ArteActa 2020, 4:85-96 | DOI: 10.62804/aa.2020.006

Krajina s Brechtem, filmem a teorií

František A. Podhajský

Z Brechtových občasných poznámek se zdá, že českou kulturu znal, a že si jí dokonce velmi vážil. I když ji třeba nevnímal jako čistý jazykový monolit: "Dávám moderní československé literatuře jako celku přednost před všemi ostatními literaturami. Mám při tom na mysli jména jako Hašek, Kafka a Bezruč." Příčiny české kulturní vyspělosti mezi válkami přitom jako svébytný marxista hledal v jejích společenských základech: "Jen ve čtyřech zemích existovalo po první světové válce divadlo. V první došlo k úplnému převratu, v druhé k polovičnímu, ve třetí ke čtvrtinovému a v poslední k osminovému. Tou třetí zemí bylo Československo a tou poslední Amerika po velké hospodářské krizi."

Keywords: Bertolt Brecht, film

Published: December 15, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Podhajský, F.A. (2020). Krajina s Brechtem, filmem a teorií. ArteActa3(4), 85-96. doi: 10.62804/aa.2020.006
Download citation

References

  1. Bertolt Brecht. O realismu. Praha: Svoboda, 1969.
  2. Bertolt Brecht. Myšlenky. Přeložili Ludvík Kundera a Marta Staňková. Praha: Československý spisovatel, 1958.
  3. Bertolt Brecht. Me-ti. Kniha proměn. Přeložil Rudolf Vápeník. In: Bertolt Brecht. Kalendářové a jiné historky. Praha: Odeon, 1989, s. 235-342.
  4. Bertolt Brecht. Kupování mosazi. Přeložili Rudolf Vápeník a Ludvík Kundera. Brno: JAMU, 2009.
  5. Jan Knopf (ed.). Brecht Handbuch, sv. 4. Stuttgart - Weimar: J. B. Metzler, 2003. Go to original source...
  6. Bertolt Brecht. Die Brecht-Polemik gegen Lukács. In: H.-J. Schmitt (ed.). Die Expressionismusdebatte. Materialien zu einer marxistischen Realismuskonzeption. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1973, s. 302-336.
  7. Bertolt Brecht. Against Georg Lukács. In: E. Bloch - G. Lukács - B. Brecht - W. Benjamin - T. Adorno. Aesthetics and Politics. London: Verso, 1977, s. 68-85.
  8. Bertolt Brecht. O divadelnom umení. Přeložil Ernest Marko. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1959.
  9. Bertolt Brecht. O literatúre a umení. Přeložil Ladislav Šimon. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 1977.
  10. Jan Grossman. Texty o divadle. Ed. Miloslav Klíma - Jan Dvořák - Zuzana Jindrová. Praha: Pražská scéna, 1999.
  11. Jan Hyvnar. Herec v moderním divadle. K divadelním reformám 20. století. Praha: AMU - Kant, 2011.
  12. Miroslav Beck. K Brechtově theorii epického divadla. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, řada D, 1955, č. 2, s. 56-62.
  13. Martina Musilová. Fauefekt. Vlivy Brechtova epického divadla a zcizujícího efektu v českém moderním herectví. Praha: NAMU - Brkola, 2010.
  14. Bertolt Brecht. Pět obtíží při psaní pravdy. Přeložili mk a tb. Tvorba. 1935, č. 25, 26, 27, s. 415-416, 432-433, 448-449.
  15. Gudrun Klatt - Wolfgang Fritz Haug. Brecht-Linie. Historisch-kritisches Wörterbuch des Marxismus, sv. 2. Hamburg: Argument, 1995.
  16. Antony Tatlow. Introduction. In: B. Brecht. Bertolt Brecht's Me-ti. Book of Interventions in the Flow of Things. London: Bloomsbury, 2016, s. 18-26.
  17. Erdmut Wizisla. Benjamin und Brecht. Die Geschichte einer Freundschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2004.
  18. Walter Benjamin. Versuche über Brecht. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1966.
  19. Walter Benjamin. Co je epické divadlo? Přeložil Martin Ritter. In: Walter Benjamin. Literárněvědné studie. Praha: OIKOYMENH, 2009, s. 255-265.
  20. Karel Bundálek. Probleme der Dialektik in der Kunst vom Standpunkt Bertolt Brechts und Jan Mukařovskýs. In: A. Závodský (ed.). Otázky divadla a filmu, sv. 2. Brno: Universita J. E. Purkyně, 1971, s. 63-79.
  21. Bertolt Brecht. Texte für Filme, 2 sv. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1969.
  22. Wolfgang Gersch. Film bei Brecht. Bertolt Brechts praktische und theoretische Auseinandersetzung mit dem Film. Berlin: Kunst und Gesellschaft, 1975.
  23. Wolfgang Gersch. Brecht a film. Přeložil gk. Film a doba. 1970, č. 12, s. 631-640.
  24. Bertolt Brecht. Der Dreigroschenprozeß. Ein soziologisches Experiment. In: Bertolt Brecht. Werke, sv. 21, Schriften, sv. 1. Berlin - Frankfurt am Main: Aufbau - Suhrkamp, 1992, s. 448-514.
  25. Bertolt Brecht. Proces kolem Žebrácké opery. Sociologický experiment. Přeložil ks. Film a doba. 1970, č. 12, s. 641-649.
  26. Fredric Jameson. Brecht and Method. London: Verso, 1998.
  27. Bertolt Brecht. Brecht on Film and Radio. Přeložil Marc Silberman. London: Bloomsbury, 2001.
  28. Ian Aitken. Lukácsian Film Theory and Cinema. An Analysis of Georg Lukács' Writings on Film, 1913-1971. Manchester: Manchester University Press, 2012. Go to original source...
  29. Philip Watts. Roland Barthes' Cinema. Oxford: Oxford University Press, 2016. Go to original source...
  30. Angelos Koutsourakis. Brecht Today. Interview with Alexander Kluge. Film-Philosophy. 2011, č. 1, s. 220-228. Go to original source...
  31. Angelos Koutsourakis. Specters of Brecht in Dogme 95. Are Brecht and Realism Necessarily Antithetical? The Brecht Yearbook, sv. 37, Madison, Wisconsin: International Brecht Society, s. 43-62.
  32. Angelos Koutsourakis. Politics as Form in Lars von Trier. A Post-Brechtian Reading. London: Bloomsbury, 2013. Go to original source...
  33. Martin Brady. Brecht in Brechtian Cinema. In: Robert Gillet - Godela Weiss-Sussex (eds.). "Verwisch die Spuren!". Bertolt Brecht's Work and Legacy. Amsterdam: Rodopi, 2008, s. 295-306. Go to original source...
  34. David Barnett. Toward a Definition of Post-Brechtian Performance. The Example of In the Jungle of the Cities at the Berliner Ensemble, 1971. Modern Drama. 2008, č. 3, s. 333-357. Go to original source...
  35. Angelos Koutsourakis. Utilizing the "Ideological Antiquity". Rethinking Brecht and Film Theory. Monatshefte. 2015, č. 2, s. 242-269. Go to original source...
  36. Angelos Koutsourakis. Realism Is to Think Historically. Overlapping Elements in Lukácsian and Brechtian Theories of Realism. In: Ian Aitken (ed.). The Major Realist Film Theorists. A Critical Anthology. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2016, s. 123-138. Go to original source...
  37. Angelos Koutsourakis. The Crisis of the Individual as a Precept of Political Cinema. Kuhle Wampe (1932) and Monsieur Verdoux (1947). Film Criticism. 2015, č. 3, s. 26-47.
  38. Angelos Koutsourakis. Rethinking Brechtian Film Theory and Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018. Go to original source...
  39. Roland Barthes. Mythologies. Paris: Éditions du Seuil, 1970.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.