ArteActa 2019, 3:111-121

Rozčesávat realitu slovy aneb Sedmnáct poznámek ze sympozia Alternativy

Karolina Plicková

Proč současné divadelní publikum zajímají hraniční momenty herectví mezi autenticitou a rolí? Jakými prostředky může herec autenticity dosáhnout? Lze autenticitu definovat? Není načase se tohoto mystického, nadužívaného a možná vyprázdněného pojmu naopak jednou provždy zbavit? Ovšem čím jej nahradit? Lze na jevišti být sám sebou? Jde o zvláštní případ nápodoby? Jak sám sebe předvádět? Jak sdělovat vlastní identitu? Co znamená "nehrát"? Jaké typy herectví se dnes vlastně objevují na klauzurách Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU? Proč je tak složité pokoušet se je pojmenovávat? A co to může vypovídat o současném světě?
Všechny tyto otázky, a ještě mnohé další, stály na počátku příprav půldenního Symposia Alternativy, které se konalo v pondělí 27. května 2019 v Malém tanečním sále na DAMU za účasti více než šedesátky hostů, převážně z řad studentů, doktorandů a pedagogů pořadatelské Katedry alternativního a loutkového divadla (dále jen KALD) DAMU.

Published: December 15, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Plicková, K. (2019). Rozčesávat realitu slovy aneb Sedmnáct poznámek ze sympozia Alternativy. ArteActa2(3), 111-121
Download citation

References

  1. Jaroslav Etlík. "Termíny k dohodnutí". In: Miloslav Klíma a kol. Divadlo a interakce I. Praha: Pražská scéna - KALD DAMU, 2006, s. 13-25.
  2. Jaroslav Etlík. "Ještě jednou k termínům". In: Miloslav Klíma a kol. Divadlo a interakce III. Praha: Pražská scéna - KALD DAMU, 2008, s. 39-45. Go to original source...
  3. Karolina Plicková. "Překročit sám sebe aneb Teaching to Transgress". In: Miloslav Klíma a kol. Divadlo a interakce XI. Praha: Pražská scéna, 2018, s. 99-108.
  4. Marianne van Kerkhoven. "Über Dramaturgie. On Dramaturgy. A propos de dramaturgie. Over dramaturgie". Theaterschrift. 1994, č. 5-6, s. 8-34. Dostupné také z: http://repo.sarma.be/PDF/Theaterschrift_5_6_On_Dramaturgy.pdf [cit. 20. 8. 2019].
  5. Katalin Trancsényi - Bernadette Cochrane (eds.). New Dramaturgy. International Perspectives on Theory and Practice. London - New York: Bloomsbury, 2014.
  6. Jan Roubal. Divadlo jako neodhozený žebřík. Brno: JAMU, 2015.
  7. Deirdre Heddon - Jane Milling. Devising Performance. A Critical History. Hampshire - New York: Palgrave Macmillan, 2006.
  8. Erika Fischer-Lichte. Theaterwissenschaft. Eine Einführung in die Grundlagen des Faches. Tübingen - Basel: A. Francke Verlag, 2009. Go to original source...
  9. Jan Roubal. Hledání souřadnic & kontextů divadla. Příspěvky k současné německé divadelní teorii, k jejím otázkám, možným výzvám a inspiracím. Brno: JAMU, 2018.
  10. Andreas Kotte. Divadelní věda. Úvod. Přeložila Jana Slouková. Praha: KANT, 2010.
  11. Erika Fischer-Lichte. Estetika performativity. Přeložila Markéta Polochová. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011.
  12. Hans-Thies Lehmann. Postdramatické divadlo. Přeložily Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
  13. Bert O. States. "Pes na jevišti. Divadlo jako fenomén". Přeložil Martin Pšenička. Divadelní revue. 2013, roč. 24, č. 3, s. 85.
  14. Patrice Pavis. Divadelní slovník. Přeložila Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003.
  15. Jaroslav Etlík. "Divadlo jako zakoušení". Divadelní revue. 1999, roč. 10, č. 1, s. 3-30. Go to original source...
  16. Richard Schechner. Performance Studies. An Introduction. Third Edition. Oxon - New York: Routledge, 2013.
  17. Richard Schechner. "6 Axioms for Environmental Theatre". The Drama Review. 1968, roč. 12, č. 3, s. 41-64. Go to original source...
  18. Marek Hlavica. Performanční studia. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008.
  19. Michael Kirby. "Acting and Not-Acting". [1972] In: Michael Kirby. A Formalist Theatre. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1987, s. 3-20.
  20. Lukáš Jiřička. Dobyvatelé akustických scén. Od radioartu k hudebnímu divadlu. Goebbels, Neuwirth, Ammer, Oehring. Praha: NAMU, 2015.
  21. Tim Etchells. "Doing Time". Performance Research. 2009, roč. 14, č. 3, s. 73. Go to original source...
  22. Adrian Heathfield. "As If Things Got More Real. A Conversation with Tim Etchells". In: Judith Helmer - Florian Malzacher (eds). "Not Even a Game Anymore". The Theatre of Forced Entertainment. Das Theater von Forced Entertainment. Druhé vydání. Berlin: Alexander Verlag, 2012, s. 80.
  23. Marianne van Kerkhoven. "Looking Without Pencil in the Hand". Theaterschrift. 1994, č. 5-6, s. 140-149. Dostupné též z: http://repo.sarma.be/PDF/Theaterschrift_5_6_On_Dramaturgy.pdf [cit. 17. 8. 2019].
  24. Zygmunt Bauman. 44 dopisů z tekutého moderního světa. Přeložila Monika Kittová. Praha: SLON, 2019.
  25. Jiří Havelka. Zmrazit čerstvé ovoce. Útržky úvah o divadelní zkoušce. Praha: NAMU, 2012.
  26. Alan Read. Theatre And Everyday Life. An Ethics of Performance. London - New York: Routledge, 2005.
  27. Milan Lukeš - Jan Grossman. "Zastaralý vynález". [1967] In: Petr Šrámek (ed). Jan Grossman. Mezi literaturou a divadlem II. Praha: Torst, 2013, s. 1235.
  28. Miroslav Petříček. Úvod do (současné) filosofie. Praha: Herrmann & synové, 1997.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.