ArteActa 2022, 8:48-78 | DOI: 10.62804/aa.2022.013

Multimediální projekt Reakce K: Od improvizované hudby ke komponovanému hluku

Radim Hanousek

The multimedia project Reakce K represents the symbolic return of the organ moved under unclear circumstances in the 1950s from the closed prison chapel of the Brno Penitentiary to the new church building in Úsobrno. Music composer, organist, and improviser Peter Graham has created extensive musical material through free improvisation and various playing techniques, which has been sorted and processed. A corresponding imitation sound bank of selected acoustic instruments was created for this sound material. The project took place in several phases, with each phase having a different output and solving different theoretical questions. The original sound material was incorporated into a multi-channel sound installation, into a composition mixing installation and acoustic music ensemble, and finally into a studio sound composition for radio broadcasting. The text describes working with tones and noises as important compositional elements, relationships, and transitions between composition and improvisation, connections between concert and sound installation, and the transfer of site-specific music into a fixed form of radio composition.

Keywords: audio installation, noise, conceptual score, extended performance techniques, improvisation, organ sounds, sound art, sound composition

Published: December 15, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hanousek, R. (2022). Multimediální projekt Reakce K: Od improvizované hudby ke komponovanému hluku. ArteActa5(8), 48-78. doi: 10.62804/aa.2022.013
Download citation

References

  1. Anon. Bývalá káznice a věznice s kaplí Nanebevzetí Panny Marie. Památkový katalog Národního památkového ústavu [on-line]. N. d. Dostupné z: https://www.pamatkovykatalog.cz/byvala-kaznice-a-veznice-s-kapli-nanebevzeti-panny-marie-13065218 (cit. 23. 10. 2022).
  2. Anon. Farnost Jedovnice. Kostel sv. Josefa v Senetářově. Archiweb [on-line]. N. d. Dostupné z: https://www.archiweb.cz/b/kostel-sv-josefa-v-senetarove (cit. 22. 10. 2022).
  3. Attali, Jacques. Noise: The Political Economy of Music. Přeložil Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press 1985.
  4. Cage, John. Silence: Přednášky a texty. Přeložili Jaroslav Šťastný, Radoslav Tejkal, Matěj Kratochvíl. Praha: Tranzit, 2010.
  5. Cowger, Kelsey. Happening. Grove Music Online. 26. 11. 2013. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.A2256747 (cit. 16. 10. 2022). Go to original source...
  6. Duckworth, William. Talking Music. New York: Da Capo Press, 1999.
  7. Fiala, Anna-Maria - Fiedler, Lena - Ramm, Christopher - Simm, Henrike. Untitled Event - Fragments On Its Historiography And Myth-Making. Black Mountain Research [on-line], 7. 6. 2015. Dostupné z: https://black-mountain-research.com/2015/07/06/untitled-event/ (cit. 16. 10. 2022).
  8. Gottschalk, Jennie. Experimental Music Since 1970. Londýn: Bloomsbury, 2005.
  9. Hanousek, Radim. Braxtonův hudební systém v mezioborovém nadžánrovém ansámblu. Opus Musicum, 2020, č. 2, s. 24-40.
  10. Hanousek, Radim. Propojení jazzových a klasických hudebníků v improvizačním ansámblu. Opus Musicum, 2019, č. 3, s. 26-39.
  11. Havlíček, Vít. Nejstarší varhany do roku 1800. Královédvorsko.cz [on-line], 14. 8. 2016. Dostupné z: https://www.kralovedvorsko.cz/varhany/nejstarsi-varhany-do-roku-1800.html (cit. 26. 4. 2022).
  12. Hegarty, Paul. Noise. Grove Music Online [on-line], 25. 5. 2016. Dostupné z: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-1002292545 (cit. 23. 4. 2022).
  13. Hegarty, Paul. Noise/music. A History. Londýn: Bloomsbury Academic, 2007. Go to original source...
  14. Jirásek, Ondřej. Rozsazení nástrojů v prostoru versus binaurální slyšení. Opus Musicum, 2022, roč. 54, č. 4, s. 48-65.
  15. Keenan, David. Consumed by Noise. The Wire, 2000, č. 198, s. 26-30.
  16. Leone, F. D. Composer Profile: Annette Krebs. Musica Kaleidoskopea [on-line], 5. 5. 2014. Dostupné z: https://fdleone.com/2014/05/05/composer-profile-annette-krebs/ (cit. 27. 4. 2023).
  17. Nettl, Bruno et. al. Improvisation. Grove Music Online [on-line], 20. 1. 2001. Dostupné z: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000013738 (cit. 19. 2. 2023).
  18. Parker, Evan. De Motu. Nantes: Lenka Lente, 2018.
  19. Paroulková, Lenka. Kostel v Úsobrně je raritou: pochází z roku 1951. Blanenský deník [on-line], 5. 1. 2011. Dostupné z: https://blanensky.denik.cz/serialy/kostel-v-usobrne-je-raritou-pochazi-z-roku--.html (cit. 22. 10. 2022).
  20. Philipsz, Susan. Study for Strings. MOMA, New York, 2012. Dostupné také z: https://www.moma.org/interactives/exhibitions/2013/soundings/artists/11/works/ (cit. 30. 4. 2023).
  21. Pisaro, Michael. Writing, Music. In: James Saunders (ed.). The Ashgate Research Companion to Experimental Music. Farnham: Ashgate, 2009, s. 27-76.
  22. Reková, Tereza. Šumařův průvodce po hudební galaxii. Epizoda 5: Reakce K. Rádio Ponava. 2. 6. 2022. Dostupné z: https://ponava.radio/ep/60 (cit. 19. 1. 2023).
  23. Schafer, Raymond Murray. Nová zvuková krajina. Příručka moderního učitele hudby. Přeložil Martin Lauer. Praha: Nadace Agosto Foundation, 2020. Dostupné také z: https://agosto-foundation.org/sites/default/files/files/shafer-nova-zvukova-krajina.pdf (cit. 23. 4. 2022).
  24. Varèse, Edgard - Chou Wen-Chung. The Liberation of Sound. Perspectives of New Music, 1966, roč. 5, č. 1, s. 11-19. Dostupné také z: https://doi.org/10.2307/832385 (cit. 18. 1. 2023). Go to original source...
  25. Wong, Mandy-Suzanne. Sound Art. Grove Music Online [on-line], 26. 11. 2013. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.A2219538 (cit. 16. 10. 2022). Go to original source...
  26. Wong, Mandy-Suzanne. Sound Installation. Grove Music Online [on-line], 26. 11. 2013. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.A2258174 (cit. 28. 9. 2022). Go to original source...
  27. Železný, Ladislav. Ticho za časů korony. Zvukový umělec Mirvis provedl ojedinělý akustický výzkum ticha. Radioateliér, 29. 7. 2020. Dostupné z: https://vltava.rozhlas.cz/ticho-za-casu-korony-zvukovy-umelec-mirvis-provedl-ojedinely-akusticky-vyzkum-8261505 (cit. 26. 4. 2023).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.