ArteActa 2018, 1:2-17 | DOI: 10.62804/aa.2018.001

"Tanec-koncept", "ne-tanec" nebo "nová choreografie"? Aktuální německojazyčný teoretický diskurs v oblasti taneční performance

Jitka Pavlišová

The study concerns the rarely reflected on in the Czech context phenomenon of conceptual dance, which developed particularly in the 1990s, and which contributed to the modern increase of theoretical attention turned toward the discourse of the dance arts as well as to the necessity of the revision and re-defining of the notions dance and choreography in general. Accented as well in the study are the central dance dispositifs in the course of the 20th century which this phenomenon foreshadowed, particularly the principles of negation and absence of partial aspects of the traditional dance code. Meanwhile, presented here are theoretical concepts of a number of significant contemporary dance scholars from the German-speaking world, upon which the content of the study relies and further develops.

Keywords: taneční věda, taneční teorie, konceptuální tanec, choreografie, moderní tanec, modern dance, postmodern dance, Tanztheater, epistémé, dispozitiv, negace, abséntnost

Published: June 15, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pavlišová, J. (2018). "Tanec-koncept", "ne-tanec" nebo "nová choreografie"? Aktuální německojazyčný teoretický diskurs v oblasti taneční performance. ArteActa1(1), 2-17. doi: 10.62804/aa.2018.001
Download citation

References

  1. Erika Fischer-Lichte. Estetika performativity. Přeložila Markéta Polochová. Mníšek pod Brdy: NA KONÁRI, 2011.
  2. Hans-Thies Lehmann. Postdramatické divadlo. Přeložily Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
  3. Helmut Ploebst. No wind no word: Neue Choroegraphie in der Gesellschaft des Spektakels. 9 Portraits. München: K. Kieser, 2001.
  4. Gabriele Klein - Christa Zipprich. "Tanz Theorie Text: Zur Einführung". In: Gabriele Klein - Christa Zipprich (eds.). Tanz Theorie Text. Münster: LIT Verlag, 2002, s. 1-14.
  5. Jurgita Imbrasaite. "Das Begehren des Wissens im Tanz". In: Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, Bielefeld: transcript, 2016, s. 369-379. Go to original source...
  6. Michel Foucault. Slova a věci. Přeložil Jan Rubáš. Brno: Computer Press, 2007.
  7. Didier Eribon. Michel Foucault (1926-1984). Přeložila Věra Dvořáková. Praha: Academia, 2002.
  8. Michel Foucault. Dějiny sexuality I: Vůle k vědění. Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: Hermann a synové, 1999.
  9. André Eiermann. "Illusion. Episteme. Dispositiv". In: Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit. Bielefeld: transcript, 2016, s. 157. Go to original source...
  10. Lorenz Aggermann. "Theater als Dispositiv: Wer spricht? und weitere Fragen zum Dispositiv Theater". In Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, Bielefeld: transcript, 2016, s. 165-166. Go to original source...
  11. Michel Foucault. Dispositive der Macht: Michel Foucault über Sexualität, Wissen und Wahrheit. Přeložili Jutta Kranz - Hans-Joachim Metzger - Ulrich Raulff - Walter Seitter - Elke Wehr. Berlin: Merve Verlag, 1978.
  12. Constanze Schellow. Diskurs-Choreographie: Zur Produktivität des 'Nicht' für die zeitgenössische Tanzwissenschaft. München: epodium, 2016.
  13. Max Niehaus. Isadora Duncan: Triumph und Tragik einer legendären Tänzerin. München: Heyne, 1988.
  14. Gabriele Brandstetter. Tanz-Lektüren: Körperbilder und Raumfiguren der Avantgarde. Frankfurt am Main: Fischer, 1995.
  15. John Schikowski. Geschichte des Tanzes. Berlin: Büchergilde Gutenberg, 1926.
  16. Hans Brandenburg. Der moderne Tanz. München: Georg Müller, 1917.
  17. Gabriele Brandstetter. "Klidový stav/pohyb". Přeložil Petr Pytlík. In: Dita Dvořáková (ed.). Tanec, prostor a světlo: antologie současné německojazyčné taneční vědy. Brno: JAMU, 2017, s. 42-68.
  18. Pirkko Husemann. Ceci est de la dance: Choreographien von Meg Stuart, Xavier Le Roy and Jérôme Bel. Norderstedt: (FK) medien, 2002.
  19. Yvonne Rainer. "NO manifesto". In: Yvonne Rainer. A woman who… Baltimore 1999, s. 16.
  20. Michael Kirby. "On Acting and Not Acting". The Drama Review. 1972, roč. 16, č. 1, s. 3-15. Go to original source...
  21. Katja Schneider. "Inszenierung von Wissen und Partizipation im zeitgenössischen Tanz". In: Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, Bielefeld: transcript, 2016, s. 359-369. Go to original source...
  22. Katja Schneider. Tanz und Text: Zu Figurationen von Bewegung und Sprache. München: K. Kieser, 2016.
  23. Sabine Huschka. "Tanz beschreiben? Vergewisserung und Befragung eines vagen Gegendstands". Tanzdrama. 2002, roč. 66, č. 5, s. 30-33.
  24. Jeroen Peeters. "Wie möchten Sie heute arbeiten? Anmerkungen zu einem alternativen choreographischen Modus für die Redeproduktion". In Sabine Gehm - Pirkko Husemann - Katharina von Wilcke (eds.). Wissen in Bewegung: Perspektiven der künstlerischen und wissenschaftlichen Forschung im Tanz. Bielefeld: transcript, 2007, s. 117. Go to original source...
  25. Barbora Schnelle. Elfriede Jelinek a její divadlo proti divadlu. Analýza divadelní estetiky Elfriede Jelinek na základě vybraných her. Brno: Větrné mlýny, 2006.
  26. Zuzana Augustová - Jan Jiřík - Daniela Jobertová (eds.). Horizonty evropského dramatu. Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha: NAMU, 2017.
  27. Jitka Pavlišová. Vývojové tendence současné rakouské dramatiky po roce 2000. Doktorská práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Katedra divadelních studií, 2012.
  28. Leonie Otto. "Tanz als Denkweise. Laurent Chétouanes Hommage an das Zaudern". In: Milena Cairo - Moritz Hannemann - Ulrike Haß - Judith Schäfer (eds.). Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, Bielefeld: transcript, 2016, s. 381.
  29. Gerald Siegmund. "Choreographie und Gesetz: Zur Notwendigkeit des Widerstands." In: Nicole Haitzinger - Karin Fenböck (eds.). Denkfiguren. Performatives zwischen Bewegen, Schreiben und Erfinden. München: epodium, 2010, s. 120.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.