ArteActa 2025, 13:1-21 | DOI: 10.62804/aa.2025.001

Jandlovské vlivy v divadelní a rozhlasové tvorbě Jiřího Adámka

Zuzana Augustová
Ústav pro českou literaturu AV ČR

Studie se věnuje experimentální tvorbě Jiřího Adámka, která představuje jednu linii jeho režijní a autorské práce pro divadlo a rozhlas. Z inspirace rozhlasovou hrou Rozštěpení (Spaltungen, 1969) Ernsta Jandla a Friederike Mayröcker vycházela v roce 2006 Adámkova divadelní inscenace Tiká tiká politika. Na tuto práci navázal se skupinou Boca Loca Lab inscenací Evropané (2008) a od roku 2016 vytváří trilogii pro smysly: skončí to ústa (2016), Hra na uši (2018) a Oči v sloup (2019). První část skončí to ústa vznikla jako absol­ventská inscenace studentů KALD DAMU. Hra na uši je rozhlasová abstraktní zvukově-hudební kompozice, jíž se Adámek řadí k slovesné tvorbě radioartu. Jedná se o formalizovanou, abstraktní slovní partituru. Na jedné straně se v ní zdůrazňuje materialita slov a zvuků a na druhé straně lingvistická struktura jazyka, jazyk jako systém. V části Oči v sloup je v centru pozornosti zrak s důrazem na moment pozorování. Objektem pozorování se stávají i di­váci. Tím Adámek opět navazuje na rakouský experiment, literární kabarety Vídeňské skupiny a Spílání publiku (Publikumsbeschimpfung, 1969) Petera Handkeho. Adámkovi jde o zrušení atributů tradičního dramatu a divadla reprezentace. Rezignuje nejen na postavy a příběh, ale i na princip mimeze, tedy napodobování a znakového zobrazování. Fikční svět jeho děl tak srůstá s aktem řeči, zvuků a ruchů a současně existuje v rovině abstraktních pojmů, idejí a lingvistického systému.

Klíčová slova: Jiří Adámek, Ernst Jandl, divadelní a rozhlasový experiment, radio art, trilogie pro smysly

Zveřejněno: 15. červenec 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Augustová, Z. (2025). Jandlovské vlivy v divadelní a rozhlasové tvorbě Jiřího Adámka

. ArteActa8(13), 1-21. doi: 10.62804/aa.2025.001


Seznam zdrojů / References

Adámek, Jiří. 2006. Tiká tiká politika. Elektronická verze. Osobní archiv Jiřího Adámka.
Adámek, Jiří. 2008. Evropané. Elektronická verze. Osobní archiv Jiřího Adámka.
Adámek, Jiří. 2009. „Divadlo jako hudba. Nad fenoménem Théâtre musical s důrazem na otázky herectví.“ Disertační práce, DAMU. Uložena v Knihovně DAMU, sign. 4P 2474. http://hdl.handle.net/10318/2967.
Adámek, Jiří. 2010. Théâtre musical. Divadlo poutané hudbou, Praha: AMU.
Adámek, Jiří. 2018. Hra na uši. Elektronická verze. Osobní archiv Jiřího Adámka.
Adámek, Jiří, Klára Hutečková a kol. 2019. Oči v sloup. Elektronická verze. Osobní archiv Jiřího Adámka.
Adámek, Jiří. 2020. „Jiří Adámek. Hra na uši. Poslechněte si vítězné drama Grand Prix Nova. Rozhovor s autorem.“ Rozhovor vedla Renata Venclová. Český rozhlas 3 – Vltava, 1. července, 2020. https://vltava.
rozhlas.cz/jiri-adamek-hra-na-usi-poslechnete-si-vitezne-drama-grandprix-nova-7623581.
Panáček v říši mluveného slova. 2018. „Hra na uši (2018).“ Navštíveno 17. června, 2025. http://mluveny.panacek.com/rozhlasove-hry/192999-hra-na-usi-2018.html.
Augustová, Zuzana. 2005. „Doslov.“ In Jandl, Ernst a Friederike Mayröckerová. Experimentální hry, 183–190. Praha: Fra.
Augustová, Zuzana. 2020. Experiment jako kritika nacismu. Poválečné rakouské experimentální drama. Praha: NAMU.
Grögerová, Bohumila a Josef Hiršal, eds. 1967. Experimentální poezie. Praha: Odeon.
Grögerová, Bohumila a Josef Hiršal, eds. 1993. Vrh kostek: Česká experimentální poezie. Praha: Torst.
Jandl, Ernst. 1985. Gesammelte Werke. Dritter Band. Stücke und Prosa. Darmstadt und Neuwied: Luchterhand.
Jandl, Ernst. 1997. „Aus der Fremde.“ In Ernst Jandl. peter und die kuh. die humanisten. Aus der Fremde. Poetische Werke Bd. 10, 218–224. München: Luchterhand Literaturverlag.
Jandl, Ernst a Friederike Mayröckerová. 2005. Experimentální hry. Přeložili Jiří Adámek, Zuzana Augustová, Jiří Brynda, Barbora Klípová, Věra Koubová a Martina Musilová. Praha: Fra.
Jiřička, Lukáš. 2015. Dobyvatelé akustických scén. Od radioartu k hudebnímu divadlu pojem nového typu rozhlasové hry. Goebbels, Neuwirth, Ammer, Oehring. Praha: NAMU.
Krajčová, Karolína. 2016. „Kolik váží slovo?“ Hybris 6 (27), 9–11.
Machalická, Jana. 2008. „‚Euroblábol‘ je skvělá inspirace.“ Lidové noviny, 1. června, 2008. https://www.lidovky.cz/domov/euroblabol-je-skvelainspirace.A080603_000116_ln_noviny_sko.
Pavelková, Tereza. 2020. „Vrchol Adámkova smyslového experimentu.“ Divadelní noviny, 3. března, 2020. https://www.divadelni-noviny.cz/vrchol-adamkova-smysloveho-experimentu.
Škrabal, Ondřej (Psí víno). 2019. „Jiří Adámek: Hra na uši.“ Facebook, 15. dubna, 2019. https://www.facebook.com/psivino/posts/2289786831100057.
Venclová, Renata. 2020. „Jiří Adámek. Hra na uši. Poslechněte si vítězné drama Grand Prix Nova.“ Český rozhlas 3 – Vltava, 1. července, 2020. https://vltava.rozhlas.cz/jiri-adamek-hra-na-usi-poslechnete-si-viteznedrama-grand-prix-nova-7623581.
Veselovská, Kateřina. 2017. „Fascinace jako forma soustředění. Experimentální poezie v Disku.“ Svět a divadlo 28 (2): 54–58.


Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.