ArteActa 2021, 6:61-79 | DOI: 10.62804/aa.2021.013

Osobnostní charakteristiky studentů tanečních konzervatoří: výzkum založený na pětifaktorové teorii osobnosti

Josef Bartoš, Petra Fritsch, Klára Milfaitová

This essay deals with research of personality characteristics of dance conservatories students based on the Big Five personality traits. Authors focus on the specification and description of the discussed group while using NEO Five-Factor inventory. They are interested in the differences and deflections from general population. Results show increased scores within intrapersonal dimensions and regular scores in interpersonal dimensions. Data encourage application of mental hygiene principles to the artistic educational system, dance in particular.

Keywords: personality, dance, conservatory, NEO Five-Factor inventory, Big Five

Published: December 15, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bartoš, J., Fritsch, P., & Milfaitová, K. (2021). Osobnostní charakteristiky studentů tanečních konzervatoří: výzkum založený na pětifaktorové teorii osobnosti. ArteActa4(6), 61-79. doi: 10.62804/aa.2021.013
Download citation

References

  1. Gabriele Brandstetter - Gerko Egert - Sabine Zubarik (eds.). Touching and Being Touched. Berlin/Boston: De Gruyter, 2013. Go to original source...
  2. Stanton Garner. Kinesthetic Spectatorship in the Theatre: Phenomenology, Cognition, Movement. New York: Palgrave Macmillan, 2018. Go to original source...
  3. Bruce McConachie. Engaging Audiences: a Cognitive Approach to Spectating in the Theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2008. Go to original source...
  4. Dee Reynolds - Matthew Reason. Kinesthetic Empathy in Creative and Cultural Practises. Bristol/Chicago: Intellect, 2012.
  5. Robert Sternberg. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009.
  6. Adrienne Kaeppler. Dance and The Concept of Style. Yearbook for Traditional Music. Los Angeles: International Council for Traditional Music, 2001, s. 49-63. Go to original source...
  7. Jana Návratová. Český tanec v datech: současný tanec [on-line]. Institut umění - Divadelní ústav, 2018. Dostupné z: https://www.idu.cz/temp/cesky-tanec-v-datech-soucasny-tanec-final.pdf (cit. 1. 5. 2020).
  8. Roman Vašek, Roman. Český tanec v datech: balet [on-line]. Institut umění - Divadelní ústav, 2017. Dostupné z: https://www.idu.cz/tanec/cesky-tanec-v-datech-02-balet.pdf (cit. 1. 5. 2020).
  9. Karolína Bulínová - Lucie Burešová - Dorota Gremlicová - Helena Kazárová - Daniela Zilvarová. Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením. Praha: AMU, 2013.
  10. Daniela Zilvarová. Svoboda na volné noze versus jistota v angažmá? Sonda do života tanečníků v 21. století v Čechách. In: Karolína Bulínová - Lucie Burešová - Dorota Gremlicová - Helena Kazárová - Daniela Zilvarová. Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením. Praha: AMU, 2013, s. 169-185.
  11. Andrea Opavská. Český současný tanec v devadesátých letech 20. století. Disertační práce. Praha: HAMU, 2015, s. 21. Dostupné z: http://dspace.amu.cz//handle/10318/9039 (cit. 12. 4. 2018).
  12. Josef Bartoš. Motivace k výkonu taneční profese na "volné noze" v současné české společnosti. Národopisná revue, 2018, roč. 58, č. 4, s. 295-302. Go to original source...
  13. Robert M. Nideffer. Test of attentional and interpersonal style. Journal of Personality and Social Psychology. 1976, č. 3, s. 394-404. Go to original source...
  14. Ruth Solomon - John Solomon - Lyle Micheli - John Saunders - David Zurakowski. A Personality Profile of Professional and Conservatory Student Dancers. Medical Problems of Performing Artists, 2001, č. 3, s. 85-93. Go to original source...
  15. Martina Hřebíčková - Tomáš Urbánek. NEO pětifaktorový osobnostní inventář: podle NEO Five-Factor Inventory P.T. Costy a R.R. McCraee. Praha: Testcentrum, 2001.
  16. Martina Hřebíčková. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti. Přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha: Grada, 2011.
  17. Jan Hendl, Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015.
  18. Josef Bartoš. Psychologie tance. Výchozí otázky a perspektivy. Diplomová magisterská práce. Praha: AMU, 2017.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.