ArteActa 2021, 6:139-154 | DOI: 10.62804/aa.2021.018

Minulost jako otevřená hra. Rozhovor s Lynne Parker

Michaela Raisová

Stewart Parker (1941-1988) byl severoirský dramatik, hudební publicista, pedagog, ironický glosátor severoirského násilného konfliktu, nadšený obdivovatel kouzelnického umění, starých map a bicyklů, a především hry jako takové. Tento belfastský samorost z liberálně-protestantské rodiny patří dnes k poněkud opomíjeným autorům, u nás doposud neobjeveným. Snad je to tím, že jeho tvorba je úzce spjatá se severoirskými "nepokoji", eufemisticky proslulými jako "the Troubles", ke kterým se neustále ve své tvorbě vracel a které zůstávají v irské společnosti i nadále citlivým tématem. Parkerovy názory nebyly navzdory jeho protestantskému původu jednoznačně probritské, ale nebyly ani jednoznačně proirské. Jeho hry neobhajují pohled jedné anebo druhé strany konfliktu. Přesto se dočkal několika ocenění, ať už šlo o hry divadelní, či dramata pro televizi a rozhlas, nebo o celovečerní film. Anglicky knižně zatím vyšlo sedm jeho divadelních her a hry televizní.

Keywords: divadlo, drama, feminismus, Irsko

Published: December 15, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Raisová, M. (2021). Minulost jako otevřená hra. Rozhovor s Lynne Parker. ArteActa4(6), 139-154. doi: 10.62804/aa.2021.018
Download citation

References

  1. Stewart Parker. Preface. In: Gerald Dawe, Maria Johnston, Clare Wallace (eds.). Dramatis Personae & Other Writings. Praha: Litteraria Pragensia, 2008, s. 2.
  2. Stewart Parker. John Malone Memorial Lecture. In: Gerald Dawe, Maria Johnston, Clare Wallace (eds.). Dramatis Personae & Other Writings. Praha: Litteraria Pragensia, 2008, s. 24.
  3. Stewart Parker. State of Play. In: Gerald Dawe, Maria Johnston, Clare Wallace (eds.). Dramatis Personae & Other Writings. Praha: Litteraria Pragensia, 2008, s. 90-97.
  4. Ondřej Pilný. Irony and Identity in Modern Irish Drama. Praha: Litteraria Pragensia, 2006.
  5. Stewart Parker. Plays 2. London: Methuen Drama, 2000.
  6. Hayden White. Metahistory. The Historical Imagination in Nineteenth Century Europe. Baltimore, London: The John Hopkins University Press, 1985.
  7. Radvan Markus. The Half-Built, Half-Derelict House: Interpretation of the 1798 Rebellion in Stewart Parker's Northern Star. In: Kateřina Jenčová, Michaela Marková, Radvan Markus, Hana Pavelková, eds. The Politics of Irish Writing. Praha: Centre for Irish Studies, 2010, s. 156-165.
  8. Radvan Markus. Echoes of the Rebellion: The Year 1798 in Twentieth-Century Irish Fiction and Drama. Bern: Peter Lang, 2015. Go to original source...
  9. Clare Wallace (ed.). Stewart Parker: Television Plays. Praha: Litteraria Pragensia, 2008.
  10. Joep Leersen. Monument and Trauma: Varieties of Remembrance. In: Ian McBride (ed.). History and Memory in Modern Ireland. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, s. 214.
  11. Marilynn Richtarik. Stewart Parker: A Life. Oxford: Oxford University Press, 2014.
  12. Stewart Parker. Nightshade. In: Plays 1. London: Methuen Drama, 2000, s. 161-246.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.