ArteActa 2022, 7:59-78 | DOI: 10.62804/aa.2022.004

"V divadle už teď trávím více času, než je zdrávo." Možnosti a limity participace divadelního publika

Eva Zavřelová

Jaké je místo divadla v životě jeho návštěvníků? A věnují mu právě tolik času, kolik sami chtějí, nebo jim v jeho častější návštěvě něco brání?
Předmětem studie je analýza odpovědí na otevřenou otázku "Existuje v obecné rovině něco, co by vás přimělo k častější návštěvě divadel? ", která byla položena v rámci projektu ASSET divákům čtyř pražských divadel - Národního divadla, Studia DVA, Jatek 78 a Švandova divadla.
Tato studie podrobuje odpovědi na tuto otázku hlubší analýze. Odpovědi třídí do nejčastěji zastoupených kategorií, pracuje však také s konkrétními příklady výroků. Informace s pomocí kvantitativních i kvalitativních metod analyzuje a interpretuje.
Takto nabyté poznatky autorka dále uvádí do kontextů výzkumů kulturní participace v České republice a provazuje se závěry výzkumů publika z anglickojazyčné oblasti. Výsledkem studie jsou mimo jiné konkrétní doporučení pro komunikaci a programovou nabídku divadel.

Klíčová slova: divadlo, publikum, diváci, životní styl, návštěvnost, ASSET, marketing, motivace, bariéry, Národní divadlo, Jatka 78, Švandovo divadlo, Studio DVA

Zveřejněno: 15. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zavřelová, E. (2022). "V divadle už teď trávím více času, než je zdrávo." Možnosti a limity participace divadelního publika. ArteActa5(7), 59-78. doi: 10.62804/aa.2022.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. ASSET. Dostupné z: http://www.asset4arts.eu/ (cit. 15. 2. 2022).
  2. Jonathan Goodacre - Michal Lázňovský - Martina Pecková Černá. The Audience in Centre Stage [on-line]. AMU, 2021. Dostupné z: http://www.asset4arts.eu/knowledge-base.html (cit. 15. 2. 2022).
  3. Cultural Access and Participation. [on-line]. European Commission, 2013. Dostupné z: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/1115 (cit. 22. 6. 2020).
  4. Petr Pernica. Nový pohled na kulturu: Logistika kultury. Praha: Academia, 2017.
  5. Věra Patočková - Daniel Čermák et al. Kultura v krajích České republiky. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2012.
  6. Výzkum veřejného mínění v oblasti kulturních zájmů a potřeb obyvatel hlavního města Prahy. Závěrečná zpráva z kvantitativního šetření realizovaného společností MindBridge Consulting a. s. pro OZV MHMP. MindBridge, 2015.
  7. Stephanie Pitts. Musical, Social and Moral Dilemmas: Investigating Audience Motivations to Attend Concerts. In: Karen Burland - Stephanie Pitts (eds). Coughing and Clapping: Investigating Audience Experience. Burlington, VT: Ashgate, 2014, s. 32.
  8. Výzkum: Česká společnost tráví volný čas nejvíc u TV. MegiaGuru.cz [online], 2016. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2016/06/vyzkum-ceska-spolecnost-travi-volny-cas-nejvic-u-tv/ (cit. 5. 11. 2019).
  9. Philip Kotler - Joanne Scheff. Standing Room Only: Strategies for Marketing the Performing Arts. Boston: Harvard Business School Press, 2014.
  10. When Going Gets Though: Barriers and Motivations Affecting Arts Attendance. NEA Research Report #59, January 2015. Dostupné z: https://www.arts.gov/sites/default/files/when-going-gets-tough-revised2.pdf (cit. 22. 6. 2020).
  11. "Let Them Roar": West End Stages First Baby-friendly Performance [online]. 2019. Dostupné z: https://www.theguardian.com/stage/2019/apr/24/let-them-roar-west-end-stages-first-baby-friendly-performance (cit. 5. 12. 2019).
  12. Zuzana Chytková - Jitka Černá - Miroslav Karlíček. Segmenting the Performing Arts Markets: The Case of Czech National Theater Attendees' Motivations. Journal of Competitiveness, 2012, č. 3, s. 92-104. DOI: https://doi.org/10.7441/joc.2012.03.07. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Sarah Price - Rachel Perry et al. Spontaneity and Planning in Arts Attendance: Insights from Qualitative Interviews and the Audience Finder Database. Culture Trends, 2019, č. 2-3, s. 236-243. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Stephanie E. Pitts - Sarah M. Price. Understanding Audiences for the Contemporary Arts: Insights and Recommendations from the Largest Qualitative Study of Contemporary Arts Audiences in the UK. Sheffield: SPARC Sheffield, 2019. Dostupné po registraci z: http://www.sparc.dept.shef.ac.uk/research/uaca/handbook/ (cit. 31. 5. 2022).
  15. Brenda Gainer. Ritual and Relationships: Interpersonal Influences on Shared Consumption. Journal of Business Research, 1995, č. 3, s. 253-260. DOI: https://doi.org/10.1016/0148-2963(94)00050-O. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.