ArteActa 2023, 10:25-54 | DOI: 10.62804/aa.2023.008

Zvuková imerze veřejného a privátního poslechového prostoru

Michal Rataj, Jan Trojan, Slavomír Hořínka, Soňa Vetchá

Článek sumarizuje nové poznatky skupiny badatelů, kteří se v průběhu dvou let snažili experimentálně zabývat tématem přenositelnosti akustických prostorů. V centru jejich pozornosti je specifický vztah hudby a prostoru - především pak přenos poslechové zkušenosti z ambisonické distribuce prostorového zvuku do binaurální, sluchátkové. Příspěvek se zabývá nejen tím, jak jinak dílo v obou situacích zní, ale především co je třeba udělat, aby byla v obou situacích zachována požadovaná prostorová exprese. Tímto pojmem - analogicky k ostatním hudebním parametrům jako melodie, rytmus, dynamika, barva - označují takové kompoziční a interpretační techniky v hudbě, jejichž funkcí je výrazové tvarování zvuku ve fyzickém či virtuálním prostoru. O problematice uvažují z pohledu kompozičního a hledají primárně tvůrčí řešení. Vytvoření dvou skladeb pro sólové nástroje s živou elektronikou se stalo rámcem pro poslechový experiment v kruhu šestnácti respondentů. Ti poskytovali metodou psychoakustického dotazníku odpovědi na otázky týkající se přenositelnosti prostorové exprese napříč dvěma formáty její prostorové reprodukce. Výsledky experimentu korigují vstupní předpoklady týkající se psychoakustické povahy ambisonického a binaurálního prostoru. Zejména poskytly řadu konkrétních poznatků, které mohou sloužit skladatelům, intermediálním umělcům a zvukovým designerům v situacích, kdy jejich tvorba (stále častěji) putuje napříč reálnými či virtuálními prostory.

Klíčová slova: hudební vnímání, prostorová exprese, poslechová zkušenost, ambisonický, binaurální, akusmatický, redukované slyšení, psychoakustický experiment

Zveřejněno: 31. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rataj, M., Trojan, J., Hořínka, S., & Vetchá, S. (2023). Zvuková imerze veřejného a privátního poslechového prostoru. ArteActa6(10), 25-54. doi: 10.62804/aa.2023.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Barrett, Natasha. 2016. "A Musical Journey towards Permanent High-Density Loudspeaker Arrays." Computer Music Journal 40 (4): 35-46. DOI: https://doi.org/10.1162/COMJ_a_00381. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Blauert, Jens, ed. 2013. The Technology of Binaural Listening. Berlín a Heidelberg: Springer.
  3. Cook, Perry R., ed. 1999. Music, Cognition, and Computerized Sound. Cambridge, MS: The MIT Press.
  4. Bosman, Isak de Villiers a kol. 2023. "The Effect of Audio on the Experience in Virtual Reality: a Scoping Review." Behaviour & Information Technology. 2. ledna, 2023. DOI: 10.1080/0144929X.2022.2158371. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Brümmer, Ludger. 2017. "Composition and Perception in Spatial Audio." Computer Music Journal 41 (1): 46-60. DOI: https://doi.org/10.1162/COMJ_a_00402. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Flašar, Martin. 2012. Poème électronique (1958): Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis. Brno: Masarykova univerzita.
  7. Frank, Matthias a Alois Sontacchi. 2017. "Case Study on Ambisonics for Multi-Venue and Multi-Target Concerts and Broadcasts." JAES 65 (9): 749-756. DOI: 10.17743/jaes.2017.0026. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Gorbach, Thomas a Enrique Mendoza Mejia. Nd. "The Hybrid Audio Diffusion System (HADS) as a Tool for the Development of the Virtual Vienna Acousmonium." The Acousmatic Project. Navštíveno 31. května, 2023. https://theacousmaticproject.at/the-virtual-vienna-acousmonium/?lang=en.
  9. Harris, Yolande. 2006. "Inside-Out Instrument." Contemporary Music Review 25 (1-2): 151-162. DOI: 10.1080/07494460600647618. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Hořínka, Slavomír. "Hudba v prostoru, prostor v hudbě." 2018. In Michal Rataj a kol. Zvukoprostor, prostorozvuk, 19-141. Praha: NAMU.
  11. Chion, Michel. Nd. "Guide To Sound Objects." Přeložili John Dack a Christine North. EARS. Navštíveno 31. května, 2023. http://ears.huma-num.fr/onlinePublications.html.
  12. Kane, Brian. 2016. Sound Unseen. Acousmatic Sound in Theory and Practice. New York: Oxford University Press.
  13. Kang, Ji Youn. 2023. "Sound Spatialization in Live Electronic Music." Research Catalogue, 5. února, 2023. https://www.researchcatalogue.net/view/1441817/1464267.
  14. Levitin, Daniel J. 1999. "Experimental Design in Psychoacoustic Research." In Perry R. Cook, ed. Music, Cognition, and Computerized Sound, 216-227. Cambridge, MS: The MIT Press.
  15. Lord, Jocelyne. 2022. "The Phenomenal Rise of Periphonic Record Production." Disertační práce, London: University of West London. http://repository.uwl.ac.uk/id/eprint/8998/.
  16. Martin, Brona. 2018. "Soundscape Composition: Enhancing our Understanding of Changing Soundscapes." Organised Sound 23(1): 20-28. DOI:10.1017/S1355771817000243. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Nyström, Erik. 2011. "Textons and the Propagation of Space in Acousmatic Music." Organised Sound 16(1): 14-26. DOI:10.1017/S1355771810000397. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Nyström, Erik. 2017. "Morphology of the Amorphous: Spatial Texture, Motion and Words." Organised Sound 22(3): 336-344. DOI:10.1017/S1355771817000498. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Oramus, Tomáš. 2022. "Vliv zvuku na vnímání audiovizuálního díla." Disertační práce, Praha: FAMU.
  20. Peters, Nils a kol. 2011. "Current Technologies and Compositional Practices for Spatialization: A Qualitative and Quantitative Analysis." Computer Music Journal 35 (1): 10-27. DOI: https://doi.org/10.1162/COMJ_a_00037. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Philpott, Carolyn. 2018. "Promoting Environmental Awareness through Context-based Composition." Organised Sound 23(1): 39-50. DOI: 10.1017/S1355771817000267. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Rataj, Michal a kol. 2018. Zvukoprostor, prostorozvuk. Praha: NAMU.
  23. Schumacher, Federico a kol. 2021."Perceptual Recognition of Sound Trajectories in Space." Computer Music Journal 45 (1): 39-54. DOI: https://doi.org/10.1162/comj_a_00593. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Smalley, Denis. 1997. "Spectromorphology: Explaining Sound-shapes." Organised Sound 2 (2): 107-126. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Smalley, Denis. 2007. "Space-form and the Acousmatic Image." Organised Sound 12(1): 35-58. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Supper, Martin. 2001. "A Few Remarks on Algorithmic Composition." Computer Music Journal 25(1): 48-53. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Tremblay, Pierre Alexandre, Gerard Roma a Owen Green. 2021. "Enabling Programmatic Data Mining as Musicking: The Fluid Corpus Manipulation Toolkit." Computer Music Journal 45(2): 9-23. DOI: https://doi.org/10.1162/comj_a_00600. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Trojan, Jan. 2018: "Augmentace zvukové reality." In Michal Rataj a kol. Zvukoprostor, prostorozvuk, 183-214. Praha: NAMU.
  29. Zabelov, Roman. 2022. "Konstrukce elektromechanického akordeonu a možnosti jeho využití v kompoziční tvorbě." Živá hudba, 13, 4-30.
  30. Zotter, Franz a Matthias Frank. 2019. Ambisonics. A Practical 3D Audio Theory for Recording, Studio Production, Sound Reinforcement, and Virtual Reality. Cham: Springer. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.