ArteActa 2022, 8:1-20 | DOI: 10.62804/aa.2022.011

Elementární cesta neutrální masky k esenci nonverbálního divadla

Hana Strejčková

This study is focused on the fundamental journey of the neutral mask according to the method of Jacques Lecoq. The qualitative analytical-comparative design of the research seeks parallels of preparatory exercises in relation to ancient philosophy, anthropology and theatre studies. It aims to develop the potential of a neutral mask in theatrical education. The longitudinal process is based on three pillars: personal experience, theory, pedagogical practice. The initial impulse is precisely the paradox that the motivation or engine for exercising with a neutral mask is never related to a specific character but is always based on a realistic situation or environment. Therefore, attention is paid to the key phases of the fundamental path, the imagined pilgrimage of natural scenery. Concepts such as the state of presence, dynamics, the embodiment of space, universal poetic awareness, dramatic moment, hierarchy come to the fore. The fundamental path of the neutral mask develops into other dimensions in the context of interdisciplinary considerations and, from a certain point of view, becomes the essence of nonverbal, physical theatre.

Keywords: Jacques Lecoq, neutral mask, fundamental journey, universal poetic awareness

Published: December 15, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Strejčková, H. (2022). Elementární cesta neutrální masky k esenci nonverbálního divadla. ArteActa5(8), 1-20. doi: 10.62804/aa.2022.011
Download citation

References

  1. Barba, Eugenio-Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Přeložili Jan Hančil, Dana Kalvodová, Jitka Sloupová, Nina Vangeli. Praha: Nakladatelství Lidové noviny - Divadelní ústav, 2000.
  2. Brook, Peter. Pohyblivý bod. Přeložil Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996.
  3. Campbell, Joseph. Tisíc tváří hrdiny. Přeložila Hana Antonínová. Praha: Argo, 2017.
  4. Decroux, Étienne. Slova o mimu. Přeložili Míša Šmakalová, Lenka Blandin, Pierre Nadaud. Brno: JAMU, 2018.
  5. Dorcy, Jean. The Mime. Přeložil Robert Speller. New York: Robert Speller & Sons, 1961.
  6. Erban Vít. Maska a tvář, hra s identitou v mezikulturních proměnách. Praha: Malá Skála, 2010.
  7. Evans, Mark. The Influence of Sports on Jacques Lecoq's Actor Training. Theatre. Dance and Performance Training. 2012, č. 2, s. 163-177. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19443927.2012.686451. Go to original source...
  8. Freytag, Gustav. Technika dramatu. Přeložili Jaroslav Žert. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol. Knihovna divadelního prostoru, 1944.
  9. Grebeníčková, Růžena. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha: Prostor, 1997.
  10. Halák, Jan. Vnímání je již vyjadřování. Merleau-Pontyho první přednášky na Collège de France. Reflexe: Filozofický časopis. 2017, č. 52, s. 111-135. Dostupné z: https://doi.org/10.14712/25337637.2017.19. Go to original source...
  11. Hyvnar, Jan. Francouzská divadelní reforma. Od Antoina k Artaudovi. Praha: Pražská scéna, 1996.
  12. Hyvnar, Jan. Herec v moderním divadle. K divadelním reformám 20. století. Praha: AMU & Kant, 2011.
  13. Hyvnar, Jan. Základy herectví nonverbálního divadla. ArteActa. 2021, č. 5, s. 85-110. Dostupné také z: https://arteacta.cz/zaklady-herectvi-nonverbalniho-divadla/ (cit. 14. 11. 2022). Go to original source...
  14. Johnstone, Keith. IMPRO: Improvizace a divadlo. Přeložil Julius Neumann. Praha: AMU, 2014.
  15. Krátká, Martina. Ctibor Turba. Pedagogika v mimickém a komediálním divadle. Brno: JAMU, 2018.
  16. Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. Přeložil David Bradby. Londýn: Taylor & Francis, 2006. Go to original source...
  17. Lecoq, Jacques-Carasso, Jean-Gabriel-Lallias, Jean-Claude. Le corps poétique: Un enseignement de la création théâtrale. Arles: Actes Sud, 1997.
  18. Lecoq, Jacques-Carasso, Jean-Gabriel-Lallias, Jean-Claude. The Moving Body. Přeložil David Bradby. Londýn: Methuen Drama, 2002.
  19. Lévi-Strauss, Claude. Cesta masek. Přeložil Zdeněk Justoň. Liberec: Dauphin, 1996.
  20. Murphy, Maiya. Enacting Lecoq. Movement in Theatre, Cognition, and Life. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2019. Go to original source...
  21. Murray, Simon. Jacques Lecoq. Londýn: Routledge, 2018. Go to original source...
  22. Pavis, Patrice. Divadelní slovník. Přeložila Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003.
  23. Soubeyran, Jean. Řeč beze slov. In: Ladislav Fialka (ed.). Pantomima: Vybrané statě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství a AMU, 1988, s. 11-17.
  24. Vinař, Josef. Elementy herectví. Praha: AMU, 2002.
  25. Wilsher, Toby. The Mask Handbook: A Practical Guide. Londýn: Routledge, 2007. Go to original source...
  26. Zich, Otakar. Estetika dramatického umění. Teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.