ArteActa 2018, 2:35-54

Tělo jako nástroj politického odporu

Marcela Magdová

The article delves into the artistic actions of Pyotr Pavlensky, which took place during 2012-2014 in Saint Petersburg and Moscow, looking at them in the context of Russian actionism, especially artists from the 90s and 2000s, and briefly touches upon some previous events labeled as conceptual, searching for analogues and differences within these activities. Pavlensky's work is characterized by the explicit manipulation of parts of his own body, and the moment of the "absolutization of the action." The article is most of all interested in visual metaphors of the limitation of civil rights, which are typical for Pavlensky, and with which the artist expresses his disapproval of the emerging mechanisms of power. Meanwhile, Pavlensky's work is put in context here with the theory of the social anthropologists Nancy Sheper Hughes and Margaret Lock of three bodies - the individual, social, and political.

Keywords: Pyotr Pavlensky, Russian actionism, Andrey Monastyrsky, Collective Actions group, Alexandr Brenier, Oleg Kulik, body, three-bodies-theory, E.T.I. group, Voyna group, Pussy Riot

Published: December 15, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Magdová, M. (2018). Tělo jako nástroj politického odporu. ArteActa1(2), 35-54
Download citation

References

  1. Noah Sneider. "Politika těla" [on-line]. Inosmi.ru. 16. 6. 2016 [cit. 28. 8. 2018]. Dostupné z: https://inosmi.ru/social/20160616/236875655.html.
  2. Isaiah Berlin. Filosofija svobody. Jevropa. Moskva: Novoe litěraturnoe obozrenije, 2001.
  3. Jana Geržová. Slovník svetového a slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Trnava: Dobrá kniha, 1999.
  4. Hal Foster a kol. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Přeložili Josef Hrdlička, Irena Elis a Jitka Sedláčková. Praha: Slovart, 2007.
  5. Rose Lee Goldberg. Performance Art. From Futurism to the Present. London: Thames and Hudson, 1990.
  6. Allan Kaprow. Assemplage. Environments a Happenings. New York: Abrams, 1966. Go to original source...
  7. Richard Schechner. Performance studies. An introduction. London - New York: Routledge, 2002.
  8. Andrej Monastyrskij. Estětičeskije issledovanija. Moskva: Bibliotěka moskovskogo konceptualizma German Titov, 2009.
  9. Boris Groys. "Moskovskij romantičeskij konceptualizm. Časť 1. Lev Rubinštějn, Ivan Čujkov". Livejournal [on-line]. 1. 4. 2008. Dostupné z: https://plucer.livejournal.com/70772.html [cit. 15. 6. 2019].
  10. Andrej Monastyrskij - Jekatěrina Bobrinskaja. Kollektivnye dějstvija. Pojezdki za gorod. Moskva: Ad Marginem, 1998.
  11. Andrej Monastyrskij. Kollektivnye dějstvija. Pojezdki za gorod 1. Moskva: Bibliotěka moskovskogo konceptualizma Germana Titova, 2011.
  12. Andrej Monastyrskij. Kollektivnye dějstvija. Pojezdki za gorod. Tom 2-3. Moskva: Bibliotěka moskovskogo konceptualizma Germana Titova, 2011. Archiv akcí je také dostupný on-line: http://conceptualism.letov.ru/KD-actions.html.
  13. Irena Nesvadbová. Hermann Nitsch. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy, Teorie interaktivních médií, 2012.
  14. Radoslava Schmelzová. "Jiné podoby umění aneb hledání kořenů umění místa". In: Radoslava Schmelzová (ed.). Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific - současné tendence. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2010. s. 21.
  15. Jitka Francová. České land-artové akce 1969-1985. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2005.
  16. Milena Slavická. "Sakrální, sakralizované a postsakrální v umění a umělecké herezi". In: Petr Nedoma - Josef Prokeš (eds.). Pod jednou střechou. Fenomén postmoderny v úvahách o českém výtvarném umění. Sborník textů. Brno: Masarykova univerzita - Jota, 1994, s. 73-74.
  17. Sergej Chačaturov - Kirill Svetljakov - Sergej Batovrin. Něvynosimaja svoboda tvorčestva. Moskva 1975. Dom kuľtury VDNCH. Moskva 2010. Moskva: Gosudarstvennaja Treťjakovskaja galereja, 2010.
  18. Irina Alpatova. Drugoje iskusstvo. Moskva. 1956-1988. Moskva: Galart, 2005.
  19. Aleksandra Jovićević. "Performativne telá". In: Aleksandra Jovićević - Ana Vujanović. Úvod do performatívnych študií. Přeložila Vladislava Fekete. Bratislava: Divadelný ústav Bratislava, 2012, s. 122.
  20. Andrej Kovalev. Rossijskij akcionizm 1990-2000. No. 28-29. Moskva: World Art muzej, 2007.
  21. Oľga Grabovskaja. "Formirovanije jazyka političeskogo iskusstva 90-ch. K voprosu o diskursivnoj otvetstvennosti". Chudožestvennyj žurnal. 2013, č. 89, s. 55-67.
  22. Ljudmila Bredichina (ed.). Oleg Kulik. Ničto čelovečeskoje mně ně čuždo. Berlin: Kerber Verlag, 2007.
  23. Jurij Surkov (ed.) Oleg Kulik. The Mad Dog, or Last Taboo Guarded by Alone Cerberus. Berlin: Kerber Verlag, 2012.
  24. Václav Magid. "Stručné dějiny šoku". Nový prostor. 2014, roč. 16, č. 438, s. 10-11.
  25. Aleksandr Izvekov (ed.). Performans v Rossii. Kartografija istorii. Moskva: Garage.
  26. Aleksandra Obuchova (ed.). Muchomor. Moskva: Bibliotěka moskovskogo konceptualizma Germana Titova, 2004.
  27. anon. [Anatolij Osmolskij]. "E.T.I. - TĚKST (v narodě - Chuj)". Osmopolis [nedat., on-line]. Dostupné z: http://osmopolis.ru/eti_text_hui [cit. 2. 9. 2018].
  28. Tomáš Glanc. Souostroví Rusko. Ikony postsovětské kultury. Praha: Revolver revue, 2011.
  29. Kirill Kobrin. Postsovetskij mavzolej prošlogo. Istorija vremen Putina. Moskva: Novoje litěraturnoje obozrenije, 2017.
  30. Masha Gessenová. Muž bez tváře. Neuvěřitelný vzestup Vladimira Putina. Přeložil Marek Sečkař. Praha: Akropolis, 2016.
  31. Sonia Válečková. Vladimir Putin - ruský prezident a politik. Bakalářská práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra ruského jazyka a literatury, 2015.
  32. Anon. "Žutkaja vakchanalija v Biologičeskom muzeje. 29 fevralja 2008 g. Novaja akcija artgruppy Vojna". Livejournal. 2. 3. 2018 [on-line]. Dostupné z: https://plucer.livejournal.com/55710.html [cit. 30. 3. 2019].
  33. Anon. "Novaja akcija Vojny Chuj v PLENu u FSB! i inauguracija Našego Preziděnta Leni Jobnutogo". Livejournal. 24. 6. 2010 [on-line]. Dostupné z: Livejournal: https://plucer.livejournal.com/265584.html [cit. 30. 3. 2019].
  34. Lenka Fleková. Umělecko-politická činnost aktivistického hnutí Pussy Riot. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav slavistiky, 2018.
  35. Václav Magid. "Angažovanost bez angažovaného umění". A2. 2011, roč. 7, č. 13, s. 15.
  36. Tereza Křepelová. Politické umění: konceptuální entropie? Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy, Sdružená uměnovědná studia, 2014.
  37. Michail Bondarev. "Pavlenskij-byt". Colta 9. 6. 2016 [on-line]. Dostupné z: https://www.colta.ru/articles/specials/11383-pavlenskiy-byt#ad-image-0 [cit. 15. 6. 2019].
  38. Petr Pavlenskij. Petr Pavlenskij. O russkom akcionizme. Moskva: AST, 2016.
  39. David Breslin. David Wojnarowicz. History Keeps Me Awake at Night. New Haven: Yale University Press, 2018.
  40. Nancy Sheper Hughes - Margaret Lock. "The Mindful Body. A Prolegomenon to Future Work in Medical Anthropology". Medical Anthropology Quarterly. 1987, roč. 1, č. 1, s. 6-41. Go to original source...
  41. Anon. "Blagodarja něbrežnosti policejskich chudožnik, pribivšij svoju mošonku k brusčatke Krasnoj ploščadi, vyšel na svobodu". Newsru.com [on-line]. 11. 11. 2013. Dostupné z: https://www.newsru.com/russia/11nov2013/pavlensky.html [cit. 30. 3. 2019].
  42. Anon. "Sud prigovoril chudožnika Pavlenskogo k 500 tys. rublej štrafa za podžog dveri zdanija FSB". Tass [on-line]. 8. 6. 2016. Dostupné z: https://tass.ru/proisshestviya/3348202 [cit. 30. 3. 2019].

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.