ArteActa 2021, 6:109-124 | DOI: 10.62804/aa.2021.016

Od "co" k "jak". Výzvy uměleckého výzkumu pro tvůrčí a akademické sféry 21. století

Andrea Průchová Hrůzová

Umělecký výzkum představuje hybridní tvůrčí a teoretickou oblast, která se v současné umělecké akademické sféře intenzivněji rozvíjí již po dvě dekády. Jejím cílem je poukázat na schopnost umění pomocí různorodých vyjadřovacích prostředků a postupů generovat nový typ poznání a porozumění světu kolem nás. O tom, jaké tyto prostředky mohou být, jaké jsou jejich limity, jaké postupy lze v uměleckém výzkumu uplatnit a jakou specifickou kvalitu mají nové informace a zakoušení světa prostřednictvím umění, se dnes živě diskutuje. Problémy volby nástrojů tvůrčího vyjádření, metodického postupu a charakteru vědění utvářeného uměním lze proto bez váhání označit za tři klíčové momenty určující dynamiku zkoumaného pole. Do rámce tohoto výchozího trojúhelníku jsou pak včleněna širší témata: vztah mezi uměním a vědou, podoby produkce znalosti v současné společnosti, vztah mezi teorií a praxí, institucionální kritika uměleckého vzdělávání a pozice uměleckého výzkumu a uměleckého doktorátu v rámci akademické obce a způsoby hodnocení jejich výstupů. Předkládaný text, jenž vychází z původní výzkumné zprávy, si klade za cíl čtenáře s těmito problémy postupně seznámit.

Klíčová slova: Hito Steyerl, JAR, Julian Klein, Mika Elo, umělecký výzkum

Zveřejněno: 15. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Průchová Hrůzová, A. (2021). Od "co" k "jak". Výzvy uměleckého výzkumu pro tvůrčí a akademické sféry 21. století. ArteActa4(6), 109-124. doi: 10.62804/aa.2021.016
Stáhnout citaci

Reference

  1. Tom Holert. Art in the Knowledge-Based Polis. e-flux, 2009, č. 3. Dostupné z: https://www.e-flux.com/journal/03/68537/art-in-the-knowledge-based-polis/ (cit. 7. 11. 2021).
  2. Hito Steyerl. Aesthetics of Resistance? Artistic Research as Discipline and Conflict. transversal texts, 2010, č. 1. Dostupné z: https://transversal.at/transversal/0311/steyerl/en (cit. 7. 11. 2021).
  3. Mika Elo. Ecologies of Artistic Research Practice. In: Jeffrey Schwartz (ed). Indisciplines: Actes del Congrés sobre la recerca en la pràctica de les arts / Actas del Congreso sobre la investigación en la práctica de las artes / Proceedings of the Conference on Research in Arts Practice. Barcelona: Universitat de Barcelona - Campus de les Arts, 2010, s. 31-50. Dostupné také z: https://www.campusdelesarts.org/proceedings (cit. 7. 11. 2021).
  4. Marquard Smith (ed). Research: Practitioner, Curator, Educator. Research as Practice Series. Vilnius: Vilnius Academy of Arts Press, 2010. Dostupné také z: https://www.academia.edu/42249558/Research_Practitioner_Curator_Educator (cit. 7. 11. 2021).
  5. Timothy Morton. Před objektem. In: Václav Janoščík (ed.) Objekt. Přeložil: Václav Janoščík a Zdeněk Havlíček. Praha: Kvalitář, 2015, s. 27-45.
  6. Jussi Parikka. Geologie médií. Přeložil Jan Petříček. Praha: Karolinum, 2020.
  7. Donna Haraway. Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene. Durham, NY: Duke University Press, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Isabelle Stengers. Zamyšlení nad materialismem. In: Václav Janoščík, Lukáš Likavčan a Jiří Růžička (eds). Mysl v terénu. Filosofický realismus v 21. století. Praha: VVP AVU, 2018, s. 129-145.
  9. Ilja Prigonin - Isabelle Stengers. Řád z chaosu. Nový dialog člověka s přírodou. Přeložil Jan Píchal. Praha: Mladá fronta, 2001.
  10. Bruno Latour. Nikdy jsme neboli moderní. Přeložil Miroslav Marcelli. Bratislava: Kalligram, 2003.
  11. Isabelle Stengers. Power and Invention. Situating Science. Přeložil Paul Bains. Minnesota: Minnesota University Press, 1997.
  12. Isabelle Stengers. Introductory Notes on Ecology of Practices. Cultural Studies Review. 2005, 11, č. 1, s. 183-196. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Carolina Rito - Bill Balaskas. Introduction. In: Carolina Rito - Bill Balaskas (ed). Institution as Praxis. Berlín: Sternberg Press, 2020, s. 14.
  14. Lucy Cotter (ed). Reclaiming Artistic Research. Berlín: Hatje Cantz, 2019.
  15. Natalie Loveless. How to Make Art and the End of the World. Durham, NY: Duke University Press, 2019. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Marc Duby - Paul Barker. Deterritorializing the Research Space: Artistic Research, Embodied Knowledge, and the Academy. SAGE Open Journal, October 2017. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/2158244017737130 (cit. 8. 11. 2021). Přejít k původnímu zdroji...
  17. Henk Borgdorff. Production of Knowledge in Artistic Research. In: Michael Biggs - Henrik Karlsson (eds). The Routledge Companion to Research in the Arts. London: Routledge, 2010, s. 77.
  18. Henk Borgdorff. The Conflict of the Faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden: Leiden University Press, 2012. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Irit Rogoff. Turning. e-flux, November 2008. Dostupné z: https://www.e-flux.com/journal/00/68470/turning/ (cit. 8. 11. 2021).
  20. John Dewey. Art as Experience. NY: Minton, Balch & Company, 1934.
  21. Dónal O'Donoghue. Revisiting Idea of Art-Based Research. An Unexhausted Possibility. International Review of Qualitative Research, 2014, roč. 7, č. 2, s. 174. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Irit Rogoff. Practicing Research: Singularising Knowledge. mahKUZine. 2010, č. 9, s. 3.
  23. Julian Klein. What is Artistic Research? Journal for Artistic Research. 23. 4. 2017. Dostupné z: https://www.jar-online.net/en/what-artistic-research (cit. 8. 11. 2021).
  24. Mika Hannula. Catch Me If You Can. Chances and Challenges of Artistic Research. Art & Research, 2009, roč. 2, č. 2. Dostupné z: http://www.artandresearch.org.uk/v2n2/hannula1.html (cit. 8. 11. 2021).
  25. Paul Karl Feyeraband. Rozprava proti metodě. Přeložil Jiří Fiala. Praha: Aurora, 2001.
  26. Henk Slager. Discourse de la Méthode. In: Annette Balkema - Henk Slager (eds): Lier en Boog, Series of Philosophy of Art and Art Theory, 2004, roč. 18, s. 34-39.
  27. Teemu Mäki. A Few Remarks on Artistic Research: Not Only for Knowledge. In: Daniela Jobertová - Alice Koubová (eds). Artistic Research: Is There Some Method? Praha: NAMU, 2017, s. 20.
  28. Mika Elo. Artistic Research Syndrome. Artnodes. 2010, č. 20, s. 28. Dostupné také z: https://www.researchgate.net/publication/322260785_Artistic_Research_Syndrome (cit. 8. 11. 2021).
  29. Michel Foucault. Archeologie vědění. Přeložil Čeněk Pelikán. Praha: Hermann & synové, 2016.
  30. Students and Staff of Hornsey College of Art. The Hornsey Affair. London, NY: Penguin Books, 1969.
  31. Simon Sheikh. Object of Study or Commodification of Knowledge? Art & Research. 2009, roč. 2, č. 2. Dostupné z: http://www.artandresearch.org.uk/v2n2/sheikh.html (cit. 8. 11. 2021).
  32. Dieter Lesage. Who's Afraid of Artistic Research? On Measuring Artistic Research Output. Art & Research. 2009, roč. 2, č. 2, s. 1-10. Dostupné online z: http://www.artandresearch.org.uk/v2n2/lesage.html (cit. 8. 11. 2021).
  33. Florian Vanlee - Walter Ysebaert. Disclosing and Evaluating Artistic Research. Journal of Data and Information Science. 2019, roč. 4, č. 3. Dostupné z: https://doi.org/10.2478/jdis-2019-0014 (cit. 8. 11. 2021). Přejít k původnímu zdroji...
  34. Henk Borgdorff - Michael Schwab. The Exposition of Artistic Research: Publishing Art in Academia. Leiden: Leiden University Press, 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Michael Biggs - Henrik Karlsson. Evaluating Quality in Artistic Research. In: Michael Biggs - Henrik Karlsson (eds). The Routledge Companion to Research in the Arts. London: Routledge. 2011, s. 405-424.
  36. Gilles Deleuze. Logika smyslu. Přeložil Miroslav Petříček. Praha: Karolinum, 2013.
  37. Ola Ståhl. Kafka and Delleuze/Guattari: Towards a Creative Critical Writing Practice. Theory, Culture and Society. 2016, roč. 33, č. 7-8, s. 221-235. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Gilles Deleuze - Félix Guattari. Kafka. Za menšinovou literaturu. Přeložil Josef Hrdlička. Praha: Herrmann & synové, 2001.
  39. Michael Gibbons et al. (eds.). The Production of Knowledge. London: SAGE, 1994.
  40. Rod Wissler. Artistic Practice and Research: Towards a Community of Judgment. Double Dialogues: The Arts and Their Theoretical Paradigms Conference Proceedings. Melbourne: Theatreworks. 1997.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.