ArteActa 2019, 3:85-98

Hledání ztraceného obrazu-času. Poslední kniha Davida Rodowicka zkoumá ontologii digitální doby

Noemi Purkrábková, Jiří Sirůček

V průběhu posledních čtyřiceti let se s příchodem digitálních technologií radikálně proměnil svět médií a s ním i rytmus každodenního života a samotná temporalita našeho vnímání. V přímém důsledku těchto změn bylo logicky potřeba přehodnotit celou řadu dosavadních představ, pojmů a teoretických přístupů nejen k jednotlivým médiím, ale také k celé fluidní situaci, kterou s sebou postupná digitalizace (nejen) kulturní sféry přinesla. Digitální nosiče, osobní počítače, smartphony, nové možnosti záznamu reality, a především nástup webu 2.0 a sociálních sítí radikálně přepsaly mediální krajinu i celý horizont dosavadního pohledu člověka na okolní svět. Rozsáhlá a názorově velmi rozrůzněná diskuze, která tento proces provází, přinesla mnoho negace a odsouzení, ale i nadšeného technooptimismu. Jejím společným závěrem však bezesporu je, že povaha digitální doby se od té analogové v mnohém liší a nutí nás klást si odlišné otázky nebo přímo hledat nové teorie či filozofie, jež by nás mohly digitálním světem navigovat. Podobným hledáním je i zatím poslední kniha Davida N. Rodowicka What Philosophy Wants from Images.

Published: December 15, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Purkrábková, N., & Sirůček, J. (2019). Hledání ztraceného obrazu-času. Poslední kniha Davida Rodowicka zkoumá ontologii digitální doby. ArteActa2(3), 85-98
Download citation

References

  1. François Laruelle. Struggle and Utopia at the End Times of Philosophy. Minneapolis: Univocal Publishing, 2012.
  2. Anne-Françoise Schmid. "L'épistémologie entre science et philosophie". 1997. Publikována in: Archive ouverte en Sciences de l'Homme et de la Société. 2. 12. 2005. [on-line, cit. 9. 9. 2019]. Dostupné z: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00006573/document
  3. Petr Szczepanik - Jakub Kučera. "Virtuální život filmu. Rozhovor s Davidem Normanem Rodowickem". Iluminace. 2003, roč. 15, č. 3, s. 89-106. Dostupné také z: http://www.iluminace.cz/JOOMLA/images/stories/clanky/rodowick_2_03.pdf [cit. 29. 8. 2019].
  4. David Norman Rodowick. The Virtual Life of Film. Cambridge: Harvard University Press, 2007. Go to original source...
  5. David Norman Rodowick. What Philosophy Wants from Images. Chicago: The University of Chicago Press, 2017. Go to original source...
  6. Gilles Deleuze. Film 2. Obraz-čas. Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: Národní filmový archiv, 2006.
  7. Gilles Deleuze - Félix Guattari. Co je filosofie?. Přeložil Miroslav Petříček jr. Praha: OIKOYMENH, 2001.
  8. Victor Burgin. The Remembered Film. London: Reaktion Books, 2004.
  9. Hal Foster. "An Archival Impulse". October. 2004, č. 110, s. 22. Go to original source...
  10. Mark Fisher. Kapitalistický realismus. Proč je dnes snazší představit si konec světa než konec kapitalismu. Přeložil Radovan Baroš. Praha: Rybka Publishers, 2010.
  11. Mark Fisher. Ghosts of My Life. Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Winchester: Zero Books, 2014.
  12. Fredric Jameson. Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. Přeložili Olga Sixtová a Josef Šebek. Praha: Rybka Publishers a SOK - Sdružení pro levicovou teorii, 2016.
  13. Rosalind Krauss. "Sochařství v rozšířeném poli". In: Karel Císař (ed.). Stav věcí. Brno: Dům umění města Brna, 2012, s. 131-143.
  14. Adrian Parr. The Deleuze Dictionary. Revised Edition. 2. vydání. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010 [1. vydání 2005].
  15. Jiří Anger. Afekt, výraz, performance. Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018.
  16. Tereza Hadravová. "Filmová poetika afektu". ArteActa. 2018, roč. 1, č. 2, s. 107-120. Go to original source...
  17. Steven Shaviro. Post Cinematic Affect. Washington: Zero Books, 2010.
  18. Stanley Cavell. Pursuits of Happiness. The Hollywood Comedy of Remarriage. Cambridge: Harvard University Press, 1984.
  19. Simon O'Sullivan. "Myth-Science and the Fictioning of Reality". Paragrana. 2016, roč. 25, č. 2, s. 81. Go to original source...
  20. Theodor W. Adorno. Estetická teorie. Přeložil Dušan Prokop. Praha: Palaglos, 1997.
  21. Armen Avanessian. Overwrite. Ethics of Knowledge - Poetics of Existence. Berlin: Sternberg Press, 2017.
  22. Bernd Herzogenrath. Film as Philosophy. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.