ArteActa 2023, 9:1-31 | DOI: 10.62804/aa.2023.006

Pozice mlčícího umělce. Případ Rudolfa Schwarzkoglera

Tomáš Kubart

Rudolf Schwarzkogler (1940-1969) was one of the main representatives of Austrian performance art in the 1960s. He became particularly famous for his short-lived (active years 1965-1966) activity within the art group Viennese Actionism, during which he created six events. Schwarzkogler worked at a time when softer forms of censorship were applied in Austria, and as such the artist stood at the imaginary seam of direct and "surrogate" communication. Direct enough to be understood by the audience, and "surrogate" enough to be misunderstood by the censors. According to the testimony of his colleagues at the time, and the research of Yvonne Ziegler, Schwarzkogler showed homoerotic tendencies, which manifested themselves in his artistic work. In the Roman Catholic Austria of the time, this meant constant clashes with censorship and misunderstanding. He has fallen into what the German literary theorist Georg Schmid calls the "Totschweigen", the cultural sphere of silence. His work was incomprehensible and inaccessible to his contemporaries for two reasons: the too-symbolically empty form of communication left room for the projection of the collective unconscious of his contemporaries; the deliberately keyed-out outcomes of his work, in turn, became too enigmatic to be understood by the layman. By analysing one of his most famous actions, the 1964 event The Wedding (Hochzeit), we will look at the strategies he employed and what he was actually trying to communicate to his contemporaries through his apparent silence.

Keywords: Viennese Actionism, Rudolf Schwarzkogler, Totschweigen, Schweinvokabular, performance art, purgatorium of the mind, Hochzeit, queer art

Published: September 1, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kubart, T. (2023). Pozice mlčícího umělce. Případ Rudolfa Schwarzkoglera. ArteActa6(9), 1-31. doi: 10.62804/aa.2023.006
Download citation

References

  1. Assmann, Jan. 2003. Smrt jako fenomén kulturní teorie. Obrazy smrti a zádušní kult ve starověkém Egyptě. Praha: Vyšehrad.
  2. Austin, John Langshaw. 2000. Jak udělat něco slovy. Přeložil Jiří Pechar. Praha: Filosofia.
  3. Austin, John Langshaw. 2022. Jak udělat něco pomocí slov. Přeložil Marek Tomeček. Praha: Filosofia.
  4. Badinter, Elisabeth. 2005. XY: O mužské identitě. Přeložila Zuzana Dlabalová. Litomyšl: Paseka.
  5. Badura-Triska, Eva a Hubert Klocker. 2012. Wiener Aktionismus Kunst und Aufbruch im Wien der 1960er-Jahre / Vienna Actionism: Art and Upheaval in 1960s' Vienna. Kolín nad Rýnem: König.
  6. Badura-Triska, Eva. 1992. Rudolf Schwarzkogler: Leben und Werk. Klagenfurt: Ritter Verlag.
  7. Bey, Hakim. 2004. T.A.Z.: The Temporary Autonomous Zone, Ontological Anarchy, Poetic Terrorism. New York: Autonomedia.
  8. Brucher, Rosemarie. 2008. Durch seine Wunden sind wir geheilt. Selbstverletzung als stellvertretende Handlung in der Aktionskunst von Günter Brus. Vídeň: Löcker.
  9. Brus, Günter. 2002. Die gute alte Zeit. Salzburg, Vídeň: Jung und Jung.
  10. Burroughs, William S. a Laurie Anderson. 1986. Language is a Virus. Youtube. Naposledy změněno 23. března 2020. https://www.youtube.com/watch?v=8m11cAzGjY0&t=2s.
  11. Butler, Judith. 2016. Závažná těla. O materialitě a diskursivních mezích "pohlaví". Přeložil Josef Fulka. Praha: Karolinum.
  12. Cibulka, Heinz. 1975. "Erinnerung an Rudolf Schwarzkogler". Naposledy změněno 2002. http://www.h-cibulka.com/text/hc_erinnerungen_schwarzkogler.html.
  13. Daub, Adrian. 2015. "'Die Abgründe des Schreies' - Der Musik Hermann Nitschs!" In Thomas Trabitsch, Michael, Buhrs a Hubert Klocker, eds. ExistenzFest: Hermann Nitsch und das Theater, 121-161. Stuttgart: Hatje Cantz Verlag.
  14. Derrida, Jacques. 1993. Signatura, událost, kontext. In Texty k dekonstrukci, 277-306. Archa: Bratislava.
  15. Doležel, Lubomír. 2008. Studie z české literatury a poetiky. Praha: Torst.
  16. Dölger, Franz Joseph. 1932. Ixoyc (Ichtus - Ichthys). Münster: Aschendorf.
  17. Fischer-Lichte, Erika. 2014. The Routledge Introduction to Theatre and Performance Studies. Abingdon: Routledge.
  18. Foucault, Michel. 1999. Dějiny sexuality I. Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann & synové.
  19. Freud, Sigmund. 1991. Totem a tabu. Přeložil Ludvík Hošek. Praha: Práh.
  20. Freud, Sigmund. 2013. Jenseits des Lustprinzips. Reckam: Stuttgart.
  21. Gorsen, Peter. 2010. "Der Wiener Aktionismus. Eine blaue Blume im Zeitalter der technischen Reproduzierbarkeit des Kunstwerks?" In Torsten Meyer, Adrienne Crommelin a Manuel Zahn, eds. Sujet supposé savoir: Zum Moment der Übertragung in Kunst Pädagogik Psychoanalyse. 12-19. Berlín: Kadmos.
  22. Grabner, Roman. 2012. "In der Sonne stand ich nie: Interview mit Günter Brus." In Günter Brus. Die Gärten in der Exosphäre, 66-77. Graz: Neue Galerie Graz.
  23. Graupner, Helmut, Procházka, Ivo. 1998 "Historie právních postojů k homosexualitě." Navštíveno 12. února 2023. http://zpravodajstvi.ecn.cz/PRIVATE/logos/pravhist.htm
  24. Habarta, Gerhard. 1996. Frühere Verhältnisse. Vídeň: Verlag der Apfel.
  25. Heers, Jacques. 2006. Svátky bláznů a karnevaly. Přeložila Helena Beguivinová. Argo: Praha.
  26. Hemmelmann, Ina. 2019. Hermann Nitsch und Sigmund Freud. Das Orgien Mysterien Theater als kollektive Psychoanalyse?: Eine theaterwissenschaftliche Untersuchung. Mnichov: GRIN Verlag.
  27. Hirschová, Milada. 2017. "Perlokuce." CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. https://www.czechency.org/slovnik/PERLOKUCE.
  28. Jung, Carl Gustav. 2019. Mysterium coniunctionis I: Studie o rozdělování a spojování duševních protikladů v alchymii. Přeložil Petr Babka. Praha: Malvern.
  29. Krannebitter, Andreas. Nd. "DöW - Dokumentationsarchiv Des Österreichischen Widerstandes." Navštíveno 12. února. 2023. https://ausstellung.de.doew.at/chapter10.html.
  30. Medvěděv, Sergej. 2019. Návrat ruského Leviathana. Přeložil Libor Dvořák. Příbram: Pistorius & Olšanská.
  31. Muehl, Otto a Peter Noever, eds. 2004. Otto Muehl. Leben, Kunst, Werk: Aktion, Utopie, Malerei 1960-2004. Köln: König.
  32. Muehl, Otto. 1970. "Materialaktion und Materialaktionsfilme von Otto Muehl". Die Schastrommel, č. 2, 1970.
  33. Muehl, Otto. 1977. Weg aus dem Sumpf. Nürnberg: AA Verlag.
  34. Nitsch, Hermann. 1969. Orgien Mysterien Theater. Darmstadt: März Verlag.
  35. Nitsch, Hermann. 1979. Hermann Nitsch: Das Orgien Mysterien Theater; Die Partituren Aller Aufgeführten Aktionen 1960-1979. 2. díl. Vídeň a Neapol: Edition Freibord und Studio Morra.
  36. Nitsch, Hermann. 1995. Zur Theorie des Orgien Mysterien Theaters: Zweiter Versuch. Salzburg-Wien: Residenz.
  37. Nitsch, Hermann. 1998. Das Orgien Mysterien Theater. Das 6 Tage Spiel. Freibord. 1. svazek. Vídeň: Freibord. Nitsch, Hermann. 1998b. Das Orgien Mysterien Theater. Das 6 Tage Spiel. Freibord. 3. svazek. Vídeň: Freibord.
  38. Nünning, Ansgar. 2006. Lexikon teorie literatury a kultury koncepce - osobnosti - základní pojmy. Přeložili Zuzana Adamová a Aleš Urválek. Brno: Host.
  39. Parcerisas, Pilar. "Tělo a politika." 2012. In Reinhard Priessnitz, ed. Amor Psýché akce - Vídeň: Ženský element ve vídeňském akcionismu, 237-248. Praha: Dox Prague.
  40. Petak, Gerhard. 1991. "Edith Adam, Interview Kadmon 12. VIII. 85". Aorta, č. 5, 1991.
  41. Petak, Gerhard. 1991. "Heinz Cibulka, Interview Kadmon 29. VIII. 85". Aorta, č. 5, 1991.
  42. Petak, Gerhard. 1991. "Hermann Nitsch, Interview Kadmon 8. VII. 85". Aorta, č. 5, 1991.
  43. Petak, Gerhard. 1991. "Peter Weibel, Interview Kadmon 17. IV. 85". Aorta, č. 5, 1991.
  44. Petak, Gerhard. 1991. "Schwarzkogler. Martyrium und Mysterium". Aorta, č. 5, 1991.
  45. Rothbard, Murray Newton. 2001. Peníze v rukou státu: jak vláda zničila naše peníze. Přeložili Josef Šíma a Zdeňka Talábová. Praha: Liberální institut.
  46. Schmid, Georg. 1987. Konterstrategien zum Totschweigen: Wie sich die Ekritüre dem Erstricktwerden widersetzt. In Walter Buchebner, ed. Die Wiener Gruppe. 9-29. Vídeň: Böhlau Verlag.
  47. Schröder, Gerald. 2011. Schmerzensmänner. Trauma und Therapie in der westdeutschen und österreichischen Kunst der 1960er Jahre. München. Wilhelm Fink Verlag. Go to original source...
  48. Schwarzkogler, Rudolf. 12. ledna 1968. Dopis Raphaelu Montanezu Ortizovi. H.I.N.-234043. 1 karton, Typoskr. eh. Korr., fond Wögenstein ZPH 1040, Vídeň.
  49. Sprengler, Matthias. 1981. Wilhelm Reich - Arthur Janov. Ein Vergleich ihres Werks. Würzburg: Julius-Maxmilians-Univesität.
  50. Stegmayer, Hannah. 2002. Rudolf Schwarzkogler: Konzeptuelle Fotografie. Rosenheim: Kunstverein Rosenheim.
  51. Weibel, Peter, ed. 1998. Die Wiener Gruppe / The Vienna Group: A moment of Modernity 1954-1969. Vídeň, New York: Springer.
  52. Wheeler, Britta, B. 2003. "The Institutionalization of an American Avantgarde: Performance Art as Democratic Culture: 1970-2000," Sociological Perspectives 46 (4): 491-512. https://doi.org/10.1525/sop.2003.46.4.491. Go to original source...
  53. Ziegler, Yvonne. 2004. Rudolf Schwarzkogler: Darstellungen von Gewalt und Anleitungen zur Heilung in Aktion, Fotografie, Zeichnung und Text. 1. svazek. Freiburg: Fakultät der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.