ArteActa 2025, 13:1-21 | DOI: 10.62804/aa.2025.001
The study focuses on the experimental work of Jiří Adámek, representing one strand of his theatre and radio directing and writing. Inspired by the radio play Splitting (Spaltungen, 1969) by Ernst Jandl and Friederike Mayröcker, Adámek's theatre production Ticks Ticks Politics (Tiká tiká politika) was released in 2006. He then collaborated with the Boca Loca Lab group on the production Europeans (Evropané, 2008), and since 2016 he has been creating a trilogy for the senses: It Will End with the Mouth (skončí to ústa, 2016), Playing on the Ears (Hra na uši, 2018) and Eyes Up (Oči v sloup, 2019). The first part, skončí to ústa, was created as a graduation production by students of the KALD DAMU. Hra na uši is an abstract radio composition of sound and music, which Adámek classifies as verbal radio art. It is a formalised, abstract verbal score. On the one hand, it emphasises the materiality of words and sounds; on the other, it emphasises the linguistic structure of language and language as a system. In Oči v sloup (Eyes Up), the focus is on sight and the moment of observation. The audience also becomes the object of observation. In this way, Adámek draws inspiration from the Austrian literary cabarets of the Vienna Group and Peter Handke’s Offending the Audience (Publikumsbeschimpfung, 1966). Adámek seeks to abolish the attributes of traditional drama and representational theatre. Not only does he abandon characters and storylines, but also the principle of mimesis — imitation and symbolic representation. The fictional world of his works thus merges with speech, sounds and noises while simultaneously existing at the level of abstract concepts, ideas and linguistic systems.
Published: July 15, 2025 Show citation
Seznam zdrojů / References
Adámek, Jiří. 2006. Tiká tiká politika. Elektronická verze. Osobní archiv Jiřího Adámka.
Adámek, Jiří. 2008. Evropané. Elektronická verze. Osobní archiv Jiřího Adámka.
Adámek, Jiří. 2009. „Divadlo jako hudba. Nad fenoménem Théâtre musical s důrazem na otázky herectví.“ Disertační práce, DAMU. Uložena v Knihovně DAMU, sign. 4P 2474. http://hdl.handle.net/10318/2967.
Adámek, Jiří. 2010. Théâtre musical. Divadlo poutané hudbou, Praha: AMU.
Adámek, Jiří. 2018. Hra na uši. Elektronická verze. Osobní archiv Jiřího Adámka.
Adámek, Jiří, Klára Hutečková a kol. 2019. Oči v sloup. Elektronická verze. Osobní archiv Jiřího Adámka.
Adámek, Jiří. 2020. „Jiří Adámek. Hra na uši. Poslechněte si vítězné drama Grand Prix Nova. Rozhovor s autorem.“ Rozhovor vedla Renata Venclová. Český rozhlas 3 – Vltava, 1. července, 2020. https://vltava.
rozhlas.cz/jiri-adamek-hra-na-usi-poslechnete-si-vitezne-drama-grandprix-nova-7623581.
Panáček v říši mluveného slova. 2018. „Hra na uši (2018).“ Navštíveno 17. června, 2025. http://mluveny.panacek.com/rozhlasove-hry/192999-hra-na-usi-2018.html.
Augustová, Zuzana. 2005. „Doslov.“ In Jandl, Ernst a Friederike Mayröckerová. Experimentální hry, 183–190. Praha: Fra.
Augustová, Zuzana. 2020. Experiment jako kritika nacismu. Poválečné rakouské experimentální drama. Praha: NAMU.
Grögerová, Bohumila a Josef Hiršal, eds. 1967. Experimentální poezie. Praha: Odeon.
Grögerová, Bohumila a Josef Hiršal, eds. 1993. Vrh kostek: Česká experimentální poezie. Praha: Torst.
Jandl, Ernst. 1985. Gesammelte Werke. Dritter Band. Stücke und Prosa. Darmstadt und Neuwied: Luchterhand.
Jandl, Ernst. 1997. „Aus der Fremde.“ In Ernst Jandl. peter und die kuh. die humanisten. Aus der Fremde. Poetische Werke Bd. 10, 218–224. München: Luchterhand Literaturverlag.
Jandl, Ernst a Friederike Mayröckerová. 2005. Experimentální hry. Přeložili Jiří Adámek, Zuzana Augustová, Jiří Brynda, Barbora Klípová, Věra Koubová a Martina Musilová. Praha: Fra.
Jiřička, Lukáš. 2015. Dobyvatelé akustických scén. Od radioartu k hudebnímu divadlu pojem nového typu rozhlasové hry. Goebbels, Neuwirth, Ammer, Oehring. Praha: NAMU.
Krajčová, Karolína. 2016. „Kolik váží slovo?“ Hybris 6 (27), 9–11.
Machalická, Jana. 2008. „‚Euroblábol‘ je skvělá inspirace.“ Lidové noviny, 1. června, 2008. https://www.lidovky.cz/domov/euroblabol-je-skvelainspirace.A080603_000116_ln_noviny_sko.
Pavelková, Tereza. 2020. „Vrchol Adámkova smyslového experimentu.“ Divadelní noviny, 3. března, 2020. https://www.divadelni-noviny.cz/vrchol-adamkova-smysloveho-experimentu.
Škrabal, Ondřej (Psí víno). 2019. „Jiří Adámek: Hra na uši.“ Facebook, 15. dubna, 2019. https://www.facebook.com/psivino/posts/2289786831100057.
Venclová, Renata. 2020. „Jiří Adámek. Hra na uši. Poslechněte si vítězné drama Grand Prix Nova.“ Český rozhlas 3 – Vltava, 1. července, 2020. https://vltava.rozhlas.cz/jiri-adamek-hra-na-usi-poslechnete-si-viteznedrama-grand-prix-nova-7623581.
Veselovská, Kateřina. 2017. „Fascinace jako forma soustředění. Experimentální poezie v Disku.“ Svět a divadlo 28 (2): 54–58.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.