ArteActa 2022, 8:21-47 | DOI: 10.62804/aa.2022.012
Ve svém příspěvku nabízím vhled do žité reality doktorandského bádání na Fakultě výtvarných umění (FaVU) při Vysokém učení technickém v Brně. S využitím vlastních zkušeností doktorandky a archivu dotazníkových odpovědí doktorandských studujících prvního ročníku na otázky týkající se motivace ke studiu, představ o jeho nárocích a zamýšlených strategiích, jak těmto nárokům dostát, zkoumám formativní vliv uměleckého doktorátu na praxi studujících. Archiv dotazníků pro doktorandy na fakultě vzniká v rámci předmětu Výzkumná práce uměleckou tvorbou, na jehož výuce se podílím. V příspěvku zhodnocuji bohatý materiál odpovědí, který se za dobu pěti let vyučování...
ArteActa 2022, 8:48-78 | DOI: 10.62804/aa.2022.013
Multimediální projekt Reakce K představuje symbolický návrat varhan přesunutých za nejasných okolností v 50. letech 20. století ze zrušené vězeňské kaple brněnské Káznice do novostavby kostela v Úsobrně. Hudební skladatel, varhaník a improvizátor Peter Graham vytvořil volnou improvizací a různými technikami hry rozsáhlý hudební materiál, který byl roztříděn a zpracován. K tomuto zvukovému materiálu vznikla odpovídající imitační zvuková banka vybraných akustických nástrojů. Projekt probíhal v několika fázích, přičemž každá fáze měla jiný výstup a řešila jiné teoretické otázky. Prvotní zvukový materiál byl zakomponován do zvukové multikanálové...
ArteActa 2022, 8:1-20 | DOI: 10.62804/aa.2022.011
V předkládané studii se pozornost upíná k elementární cestě neutrální masky dle metody Jacquese Lecoqa. Kvalitativní analyticko-komparativní design výzkumného šetření cílí na rozvíjení potenciálu neutrální masky v uměleckém vzdělávání zaměřeném na divadlo a hledá paralely průpravného cvičení ve vztahu ke starověké filozofii, antropologii a teatrologii. Důraz je kladen na longitudinální proces, jenž se opírá o tři pilíře: vlastní zkušenost - teoretické poznatky - pedagogická praxe. Výchozím impulsem je jeden z mnoha paradoxů, že motivace či motor pro cvičení s neutrální maskou nikdy nesouvisí s konkrétním charakterem, ale vždy vychází z realistické...
ArteActa 2022, 8
ArteActa 2022, 8:79-92 | DOI: 10.62804/aa.2022.014
In the past three issues of ArteActa, we have presented interviews with theorists and/or practitioners of sound design for film. After we interviewed Michel Chion, we were interested in adding more content dedicated to the practice of sound design for film. That's how we also decided to interview Marie-Jeanne Wyckmans and Paul Davies. However, we thought it would make sense to close the cycle by interviewing someone from the Czech scene, simply to shed light on the rich audiovisual environment that we - artists, practitioners, and technicians - live here. At the same time, we would hope to dissipate a few misconceptions and misunderstandings...
ArteActa 2022, 8:93-105 | DOI: 10.62804/aa.2022.015
Zaměřením na problémovou linii válečného a poválečného vývoje Rakouska, jeho společenských i kulturních dějin, nezbytně (a nešťastně) rámovaných střety dvou geopolitických mocností, USA a Sovětského svazu, pokračuje nakladatelství Academia ve svém zaměření na politické a kulturní dějiny našeho jižního souseda. Vůbec poprvé v porevoluční nakladatelské zkušenosti přitom zaostřuje na specifický vývoj rakouské literatury a dramatu v souřadnicích jazykové skepse a literárního experimentu publikací přepracované habilitační práce (2016) teatroložky Zuzany Augustové.