ArteActa 2018, 2:107-120

Filmová poetika afektu

Tereza Hadravová

Zdánlivě útlá kniha Jiřího Angera Afekt, výraz, performance s podtitulem Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla, kterou v roce 2018 vydalo Vydavatelství Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, do českého myšlení o filmu zavádí pojmy (či pojmové shluky) afekt a performance. Kniha, která vychází z Angerovy diplomové práce, prokazuje vynikající orientaci autora v širokých teoretických i historických souvislostech teorie afektu, performativních studií, teorie melodramatu a současné filmové teorie, především té navazující na Gillesa Deleuze (s odbočkami do příslušných filozofických kontextů).

Keywords: afektové teorie, film, recenze

Published: December 15, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hadravová, T. (2018). Filmová poetika afektu. ArteActa1(2), 107-120
Download citation

References

  1. Eugenie Brinkema. The Forms of the Affects. Durham - London: Duke University Press, 2014. Go to original source...
  2. Ruth Leys. "The Turn to Affect. A Critique". Critical Inquiry. 2011, roč. 37, č. 3, s. 434-472. Go to original source...
  3. Tomáš Jirsa. Tváří tvář beztvarosti. Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře. Brno: Host, 2016.
  4. Josef Vojvodík - Marie Langerová. Patos v českém umění, poezii a umělecko-estetickém myšlení čtyřicátých let 20. století. Praha: Argo, 2014.
  5. Ladislav Kesner. "Against the Affectless Iconology of Modern Art". Umění / Art. 2016, roč. 64, č. 1, s. 2-18.
  6. Vivian Sobchack. The Address of the Eye. A Phenomenology of Film Experience. Princeton: New Jersey Press, 1992. Go to original source...
  7. Steven Shaviro. The Cinematic Body. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1993.
  8. Elena del Río. The Grace of Destruction. A Vital Ethology of Extreme Cinemas. New York: Bloomsbury, 2016. Go to original source...
  9. Saige Walton. Cinema's Baroque Flesh. Film, Phenomenology and the Art of Entanglement. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2016. Go to original source...
  10. Anne Rutherford. What Makes a Film Tick? Cinematic Affect, Materiality and Mimetic Innervation, Berlin: Peter Lang, 2011. Go to original source...
  11. William Lyons. Emotion. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
  12. Patricia Greenspan. "Emotions, Rationality, and Mind/Body". Royal Institute of Philosophy Supplement. 2003, č. 52, s. 113-125. Go to original source...
  13. Jane Stadler. "Affect, Film and". In: Edward Branigan - Warren Buckland (eds.). The Routledge Encyclopedia of Film Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2014, s. 1.
  14. Murray Smith. Film, Art, and the Third Culture. A Naturalized Aesthetics of Film. Oxford: Oxford University Press, 2016. Go to original source...
  15. Bence Nanay - Murray Smith - Elisabeth Schellekens - Sherri Irvin. "Is Psychology Relevant to Aesthetics? A Symposium". Estetika. The Central European Journal of Aesthetics. 2019, roč. 56, č. 1, s. 87-138. Go to original source...
  16. Lisa Feldman Barrett. "Ten Common Misconceptions about Psychological Construction Theories of Emotion". In: L. F. Barrett - James A. Russell (eds.). The Psychological Construction of Emotion. London - New York: The Guilford Press, 2015, s. 45-79.
  17. Nelson Goodman. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Přeložil Tomáš Kulka. Praha: Academia, 2007.
  18. Richard Murphy. Teoretizace avantgardy. Modernismus, expresionismus a problém postmoderny. Přeložil Martin Pokorný. Brno: Host, 2010.
  19. Linda Williams. "Film Bodies. Gender, Genre, and Excess". Film Quartely. 1991, roč. 44, č. 4, s. 42-88. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.