ArteActa 2022, 8:48-78 | DOI: 10.62804/aa.2022.013

Multimediální projekt Reakce K: Od improvizované hudby ke komponovanému hluku

Radim Hanousek

Multimediální projekt Reakce K představuje symbolický návrat varhan přesunutých za nejasných okolností v 50. letech 20. století ze zrušené vězeňské kaple brněnské Káznice do novostavby kostela v Úsobrně. Hudební skladatel, varhaník a improvizátor Peter Graham vytvořil volnou improvizací a různými technikami hry rozsáhlý hudební materiál, který byl roztříděn a zpracován. K tomuto zvukovému materiálu vznikla odpovídající imitační zvuková banka vybraných akustických nástrojů. Projekt probíhal v několika fázích, přičemž každá fáze měla jiný výstup a řešila jiné teoretické otázky. Prvotní zvukový materiál byl zakomponován do zvukové multikanálové instalace, do skladby spojující instalaci s vystoupením akustického hudebního ansámblu, a nakonec i do studiové zvukové kompozice pro rozhlasové vysílání. Text popisuje práci s tóny i hluky jako významnými kompozičními prvky, vztahy a přechody mezi kompozicí a improvizací, souvislosti mezi koncertem a zvukovou instalací a přenos site-specific hudby do fixního tvaru rozhlasové kompozice.

Klíčová slova: hluk, improvizace, konceptuální partitura, neobvyklé techniky hry, varhanní zvuky, zvuková instalace, zvuková kompozice, zvukové umění

Zveřejněno: 15. prosinec 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hanousek, R. (2022). Multimediální projekt Reakce K: Od improvizované hudby ke komponovanému hluku. ArteActa5(8), 48-78. doi: 10.62804/aa.2022.013
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anon. Bývalá káznice a věznice s kaplí Nanebevzetí Panny Marie. Památkový katalog Národního památkového ústavu [on-line]. N. d. Dostupné z: https://www.pamatkovykatalog.cz/byvala-kaznice-a-veznice-s-kapli-nanebevzeti-panny-marie-13065218 (cit. 23. 10. 2022).
  2. Anon. Farnost Jedovnice. Kostel sv. Josefa v Senetářově. Archiweb [on-line]. N. d. Dostupné z: https://www.archiweb.cz/b/kostel-sv-josefa-v-senetarove (cit. 22. 10. 2022).
  3. Attali, Jacques. Noise: The Political Economy of Music. Přeložil Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press 1985.
  4. Cage, John. Silence: Přednášky a texty. Přeložili Jaroslav Šťastný, Radoslav Tejkal, Matěj Kratochvíl. Praha: Tranzit, 2010.
  5. Cowger, Kelsey. Happening. Grove Music Online. 26. 11. 2013. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.A2256747 (cit. 16. 10. 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  6. Duckworth, William. Talking Music. New York: Da Capo Press, 1999.
  7. Fiala, Anna-Maria - Fiedler, Lena - Ramm, Christopher - Simm, Henrike. Untitled Event - Fragments On Its Historiography And Myth-Making. Black Mountain Research [on-line], 7. 6. 2015. Dostupné z: https://black-mountain-research.com/2015/07/06/untitled-event/ (cit. 16. 10. 2022).
  8. Gottschalk, Jennie. Experimental Music Since 1970. Londýn: Bloomsbury, 2005.
  9. Hanousek, Radim. Braxtonův hudební systém v mezioborovém nadžánrovém ansámblu. Opus Musicum, 2020, č. 2, s. 24-40.
  10. Hanousek, Radim. Propojení jazzových a klasických hudebníků v improvizačním ansámblu. Opus Musicum, 2019, č. 3, s. 26-39.
  11. Havlíček, Vít. Nejstarší varhany do roku 1800. Královédvorsko.cz [on-line], 14. 8. 2016. Dostupné z: https://www.kralovedvorsko.cz/varhany/nejstarsi-varhany-do-roku-1800.html (cit. 26. 4. 2022).
  12. Hegarty, Paul. Noise. Grove Music Online [on-line], 25. 5. 2016. Dostupné z: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-1002292545 (cit. 23. 4. 2022).
  13. Hegarty, Paul. Noise/music. A History. Londýn: Bloomsbury Academic, 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Jirásek, Ondřej. Rozsazení nástrojů v prostoru versus binaurální slyšení. Opus Musicum, 2022, roč. 54, č. 4, s. 48-65.
  15. Keenan, David. Consumed by Noise. The Wire, 2000, č. 198, s. 26-30.
  16. Leone, F. D. Composer Profile: Annette Krebs. Musica Kaleidoskopea [on-line], 5. 5. 2014. Dostupné z: https://fdleone.com/2014/05/05/composer-profile-annette-krebs/ (cit. 27. 4. 2023).
  17. Nettl, Bruno et. al. Improvisation. Grove Music Online [on-line], 20. 1. 2001. Dostupné z: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000013738 (cit. 19. 2. 2023).
  18. Parker, Evan. De Motu. Nantes: Lenka Lente, 2018.
  19. Paroulková, Lenka. Kostel v Úsobrně je raritou: pochází z roku 1951. Blanenský deník [on-line], 5. 1. 2011. Dostupné z: https://blanensky.denik.cz/serialy/kostel-v-usobrne-je-raritou-pochazi-z-roku--.html (cit. 22. 10. 2022).
  20. Philipsz, Susan. Study for Strings. MOMA, New York, 2012. Dostupné také z: https://www.moma.org/interactives/exhibitions/2013/soundings/artists/11/works/ (cit. 30. 4. 2023).
  21. Pisaro, Michael. Writing, Music. In: James Saunders (ed.). The Ashgate Research Companion to Experimental Music. Farnham: Ashgate, 2009, s. 27-76.
  22. Reková, Tereza. Šumařův průvodce po hudební galaxii. Epizoda 5: Reakce K. Rádio Ponava. 2. 6. 2022. Dostupné z: https://ponava.radio/ep/60 (cit. 19. 1. 2023).
  23. Schafer, Raymond Murray. Nová zvuková krajina. Příručka moderního učitele hudby. Přeložil Martin Lauer. Praha: Nadace Agosto Foundation, 2020. Dostupné také z: https://agosto-foundation.org/sites/default/files/files/shafer-nova-zvukova-krajina.pdf (cit. 23. 4. 2022).
  24. Varèse, Edgard - Chou Wen-Chung. The Liberation of Sound. Perspectives of New Music, 1966, roč. 5, č. 1, s. 11-19. Dostupné také z: https://doi.org/10.2307/832385 (cit. 18. 1. 2023). Přejít k původnímu zdroji...
  25. Wong, Mandy-Suzanne. Sound Art. Grove Music Online [on-line], 26. 11. 2013. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.A2219538 (cit. 16. 10. 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  26. Wong, Mandy-Suzanne. Sound Installation. Grove Music Online [on-line], 26. 11. 2013. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.A2258174 (cit. 28. 9. 2022). Přejít k původnímu zdroji...
  27. Železný, Ladislav. Ticho za časů korony. Zvukový umělec Mirvis provedl ojedinělý akustický výzkum ticha. Radioateliér, 29. 7. 2020. Dostupné z: https://vltava.rozhlas.cz/ticho-za-casu-korony-zvukovy-umelec-mirvis-provedl-ojedinely-akusticky-vyzkum-8261505 (cit. 26. 4. 2023).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.