ArteActa 2023, 9:80-84 | DOI: 10.62804/aa.2023.003
Úvodní text Andrey Průchové Hrůzové k překladu eseje Toma Holerta.
Esej "Umění ve znalostní polis" byla poprvé veřejnosti představena kritikem, kurátorem a spisovatelem Tomem Holertem na přelomu let 2008 a 2009. Nejprve zazněla jako přednáška, později byla přetavena v kratší text, se kterým se nyní seznamuje také české publikum. Reprezentuje jeden z výrazných projevů tehdy nově se formujícího pole uměleckého výzkumu, jehož vznik byl podpořen byrokraticko-akademickou dynamikou etablování doktorských, na praxi orientovaných programů vysokých uměleckých škol. V době psaní textu Holert nově působil na vídeňské Akademii, kde na popud umělkyně a kulturoložky Renate Lorenz, stále spjaté s doktorským studiem ve Vídni, formuloval a realizoval koncepci dodnes fungujícího programu "PhD. In Practice". Jako profesionál vzdělaný v oblastech historie umění a teorie kultury Holert vystavěl svou akademickou činnost i předkládanou esej na dvou základních kamenech, dějinách umění a dějinách epistemologie, jež mu umožnily fenomén uměleckého výzkumu ukotvit v širším materiálním a symbolickém společenském poli.
Zveřejněno: 1. září 2023 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.