ArteActa 2023, 9:85-98 | DOI: 10.62804/aa.2023.004

Umění ve znalostní polis

Tom Holert

Překlad stěžejního textu Toma Holerta o pozici uměleckého výzkumu na uměleckých školách i v širším poli současné kulturní produkce.
"Zajímá mě zejména to, jak se otázky aktuálních situací a významů v umění, umělecké praxi a umělecké produkci vztahují k otázkám týkajícím se konkrétního druhu vědění, vytvářeného lidmi na různých pozicích v umělecké sféře (nebo na uměleckém poli, jak preferuje Pierre Bourdieu). Různorodé kombinace umělců, učitelů, studentů, kritiků, kurátorů, editorů, pedagogů, sponzorů, tvůrců strategií, techniků, historiků, obchodníků, aukčních dražitelů, dodavatelů občerstvení, galerijních asistentů a tak dále ztělesňují specifické dovednosti a kompetence, vysoce unikátní způsoby a styly poznávání a fungování ve flexibilizované, zasíťované sféře produkce a spotřeby. Tuto rozmanitost a různorodost je třeba brát v úvahu, pokud chceme, aby tyto epistémé byly vůbec uznány a bylo možné získat alespoň rámcovou představu o tom, o co jde, když se mluví o vědění ve vztahu k umění - představu, která je v nejlepším případě podrobnější a různorodější než obvyklé popisy tohoto vztahu."

Keywords: Hornsey College of Arts, Tom Holert, umělecký výzkum, znalostní polis

Published: September 1, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Holert, T. (2023). Umění ve znalostní polis. ArteActa6(9), 85-98. doi: 10.62804/aa.2023.004
Download citation

References

  1. Adorno, Theodor W. 1978. "Vers une musique informelle." In Theodor W. Adorno. Gesammelte Schriften, sv. 16, 493-540. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  2. Anon. 2006. "Putting Knowledge into Practice: A broad-based Innovation Strategy for the EU." EU Monitor, 13. září, 2006. https://www.eumonitor.eu/9353000/1/j9vvik7m1c3gyxp/vikqhkbpz5ys.
  3. Bell, Daniel. 1973. The Coming of Post-Industrial Society. New York: Harper & Row.
  4. Boltanski, Luc a Laurent Thévenot. 1991. De la justification. Les économies de la grandeur. Paříž: Gallimard.
  5. Boltanski, Luc a Éve Chiapello. 1999. Le nouvel esprit du capitalisme. Paříž: Gallimard.
  6. Dokuzović, Lina a kol., eds. 2008. Intersections. At the Crossroads of the Production of Knowledge, Precarity, Subjugation and the Reconstruction of History, Display and De-Linking. Vídeň: Löcler.
  7. ELIA. 2008. "The Importance of Artistic Research and its Contribution to 'New Knowledge' in Creative Europe." ELIA: European League of Institutes of the Arts, květen 2008. https://elia-artschools.org/general/custom.asp?page=ELIALibrary&DGPCrSrt=&DGPCrPg=1.
  8. Elkins, James. 2006. "Afterword: On Beyond Research and New Knowledge." In Katy Macleod a Lin Holdridge, eds. Thinking Through Art: Reflections on Art as Research, 241-247. Londýn, New York: Routledge.
  9. Foucault, Michel. 2002. Archeologie vědění. Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann a synové.
  10. Foucault, Michel. 1980. Power/Knowledge. Selected Interviews and Other Writings, 1972-1977. Sestavil Colin Gordon, přeložil Colin Gordon ad. New York: Pantheon Books.
  11. Gibbons, Michael a kol. 1994. The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. Londýn: Sage.
  12. Haraway, Donna. 1988. "Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective." Feminist Studies 14 (3): 575-599. Go to original source...
  13. Jones, Caroline A. 2007. "The Server/User Mode: The Art of Olafur Eliasson." Artforum International 46 (2): 316-325.
  14. Lyotard, Jean-François. 1993. O postmodernismu. Přeložil Jiří Pechar. Praha: Filosofia.
  15. Moulier-Boutang, Yann. 2007. Le capitalisme cognitif: La Nouvelle Grande Transformation. Paříž: Éditions Amsterdam. Go to original source...
  16. Negri, Antonio a Michael Hardt. 2004. Multitude: War and Democracy in the Age of Empire. New York: Penguin.
  17. OECD. 1996. "The Knowledge-based Economy." Paříž: OECD. https://one.oecd.org/document/OCDE/GD%2896%29102/En/pdf.
  18. Pakes, Anna. 2003. "Original Embodied Knowledge: The Epistemology of the New in Dance Practice as Research." Research in Dance Education 4 (2): 127-149. Go to original source...
  19. Piccini, Angela. 2002. "An Historiographic Perspective on Practice as Research." PARIP, červen 2002. http://bristol.ac.uk/parip/t_ap.htm.
  20. Rheinberger, Hans-Jörg, Michael Hagner a Bettina Wahrig-Schmidt, eds. 1997. Räume des Wissens: Repräsentation, Codierung, Spur. Berlín: Akademie Verlag.
  21. Rogoff, Irit. 2008. "Turning." e-flux Journal, 0. https://www.e-flux.com/journal/00/68470/turning/.
  22. Sheikh, Simon. 2008. "Talk Value: Cultural Industry and Knowledge Economy." In Maria Hlavajova, Jill Winder a Binna Choi, eds. On Knowledge Production: A Critical Reader in Contemporary Art, 182-197. Utrecht: BAK.
  23. Stehr, Nico. 2003. Wissenspolitik: Die Überwachung des Wissens. Frankfurt nad Mohanem: Suhrkamp.
  24. Tickner, Lisa. 2008. Hornsey 1968: The Art School Revolution. Londýn: Frances Lincoln.
  25. T. N. 1969. "Notes Towards the Definition of Anti-Culture." In Students and Staff of the Hornsey College of Art, eds. The Hornsey Affair. Harmondsworth, Londýn: Penguin.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.