ArteActa 2019, 3:85-98

Hledání ztraceného obrazu-času. Poslední kniha Davida Rodowicka zkoumá ontologii digitální doby

Noemi Purkrábková, Jiří Sirůček

V průběhu posledních čtyřiceti let se s příchodem digitálních technologií radikálně proměnil svět médií a s ním i rytmus každodenního života a samotná temporalita našeho vnímání. V přímém důsledku těchto změn bylo logicky potřeba přehodnotit celou řadu dosavadních představ, pojmů a teoretických přístupů nejen k jednotlivým médiím, ale také k celé fluidní situaci, kterou s sebou postupná digitalizace (nejen) kulturní sféry přinesla. Digitální nosiče, osobní počítače, smartphony, nové možnosti záznamu reality, a především nástup webu 2.0 a sociálních sítí radikálně přepsaly mediální krajinu i celý horizont dosavadního pohledu člověka na okolní svět. Rozsáhlá a názorově velmi rozrůzněná diskuze, která tento proces provází, přinesla mnoho negace a odsouzení, ale i nadšeného technooptimismu. Jejím společným závěrem však bezesporu je, že povaha digitální doby se od té analogové v mnohém liší a nutí nás klást si odlišné otázky nebo přímo hledat nové teorie či filozofie, jež by nás mohly digitálním světem navigovat. Podobným hledáním je i zatím poslední kniha Davida N. Rodowicka What Philosophy Wants from Images.

Zveřejněno: 15. prosinec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Purkrábková, N., & Sirůček, J. (2019). Hledání ztraceného obrazu-času. Poslední kniha Davida Rodowicka zkoumá ontologii digitální doby. ArteActa2(3), 85-98
Stáhnout citaci

Reference

  1. François Laruelle. Struggle and Utopia at the End Times of Philosophy. Minneapolis: Univocal Publishing, 2012.
  2. Anne-Françoise Schmid. "L'épistémologie entre science et philosophie". 1997. Publikována in: Archive ouverte en Sciences de l'Homme et de la Société. 2. 12. 2005. [on-line, cit. 9. 9. 2019]. Dostupné z: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00006573/document
  3. Petr Szczepanik - Jakub Kučera. "Virtuální život filmu. Rozhovor s Davidem Normanem Rodowickem". Iluminace. 2003, roč. 15, č. 3, s. 89-106. Dostupné také z: http://www.iluminace.cz/JOOMLA/images/stories/clanky/rodowick_2_03.pdf [cit. 29. 8. 2019].
  4. David Norman Rodowick. The Virtual Life of Film. Cambridge: Harvard University Press, 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  5. David Norman Rodowick. What Philosophy Wants from Images. Chicago: The University of Chicago Press, 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Gilles Deleuze. Film 2. Obraz-čas. Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: Národní filmový archiv, 2006.
  7. Gilles Deleuze - Félix Guattari. Co je filosofie?. Přeložil Miroslav Petříček jr. Praha: OIKOYMENH, 2001.
  8. Victor Burgin. The Remembered Film. London: Reaktion Books, 2004.
  9. Hal Foster. "An Archival Impulse". October. 2004, č. 110, s. 22. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Mark Fisher. Kapitalistický realismus. Proč je dnes snazší představit si konec světa než konec kapitalismu. Přeložil Radovan Baroš. Praha: Rybka Publishers, 2010.
  11. Mark Fisher. Ghosts of My Life. Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Winchester: Zero Books, 2014.
  12. Fredric Jameson. Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. Přeložili Olga Sixtová a Josef Šebek. Praha: Rybka Publishers a SOK - Sdružení pro levicovou teorii, 2016.
  13. Rosalind Krauss. "Sochařství v rozšířeném poli". In: Karel Císař (ed.). Stav věcí. Brno: Dům umění města Brna, 2012, s. 131-143.
  14. Adrian Parr. The Deleuze Dictionary. Revised Edition. 2. vydání. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010 [1. vydání 2005].
  15. Jiří Anger. Afekt, výraz, performance. Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018.
  16. Tereza Hadravová. "Filmová poetika afektu". ArteActa. 2018, roč. 1, č. 2, s. 107-120. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Steven Shaviro. Post Cinematic Affect. Washington: Zero Books, 2010.
  18. Stanley Cavell. Pursuits of Happiness. The Hollywood Comedy of Remarriage. Cambridge: Harvard University Press, 1984.
  19. Simon O'Sullivan. "Myth-Science and the Fictioning of Reality". Paragrana. 2016, roč. 25, č. 2, s. 81. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Theodor W. Adorno. Estetická teorie. Přeložil Dušan Prokop. Praha: Palaglos, 1997.
  21. Armen Avanessian. Overwrite. Ethics of Knowledge - Poetics of Existence. Berlin: Sternberg Press, 2017.
  22. Bernd Herzogenrath. Film as Philosophy. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.