. Georg Lukács. Metafyzika tragédie. Přeložila Eva Hartlová. Praha: Československý spisovatel, 1967.
  30. Franco Moretti. The Bourgeois. Between History and Literature. London: Verso, 2013.
  31. Franco Moretti. Far Country. Scenes from American Culture. London: Verso, 2019.
  32. Mark Algee-Hewitt. "Distributed Character. Quantitative Models of the English Stage, 1550-1900". New Literary History. 2017, roč. 48, č. 4, s. 751-782. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Richard Beck. "Hamlet and the region of death. What Franco Moretti found by turning Shakespeare into data". The Boston Globe. 29. 5. 2011 [on-line, cit. 16. 10. 2019]. Dostupné z: http://archive.boston.com/bostonglobe/ideas/articles/2011/05/29/hamlet_and_the_region_of_death.
  34. András Kiséry. Hamlet's Moment. Drama and Political Knowledge in Early Modern England. New York: Oxford University Press, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Mario Tronti. "Italy". In: Marcello Musto (ed.). Karl Marx's Grundrisse. Foundations of the critique of political economy 150 years later. London: Routledge, 2008, s. 230.
  36. Karl Marx. Rukopisy "Grundrisse". Ekonomické rukopisy z let 1857-1859. Sv. 1. Přeložili Mojmír a Ruth Hrbkovi. Praha: Svoboda, 1971.
  37. Georg Lukács. "Umění a objektivní pravdivost". In: Georg Lukács. Umění jako sebepoznání lidstva. Přeložila Růžena Grebeníčková. Praha: Odeon, 1976, s. 108.
  38. Hans Robert Jauss. "The Idealist Embarrassment. Observations on Marxist Aesthetics". Přeložil Peter Heath. New Literary History. 1975, roč. 7, č. 1, s. 192. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.