ArteActa 2023, 9:32-58 | DOI: 10.62804/aa.2023.001

Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína

Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová

The authors (Raisová-Eliášová) present the first part of their essay in two parts, in which they introduce dance improvisation on stage for the first time in the Czech context through relevant figures and historical development of the form that has been originating since the 1960s in the USA. The study presents key players that experimented in the New York scene of the 1960s and 1970s (Anna Halprin, Simone Forti, Judson Dance Theatre, Grand Union etc.) and suggests a lineage of development and thinking in postmodern dance, including the influence of Contact Improvisation and John Cage. The authors also touch upon terminology and introduce their research work in a broader context. The Czech reader is, for the first time, presented with an overview of relevant literature and other sources connected to this topic, current dialogue regarding the theory of instant composition (or real-time choreography) and proposes other possible course for the next research.

Keywords: postmodern dance, instant composition, real-time choreography, dance improvisation on stage, contemporary dance, contact improvisation, Judson Dance Theatre, John Cage, Grand Union, Steve Paxton, Anna Halprin, Merce Cunningham, Yvonne Rainer

Published: September 1, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Raisová, M., & Eliášová, B. (2023). Okamžitá kompozice jako svébytná umělecká disciplína. ArteActa6(9), 32-58. doi: 10.62804/aa.2023.001
Download citation

References

  1. Albright, Ann Cooper a David Gere. 2003. Taken By Surprise: A Dance Improvisation Reader. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  2. Anon. (2. tis. př. n. l.) 1996. I-ťing: Kniha proměn. Přeložil Oldřich Král. Praha: Maxima.
  3. Banes, Sally. 1993. Democracy's Body: Judson Dance Theatre, 1962-1964. Durham, NC: Duke University Press. Go to original source...
  4. Banes, Sally. (1979) 2011. Terpsichore In Sneakers: Post-Modern Dance. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  5. Brandstetter, Gabriele a kol. 2017. Tanec, prostor a světlo: antologie současné německojazyčné taneční vědy. Sestavila Dita Dvořáková. Přeložili Petr Pytlík a Markéta Polochová. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
  6. Brannigan, Erin. 2022. Choreography, Visual Art And Experimental Composition 1950s-1970s. Londýn a New York: Routledge. Go to original source...
  7. Buckwalter, Melinda. 2010. Composing While Dancing: An Improviser's Companion. Madison: University of Wisconsin Press.
  8. Burt, Ramsay. 2006. Judson Dance Theatre: Performative Traces. Londýn a New York: Routledge. Go to original source...
  9. Cage, John. (1961) 2010. Silence: Přednášky a texty. Přeložili Jaroslav Šťastný, Radoslav Tejkal a Matěj Kratochvíl. Praha: Tranzit.
  10. Contact Quarterly: Dance & Improvisation Journal. Nd. "About Contact Improvisation (CI)." Navštíveno 7. června, 2023. https://contactquarterly.com/contact-improvisation/about/index.php.
  11. Contact Quarterly: Dance & Improvisation Journal. Nd. Contact Quarterly: Dance & Improvisation Journal. Navštíveno 7. června, 2023. https://contactquarterly.com/.
  12. Cremaschi, George. Nd. "PIO. Pražský improvizační orchestr." Navštíveno 1. června, 2023. https://www.georgecremaschi.com/pio.html.
  13. CreWcollective. Nd. "Po pás." Navštíveno 1. června, 2023. http://crewcollective.cz/projects/po-pas/.
  14. Crisp, Rosalind. 2022. "A Dance Practise Of 'Choreographic Improvisation': An Interview With Rosalind Crisp (2022)." Rozhovor vedly Mirka Eliášová, Lizzy Le Quesne, Mish Rais. Independent Dance, 1. června, 2023. https://independentdance.co.uk/library/choreographic-improvisation-rosalind-crisp/.
  15. Cvejić, Bojana. 2015. Choreographing Problems: Expressive Concepts in European Contemporary Dance and Performance. London: Palgrave Macmillan. Go to original source...
  16. Cvejić, Bojana. 2019. "A Physical Quest for Natural Rights (Steve Paxton)." Navštíveno 7. června, 2023. https://www.academia.edu/40690471/A_Physical_Quest_for_Natural_Rights_Steve_Paxton_?email_work_card=title.
  17. Čech, Viktor. 2018. Choreografický moment v současném umění. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
  18. Černá, Eva. 1996. "Kontaktní improvizace." Diplomová práce, HAMU. Uložena v Knihovně HAMU, sign. H_P1626.
  19. Dartington Trust. 2020. "Mary Fulkerson at Dartington." Naposledy změněno 14. července, 2020. https://www.dartington.org/mary-fulkerson-at-dartington/.
  20. De Spain, Kent. 2014. Landscape Of The Now: A Topography Of Movement Improvisation. Oxford a New York: Oxford University Press.
  21. Díaz, Eva. 2015. The Experimenters: Chance And Design At Black Mountain College. Chicago, IL: The University of Chicago Press. Go to original source...
  22. Eliášová, Bohumíra. (2013) 2016. "Grafické partitury." Živá hudba 4: 206-208. https://ziva-hudba.info/graficke-partitury/.
  23. Fraleigh, Sondra Horton. 1987. Dance And Lived Body: A Descriptive Aesthetics. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press.
  24. Halprin, Anna. 1995. Moving Toward Life: Five Decades Of Transformational Dance. Sestavila Rachel Kaplan. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  25. Hamilton, Julyen. 2022. "Rozhovor s Julyenem Hamiltonem." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip." Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  26. Hay, Deborah. 2000. My Body, The Buddhist. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  27. Janevski, Anna a Thomas J. Lax. 2018. Judson Dance Theatre: The Work Is Never Done. New York, NY: The Museum of Modern Art/MoMA.
  28. Karczag, Eva. 2022. "Rozhovor s Evou Karczag." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip". Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  29. Kloppenberg, Annie. 2010. "Improvisation In Process: 'Post-Control' Choreography." Dance Chronicle 33 (2): 180-207. Go to original source...
  30. Kuhlmann, Heike. 2004. "What Are Specific Values Of Dance Improvisation In Performance?" Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  31. Lepkoff, Danny. 2022. "Rozhovor s Dannym Lepkoffem." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip". Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  32. Lewis, George E. a Benjamin Piekut. 2016. The Oxford Handbook Of Critical Improvisation Studies. 1. sv. Oxford: Oxford University Press.
  33. Little, Nita. 2022. "Rozhovor s Nitou Little." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip". Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  34. Midgelow, Vida L. 2019. The Oxford Handbook Of Improvisation In Dance. New York: Oxford University Press. Go to original source...
  35. MoMALearning. Nd. "Dance Constructions. Simone Forti." Navštíveno 7. června, 2023. https://www.moma.org/learn/moma_learning/simone-forti-dance-constructions-1961/.
  36. Moradian, Ann Lenore. 2021. "Dancing with Complexity: Fear and Trembling." Performance and Mindfulness 4 (1): 1-22. https://doi.org/10.5920/pam.828. Go to original source...
  37. MotionBank. Nd. "MotionBank". Navštíveno 7. června, 2023. http://motionbank.org/en.html.
  38. Movement Research. Nd. "Simone Forti." Navštíveno 7. června, 2023. https://movementresearch.org/people/simone-forti.
  39. Northwestern. Nd. "Cage and Cunningham." Navštíveno 7. června, 2023. https://sites.northwestern.edu/cageanddance/jcmc/.
  40. Novack, Cynthia Jean. 1990. Sharing The Dance: Contact Improvisation And American Culture. Madison, WI: University of Wisconsin Press.
  41. Pelc, Jaromír. 1981. Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost.
  42. Polanská Turečková, Hana. 2019. "Po pás: CreWcollective a posun v chápání tance." Operaplus. cz, 12. října, 2019. https://operaplus.cz/po-pas-crewcollective-a-posun-v-chapanitance/.
  43. Poláková, Marta. 2010. Sloboda objavovať tanec. Bratislava: Divadelný ústav.
  44. Rainer, Yvonne. 1964-1965. "No Manifesto." 1000Manifestos.com, 3. března, 2011. https://1000manifestos.com/yvonne-rainer-no-manifesto/.
  45. Raisová, Michaela. 2017, 2018, 2019, 2023. Poznámky z workshopů Julyena Hamiltona a Barre Phillipse v Puget-Ville, 2018 a v Praze 2017, 2019 a 2023. Osobní archiv Michaely Raisové.
  46. Raisová, Michaela. 2021. "'Vířivé kroužení, vynořování, zanořování': O výchově k řeči na KATaP." Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. Navštíveno 29. 5. 2023. https://www.autorskeherectvi.cz/post/virive-krouzeni-vynorovani-zanorovani-o-vychove-k-reci-na-katap-2021.
  47. Ravn, Susanne. 2020. "Investigating Dance Improvisation: From Spontaneity To Agency." Dance Research Journal 52 (2): 75-87. Go to original source...
  48. Ross, Alex. 2011. Zbývá jen hluk: Naslouchání dvacátému století. Přeložil Petr Kopet. Praha: Argo, Dokořán.
  49. Spisarová-Kotík, Renáta. 2022. "Black Mountain College jako zhmotněný sen. Zpráva o 'detašovaném Bauhausu' v Severní Karolíně." Český rozhlas, 5. ledna 2022. https://vltava.rozhlas.cz/black-mountain-college-jako-zhmotneny-sen-zprava-o-detasovanem-bauhausu-v-8201664.
  50. Stavělová, Daniela. 1999. "Lidový tanec v proměnách prostoru a času: K možnostem klasifikace lidové taneční kultury." Český lid 86 (1): 1-14.
  51. Šťastný, Jaroslav. 2012. "John Cage - usměvavý Frankenstein? (část 3)." Živá hudba 3 (květen): 53-70. https://ziva-hudba.info/john-cage-usmevavy-frankenstein-cast-3/.
  52. Tufnell, Miranda a Chris Crickmay. (1990) 2020. Tělo, prostor, představa: Poznámky k improvizaci a představení. Přeložila Tereza Cigánková a Olga Pohl. Praha: NAMU.
  53. Vyskočil, Ivan. (1975) 2021. "Předmět: Jevištní improvizace." Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. Navštíveno 31. 1. 2023. https://www.autorskeherectvi.cz/post/předmět-jevištní-improvizace.
  54. Watts, Victoria. 2010. "Dancing the Score: Dance Notation and Différance." Dance Research: The Journal of Society for Dance Research 28 (1): 7-18. http://www.jstor.org/stable/40664448. Go to original source...
  55. Zambrano, David. 2022. "Rozhovor s Davidem Zambranem." Rozhovor vedly Michaela Raisová, Bohumíra Eliášová, Lizzy Le Quesne. V rámci výzkumu "Improvizace jako choreografický, autorský a tvůrčí princip." Osobní archiv Michaely Raisové a Bohumíry Eliášové.
  56. Zaporah, Ruth. 2014. Improvisation On The Edge: Notes From On And Off The Stage. Berkeley CA: North Atlantic Books.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.