ArteActa 2024, 12

Acting for Yourself in a Given Situation. Vyskočil's Dialogical Negotiations with an Inner Partner as an Intersection of the Influences of K. S. Stanislavsky and J. L. Moreno

Martina Musilová
Katedra divadelních studií, FF MUNI; Katedra autorské tvorby a pedagogiky, DAMU.

The study focuses on the phenomenon of the actor’s existence on stage for himself, as explored and developed by the actor, teacher, writer, and psychologist Ivan Vyskočil in the discipline of dialogical acting with the inner partner in the 1970s and 1980s. Vyskočil’s acting pedagogy combines the basic elements of Stanislavsky’s system (public solitude; acting in given circumstances) and Jacob Levy Moreno’s psychodrama, to which he was introduced during his studies of psychology in the 1950s. In addition to Moreno’s notion of spontaneity, Vyskočil was inspired by different variants of enactment, acting out, and abreaction. Unlike Moreno, he did not work with them therapeutically but created his unique concepts of authorial acting and open dramatic play. The study also provides an overview of the Czechoslovak reception of Moreno’s psychodrama in the postwar period (1949–1968).

Keywords: Ivan Vyskočil, Konstantin Sergeyevich Stanislavsky, Jacob Levy Moreno, acting, dialogical acting with the inner partner

Published: December 1, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Musilová, M. (2024). Acting for Yourself in a Given Situation. Vyskočil's Dialogical Negotiations with an Inner Partner as an Intersection of the Influences of K. S. Stanislavsky and J. L. Moreno. ArteActa7(12), 


Seznam zdrojů/Bibliography:

Buxbaum, Harry a Hugo Široký. 1960. „Psychodrama. Poznámky
k metodice a teorii“. Československá psychiatrie 5 (56): 343–349.
Čunderle, Michal. 2001. „Ivan Vyskočil – Cesty ke hře“. In Hra školou:
dvakrát o Ivanu Vyskočilovi, eds. Michal Čunderle a Jan Roubal, 13–153.
Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
Groys, Boris. 2010. Gesamtkunstwerk Stalin: rozpolcená kultura
v Sovětském svazu; Komunistické postskriptum. Překlad Václav Magid.
Praha: Akademie výtvarných umění v Praze.
Hančil, Jan. 2023. „Systém a metody: některé aspekty přenosu
Stanislavského systému do Spojených států“. Theatralia 26 (2): 30–58.
https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.78982.
Hejda, Zbyněk a Iva Hercíková. 1964. „Ivan Vyskočil v Divadle
Na zábradlí“. In Začalo to Redutou: z text-appealů Divadla Na zábradlí,
divadla Semafor a Paravan, ed. Iva Hercíková, 41–46. Praha: Orbis.
Hermannová, Zdenka. 1961. „K poznámkám o metodice a teorii
psychodramatu“. Československá psychiatrie 57 (4): 279–281.
Honzl, Jindřich. 1963. Základy a praxe moderního divadla. Praha: Orbis.
Horák, Petr. 1997. „Problém svobody u raného Sartra jako problém
modernity (a její ontologické zdůvodnění)“. In Tři studie o francouzské
filosofii, eds. Petr Horák, Ivana Holzbachová a Josef Krob, 30–74. Brno:
Filozofická fakulta Masarykovy univerzity.
Hrabáková, Marta, ed. 2004. Stříbrný věk ruské literatury: sborník
k 80. narozeninám Jiřího Honzíka. Praha: Národní knihovna České
republiky – Slovanská knihovna.
Hyvnar, Jan. 2008. O českém dramatickém herectví 20. století. Praha:
KANT pro Akademii múzických umění v Praze.


Download citation

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.